Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

C-malli on varsin suosittu, koska urheilullisuutensa ansiosta se vetoaa myös nuorempiin kuluttajiin.

 

Autot ovat kehittyneet huimasti siitä, kun vuonna 1987 ostin ulkomaankomennukselle Mersun 190-mallin, joka oli nykyisen C-mallin esi-isä. Silloin peruspaketti oli kaksilitraisella bensakaasutinmoottorilla varustettu auto, johon viidenennen vaihteenkin sai vain lisämaksusta ilmastointilaitteista ja sähköisistä sivuikkunoista puhumattakaan. Hevosvoimia autossa oli vähän toistasataa. Se oli joka tapauksessa oikein hyvä ja mukava auto. Sen jälkeen autojen tehot ja mukavuutta sekä turvallisuutta parantavat varusteet ovat lisääntyneet huimasti.

 

Nyt sain koeajoon tuoreemman Mercedeksen, tarkemmin sanoen Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG, vuosimallia 2020. Kyse oli siis käytetystä autosta, jonka matkamittarissa oli noin 86 000 kilometriä.

 

C-malli on varsin suosittu, koska urheilullisuutensa ansiosta se vetoaa myös nuorempiin kuluttajiin. C-mallin tarjonta on lisäksi varsin runsasta etenkin nykyään, kun autoja tuodaan maahan runsaasti ulkomailta, lähinnä Ruotsista ja Saksasta.

 

C on hyvä premium-luokan auto, joka tarjoaa runsaasti mukavuutta ja miellyttäviä ajo-ominaisuuksia. Auton taloudellisuus on niin ikään hyvällä tasolla, erityisesti koeajettavana olleessa lataushybridissä. Tyypillisen lataushybridin tapaan sähkövoimalla pääsee muutaman kymmenen kilometriä, jolloin lyhyessä taajama-ajossa ei tarvitse kovin usein tankilla käydä.

 

C-malliin on helppo tykästyä. Paksukehäinen ohjauspyörä viestii luotettavuudesta. Sisustus on huoliteltu. Erilaisia nappuloita on kojelaudassa runsaasti, mutta ne ovat loogisia ja niiden käyttöön tottuu nopeasti. Mittaristo on helppolukuinen.

 

Hyvän ajoasennon löytää helposti. Koeajomallin urheiluistuimen reisituki oli pituussuunnassa säädettävä, mikä tekee autosta miellyttävän myös pitkäjalkaiselle. Katumaasturiin tottuneelle suurin yllätyksen aihe on perinteisen sedan-korin mataluus, joten autoon istuminen tuntuu aina enemmän tai vähemmän kömpimiseltä.

 

C-mallilla ajaminen on mukavaa, koska jousitus ja iskunvaimennus toimiva matalaprofiilirenkaillakin miellyttävästi. Ajaminen oli niin mukavaa, että epäilin autossa olevan ilmajousituksen, mutta näin ei kuitenkaan ollut. Meno on äänetöntä etenkin kitkarenkailla. Tehoa koeajomallissa oli enemmän kuin riittävästi. Auto toimii ajossa kuin ajatus. Erilaiset ajoavustimet, kuten mukautuva vakionopeussäädin tekevät ajamisesta nautittavaa.

 

Juhlan aiheet C-mallissa vähenevät, kun siirrytään takapenkille. Polvitilaa on tämän kokoiseen autoon vain keskinkertaisesti. Lasten turvaistuimet mahtuvat takapenkille kuitenkin riittävän hyvin.

 

Lataushybridin haittapuoli paljastuu avattaessa farmarimallisen auton takaluukkua. Tavaratila on tämän kokoiseen autoon korkeintaan välttävä, koska sähkömoottorin vaatima akku haukkaa tavaratilasta suuren osan. Akusta muistuttaa kynnys keskellä tavaratilan lattiaa. Siitä syystä esimerkiksi suurten matkalaukkujen, lastenrattaiden ja ison koiran kuljettaminen vaatii suunnittelua ja asettelua. C-mallin lataushybridi ei ole siis suurperheen auto, vaikka muuten mukava, turvallinen ja hieno kulkupeli onkin.

 

Tekniset tiedot

 

Käytetty auto

Lataushybridi

Polttoaine                bensiini, sähkö

Kilometrimäärä       86000 km

Teho hv/kW             211/155

Kuutiotilavuus cm3            1991

Käyttöönotto                       24.2.2020

Päästöt g/km                       37

 

Koeajoauton varusteet mm

 

AMG sisä- ja ulkopaketti

Multibeam Led ajovalot

Sähkötoiminen takaluukku

Panoraamakatto

Kattoluukku

Sähköisesti taittuva vetokoukku

Nahka-alcantara -sisustus

Kaistavahti

Mukautuva vakionopeussäädin

Digitaalinen mittaristo

Kuolleenkulman varoitin

Peruutuskamera

Pysäköintitutkat

Mercedes Me -palvelu

Sähkösäätöiset penkit

Urheiluistuimet

Navigointi

Comand-näyttö

 

Plussat

+ajo-ominaisuudet

+mukavuus

+polttoaineenkulutus

+viimeistely

+ajoavustimet

 

Miinukset

-tavaratilan pienuus

-ulkomittoihin nähden rajalliset sisätilat

 

C-mallin tarjonta on lisäksi varsin runsasta etenkin nykyään, kun autoja tuodaan maahan runsaasti ulkomailta, lähinnä Ruotsista ja Saksasta.

Erilaisia nappuloita on kojelaudassa runsaasti, mutta ne ovat loogisia ja niiden käyttöön tottuu nopeasti. Mittaristo on helppolukuinen.

Koeajomallin urheiluistuimen reisituki oli pituussuunnassa säädettävä, mikä tekee autosta miellyttävän myös pitkäjalkaiselle.

 
Polvitilaa on tämän kokoiseen autoon vain keskinkertaisesti. Lasten turvaistuimet mahtuvat takapenkille kuitenkin riittävän hyvin.

Tavaratila on tämän kokoiseen autoon korkeintaan välttävä, koska sähkömoottorin vaatima akku haukkaa tavaratilasta suuren osan.

 

Tyypillisen lataushybridin tapaan sähkövoimalla pääsee muutaman kymmenen kilometriä, jolloin lyhyessä taajama-ajossa ei tarvitse kovin usein tankilla käydä.

Ilkka J. Virtanen


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen