Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen

Alfa Romeo Juniorin alkuperäinen mallinimi oli Milano. Italian valtionhallinnon toiveesta Alfa Romeo päätti muuttaa uutuuden mallinimen sellaiseksi, joka ei viittaa suoraan Italiaan. Uusi nimi Junior on haettu Alfa Romeon historiasta 60-luvulta.


 

Alfa Romeo Junior on uusi kompakti B-SUV, joka tuo Alfa Romeon urheilullisuuden takaisin Euroopan laajimpaan autosegmenttiin. Junior määrittää luokkansa kauneusihanteet uudelleen. Alfa Romeon Centro Stilen (Torino) italialainen muotoiluosaaminen ihastuttaa ensisilmäyksellä.

 

Luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet. Junior tuo Alfa Romeolle ominaisen ajonautinnon kompaktiin segmenttiin. Juniorin ajo-ominaisuuksia on ollut hiomassa ja edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja tuomassa sama tiimi, joka on kehittänyt Giulia GTA:n.

Luokkansa parasta mukavuutta ja käytännöllisyyttä, esimerkiksi premium-segmentin suurin tavaratila luokassaan (400 l).

Uusi Junior on täyssähköinen 54 kWh akustolla. Tarjolla on kaksi tehoversiota: 156 hv ja malliston huippuversio Veloce 240 hv.

Täyssähköisen Juniorin toimintamatka on yli 410 km, joka juontuu erinomaisesta aerodynamiikasta ja luokkansa premium-autojen alhaisimmasta omapainosta.

Junior Veloce on Alfa Romeon urheilullisuuden ruumiillistuma: mekaaninen tasauspyörästön lukko, luokkansa terävin ohjaus, levennetty raideleveys, mallille ominaiset etu- ja takavakaajat, urheilullinen jousitus ja jarrujärjestelmä sekä näyttävät 20-tuumaiset vanteet.

Junior on myös Hybrid: uusi 136 hv 48 V Hybrid VGT, kyseessä on ainoa auto kompaktiluokassa, joka tarjoaa Q4-nelivetojärjestelmän automatisoidulla taka-akselin vedonhallinnalla.

Alfa Romeo Juniorin alkuperäinen mallinimi oli Milano. Italian valtionhallinnon toiveesta Alfa Romeo päätti muuttaa uutuuden mallinimen sellaiseksi, joka ei viittaa suoraan Italiaan. Uusi nimi Junior on haettu Alfa Romeon historiasta 60-luvulta.

Uusi Alfa Romeo Junior on saapumassa Suomeen loppuvuodesta 2024.

Uusi Alfa Romeo Junior mahdollistaa yhä useammalle pääsyn erottuvan ja viehättävän italialaisen brändin ja auton pariin. Auton tarkoituksena on innostaa uusi autonostajasukupolvi Alfa Romeon pariin, esimerkiksi uuden muotokielen avulla. Pysyäkseen uskollisena luontaiselle kyvylle urheilullisuuteen – ominaisuus, joka on ollut osa Alfa Romeoita jo vuodesta 1910 – Junior tarjoaa mukaansa tempaavan ajokokemuksen jokapäiväisessä arjessa. 

Segmentissä, jossa usein luodaan urheilullisia versioita tavallisista malleista, Junior erottuu ainutlaatuisena objektina yhdistämällä viettelevän tyylin nykypäivän teknologioihin. Mukavuus, liitettävyyspalvelut ja ajo-ominaisuudet ovat kaikki huipputasolla ja tätä päivää. Arjen mukavuutta Juniorissa lisää premium-luokkansa suurin tavaratila (400 litraa). Uusi Junior on saatavilla hybridinä ja täyssähköisenä, mutta voimalinjaversio ei vaikuta auton ulkonäköön tai varusteisiin – oli voimalinja mikä tahansa, kyseessä on 100-prosenttisesti aito Alfa Romeo.

Junior on saatavilla “Ibrida” eli hybridivoimalinjalla, ja malli on luokkansa ensimmäinen auto, joka tarjoaa myös Q4-nelivedon tämän tekniikan yhteyteen. Junior on myös ”Elettrica” eli täyssähköinen, tarjolla on kaksi eri tehoversiota: 156 hv ja urheilullinen 240 hv tuottava Veloce. Malli on Alfa Romeon urheilullisuuden ruumiillistuma.

Uusi Alfa Romeo Junior on suunniteltu muuttamaan Euroopan suurimman autosegmentin käsitystä urheilullisuudesta. Junior on kompakti auto, vain hieman yli 4-metrinen. Se huokuu nykyaikaista urheilullisuutta, joka ei käsitä vain suorituskykyä vaan myös sitä, mitä on olla urheilullinen Alfa Romeo. Tämä on rohkea ja kunnianhimoinen tavoite, mutta sen voi saavuttaa vain sellainen brändi, jolla on yli 100 vuotta kilpailuhistoriaa. Tiivistettynä Junior on eräänlainen käsikirja italialaisille brändille, joka on vannoutunut tyydyttämään kaikki aistit – auto on edelleen jännittävä tuote, jonka pitää herättää intohimoja ja halun olla läsnä.

 

ULKOINEN MUOTOILU

Alfa Romeon Centro Stile määrittää segmentin sääntökirjan uusiksi

Alfa Romeo yhdistää käytännöllisen kauneuden vertaansa vailla olevaan perintöön, mitkä molemmat ovat täydellisessä tasapainossa – uusi Junior ei tee tästä poikkeusta. Uutuus on 4,17 metriä pitkä, 1,78 metriä leveä ja 1,5 metriä korkea – malli on Alfa Romeon muotoilukeskus Centro Stilen luomus ollen aito italialainen muotoiluikoni. Brändilleen tyypillisesti auton mittasuhteiden tasapaino, linjojen puhtaus ja pintojen laatuun käytetty tarkkuus ovat huippuluokkaa. Alfa Romeon muotoilijat ovat luoneet auton ”nahan” käsityöläismäisellä taidolla, he ovat ovat irottautuneet täysin luokassa tyypillisesti esiintyvästä ja tällä hetkellä muodissa olevasta kylmästä rationaalisuudesta. Tällä pyritään herättämään eloon sulava ja jännittävä muotoilu, joka herättää katsjoan huomion ensivilkaisulla.

Auton mittasuhteiden muotoilussa inspiraatiota on haettu historiasta, kuten lyhyet ylitykset, lihaksikkaat pyöränkaaret ja ikoninen typistetty perä, joka hakee inspiraationsa legendaarisesta Giulia TZ -mallista. Lisäksi Juniorin keulassa on voimakas identiteetti – siitä löytyy Alfa Romeon legendaarinen kilpitunnus, joko Leggenda- tai Progresso-versioina. Auton rohkeaa ilmettä korostavat 3+3-tunnnuksen omaavat ja LED-matriisivaloina saatavat ajovalot. 

 

AJO-OMINAISUUDET

Junior tarjoaa luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet

Juniorin erinomaisten ajo-omaisuuksien lähtökohtana on luokkansa alhaisin omapaino sekä optimaalinen painonjakauma. Uusi Junior astuu täyssähköautojen maailmaan Alfa Romeon tapaan. Juniorin ajo-ominaisuuksista on vastannut sama ryhmä, joka kehitti Giulia GTA:n Baloccon testiradalla Italiassa. Ryhmän tavoitteena oli luoda luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet, jotka koostuvat useista teknisistä ratkaisuista. Näitä ovat mm. luokkansa nopein ohjausvälitys (14.6), ohjaus on myös kalibroitu olemaan äärimmäisen tarkka. Veloce-version urheilujousitus on 25 mm matalampi kuin perusmallissa. Etu- ja takakallistuksenvakaajat ovat erityisen urheilulliset ja takaavat suuret mutkanopeudet sekä paljon pitoa. Velocen jarrulevyt ovat kooltaan jopa 380 mm, niiden parina toimivat nelimäntäiset jarrusatulat. Lisäksi Torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko tarjoaa parhaan mahdollisen vetopidon kaikissa olosuhteissa. Suorituskykyiset 20-tuumaiset ja sähköautoille suunnitellut renkaat tarjoavat erittäin korkean pidon.

 

LIITETTÄVYYS

EV Routing - reititys pikalatureille navigoinnissa

Junioriin on saatavilla nykyaikainen ja tätä päivää sähköautoissa oleva toiminto, joka takaa mukavuuden pidemmilläkin matkoilla. EV Routing -reititys on rakennettu sisään navigaattoriin. Asiakkaan tarvitsee asettaa vain haluttu kohde navigaattoriin, ja järjestelmä osaa ottaa huomioon tarvittavat latauspysähdykset matkan varrella. Reaaliaikaiset liikennetiedot sekä akuston ja ajotavan tarkkailu mahdollistavat ajamisen pidemmillä matkoilla ilman toimintamatka-ahdistusta. 

 

JUNIOR ELETTRICA

Uudenlaista urheilullisuutta

Juniorin täyssähköisessä versiossa on täysin uusi sähkömoottori ja uusimman sukupolven akusto. Junior on saatavilla täyssähköisenä kahtena eri tehoversiona: 156 hv ja 240 hv. 156-hevosvoimainen versio tarjoaa 410 km sähköistä toimintamatkaa WLTP-syklillä. DC-pikalataus toimii 100 kW:n teholla, ja lataus 10-80 % onnistuu alle 30 minuutissa optimiolosuhteissa. 

 

JUNIOR IBRIDA (Hybrid)

Sähköisen liikkumisen tunteet ilman lataustarvetta

Uusi Junior tarjoaa kaksi eri vetotapaa Ibrida-hybridimalleistaan: etuveto ja Q4-neliveto, joka tulee tarjolle myöhemmässä vaiheessa.

Junior Ibrida saa uuden 136 hv 48 V Hybrid VGT -version. Uudessa 1,2-litraisessa kolmisylinterisessä turbomoottorissa käytetään Miller-työkiertoa ja muuttuvageometrista turboahdinta. Sähköiset komponentit koostuvat 48 voltin litiumioniakustosta ja 21 kW tuottavasta sähkömoottorista, joka on asennettu uuden 6-portaisen kaksoiskytkentävaihteiston yhteyteen. Junior Ibrida tarjoaa pehmeästi toimivan ajokokemuksen kaupunkiolosuhteissa, jossa voidaan liikkua jopa yli 50 % ajasta pelkällä sähköllä. Junior Ibridalla on mahdollisuus liikkua sähköllä myös hitaissa nopeuksissa, kuten parkkipaikalla tai ruuhkassa. 

 

JUNIOR SPECIALE

Lanseerausmalli malliston huipulle

Speciale on uuden Juniorin erittäin kattavasti varusteltu lanseerausversio. Se on saatavilla sekä Ibrida- ja Elettrica-voimalinjojen yhteyteen. Speciale yhdistää urheilullisuuden, uusimmat teknologiat ja mukavuuden paketissa, jossa on mukana Junior-malliston parhaat ominaisuudet.

Junior Speciale erottuu edukseen keulassa sijaitsevalla ”Progresso”-maskillaan, mattavärisillä yksityiskohdillaan yhdessä upean Brera-punaisen värin kanssa ja 18-tuumaisilla ”Petali”-alumiinivanteillaan. Auton sisällä urheilullinen teema jatkuu ”Spiga”-vinyyli ja kangassisustuksella, nahkapäällysteisellä ohjauspyörällä ja sähkösäätöisillä hierontaistuimilla. Ohjaamossa on lukuisia detaljeja, kuten elegantti 8-värinen tunnelmavalaistus, erityiset ilmansuuttimet, Alfa Romeolle tyypilliset teleskooppityypiset mittaristosyvennykset. Lisäksi Junior Speciale tarjoaa aktiivisen vakionopeudensäätimen kaistakeskittimellä, navigoinnin liitettävyyspalveluilla, 180-asteisen peruutuskameran, sähköisen takaluukun jalkapyyhkäisytoiminnolla ja avaimettoman käynnistyksen.

 

Junior on saatavilla “Ibrida” eli hybridivoimalinjalla, ja malli on luokkansa ensimmäinen auto, joka tarjoaa myös Q4-nelivedon tämän tekniikan yhteyteen. Junior on myös ”Elettrica” eli täyssähköinen, tarjolla on kaksi eri tehoversiota: 156 hv ja urheilullinen 240 hv tuottava Veloce.

 






Ohjaamossa on lukuisia detaljeja, kuten elegantti 8-värinen tunnelmavalaistus, erityiset ilmansuuttimet, Alfa Romeolle tyypilliset teleskooppityypiset mittaristosyvennykset.


 

Lähde: Alfa Romeo Finland 22.4.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo