Uusi Mercedes-Benz GLB kuljettaa jopa 7 henkeä pitkälle
![]() |
|
Uusi GLB tarjoaa tilaa jopa seitsemälle henkilölle. |
Uusi GLB tarjoaa tilaa jopa seitsemälle henkilölle. Pitkä toimintamatka (624 km) ja korkea latausteho poistavat ”toimintamatka-ahdistuksen”.
Akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on 85 kWh. 800 voltin sähköjärjestelmän ansiosta latausteho jopa 320 kW.
10 minuutissa voidaan ladata jopa 260 km pituisen matkan energiamäärä.
Hinnasto julkaistaan myöhemmin. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen keväällä 2026.
Mercedes-Benzin uudelle MMA-perusrakenteelle
suunniteltu GLB kasvaa tarjoten entistä väljemmät sisätilat ja suuremman
tavaratilan. Auton pituus on kasvanut 98 mm (4733 mm), akseliväli 60 mm (2889
mm) ja leveys 27 mm (1861 mm). Tilat paranevat erityisesti toisella rivillä,
jossa jalkatilaa on 68 mm enemmän ja pääntilassa edessä +35 mm ja takana +68
mm. Tilojen muunneltavuutta lisää 5-paikkaisessa versiossa toisen istuinrivin
140 mm säätövara.
Tavaratilaa on 5-paikkaisessa versiossa tarjolla 540 litraa ja 7-paikkaisessa
480 litraa. Selkänojat kaadettuina tilaa on käytössä jopa 1715 litraa.
Käytännöllisyyttä lisää myös suuri, 127 litran etutavaratila eli frunk. Uusi
GLB toimii hyvin myös farmariautona. Ulkomitoiltaan uusi GLB on hyvin lähellä
vuosina 2019–2023 tuotannossa ollutta Mercedes-Benz EQC-mallia.
Mallisto ja ominaisuudet
Tuotanto tullaan aloittamaan kahdella versiolla, jotka ovat takavetoinen 250+
ja nelivetoinen 350 4MATIC. Nelivetomallissa vakiona mm. liukkaisiin
olosuhteisiin räätälöity Terrain-ajotila ja maastossa liikkumista helpottava
läpinäkyvä konepelti-kamerajärjestelmä. Perävaunun käyttäjiä ajatellen tarjolla
on jopa 2000 kg vetomassa.
Ensi vuonna tullaan esittelemään myös uuden MMA-perusrakenneperheen neljäs
sähköauto, Mercedes-Benz GLA.
Lääkettä toimintamatka-ahdistukseen
Kaksivaihteinen vaihteisto, erinomainen energianhallinta ja 85 kWh:n akusto
tuottavat GLB:lle pitkän toimintamatkan ja uusi 800 voltin sähköarkkitehtuuri
mahdollistaa jopa 320 kW:n pikalataustehon – nämä ominaisuudet yhdessä
muodostavat toimivan reseptin toimintamatka-ahdistuksen selättämiseen. Tarpeen
tullen lataaminen on mahdollista myös hitaammilla 400 V-laitteilla.
GLB 250+ yltää jopa 624 km WLTP-toimintamatkaan (Suomen vakiovarustein), ja 800
V -järjestelmä tuo 260 kilometriä lisämatkaa vain 10 minuutin
DC-pikalatauksella. Myös talvilataus toimii luotettavasti: huolellisesti
suunniteltu akun esilämmitys varmistaa korkean lataustehon kylmissäkin
olosuhteissa.
Muotoilu ja aerodynamiikka
Etuosassa huomion keskipisteenä on valaistu Mercedes-Benz-kuvio, joka tulkitsee
klassisen kromiritilän uudella tavalla. 94 krominhohtoista tähteä muodostavat
ikonisen ilmeen.
Sivuprofiili korostaa vahvaa asentoa: pystysuora keula, lyhyet ylitykset, leveä
raideväli ja suuret vanteet luovat tunnistettavan siluetin. Takana LED-valot ja
valonauha tuovat modernin vaikutelman. Lisävarusteiset MULTIBEAM LED -ajovalot
sisältävät Mercedes-tähden muotoiset päiväajovalot.
Sisätilojen keskipiste on suurikokoinen näyttökokonaisuus ja SKY CONTROL
-panoraamakatto, jonka läpinäkyvyys voidaan säätää kirkkaasta maitomaiseen tai
tähtikuvioituun. Katon 158 valaistua tähteä luovat tunnelmallisen
”tähtitaivaan”.
Ilmanvastus on segmentin parhaimmistoa: Cd 0,28, mikä vähentää
energiankulutusta ja tuuliääniä.
Neljännen sukupolven MBUX – entistä
intuitiivisempi ja yksilöllisempi
Uusi MBUX hyödyntää Mercedes-Benzin itse kehittämää MB.OS-käyttöjärjestelmää ja
yhdistää useiden tekoälyavustajien, kuten Googlen ja Microsoftin, parhaat
ominaisuudet. Kaikki näytöt käyttävät Unityn Game Engine -grafiikkaa luodakseen
reaaliaikaisen, visuaalisesti rikkaan käyttökokemuksen.
Vesijäähdytetty keskustietokone ja Mercedes-Benz Intelligent Cloud
mahdollistavat jatkuvat OTA-päivitykset – myös ajoavustimiin – jolloin auto
kehittyy ja paranee ajan myötä. MB.OS integroi saumattomasti kolmansien osapuolien
sisällöt säilyttäen Mercedes-Benzin tunnusomaisen käyttökokemuksen. Uusi
arkkitehtuuri parantaa ohjelmiston suorituskykyä ja pienentää
energiankulutusta, mikä säästää virtaa ja osaltaan pidentää toimintamatkaa.
Turvallisuus edellä
Täysin uusi GLB on suunniteltu alusta alkaen uusimpien turvallisuusnäkökohtien
mukaisesti. Mercedes-Benz säilyttää näin asemansa aktiivisen ja passiivisen
turvallisuuden edelläkävijänä. Tavoite on selkeä: GLB:n myötä Mercedes-Benz
pyrkii tarjoamaan luokkansa turvallisimman auton.
Uudet vakiovarusteisiin kuuluvat ajoavustinjärjestelmät voivat ehkäistä monia
onnettomuuksia. Mikäli onnettomuus kuitenkin tapahtuu, auton törmäysvyöhykkeet,
vahva matkustamo sekä turvajärjestelmät on suunniteltu minimoimaan vakavien
vammojen riski. Vakavan onnettomuuden jälkeen auto avaa automaattisesti ovien
lukituksen ja työntää sähköiset ovenkahvat ulos, jotta pelastushenkilöstö
pääsee nopeasti sisään. Ovien avaaminen sisältä on myös mahdollista riippumatta
lukitusjärjestelmästä tai ulkopuolisista kahvoista.
GLB tuo tähän kokoluokkaan ensimmäistä kertaa S-sarjassa käytössä olevan
vakiovarusteisen keskiturvatyynyn. Se laukeaa kuljettajan ja etumatkustajan
väliin voimakkaassa sivutörmäyksessä, riippuen onnettomuuden voimakkuudesta ja
matkustajien määrästä. Keskiturvatyyny on integroitu kuljettajan istuimen
selkänojaan.
Mukavuusalusta monivarsituennalla – teknologiaa ylemmän luokan malleista
GLB:n vakiovarusteisiin kuuluu mukavuusalusta.
Etujousitus on uudelleen kehitetty versio McPherson- rakenteesta.
Taka-akselistona toimii uusi monivarsituenta. Tämä laadukas jousitusratkaisu
tunnetaan Mercedes-Benzin ylemmän luokan malleista, ja nyt se on tuotu myös
tähän segmenttiin.
Mercedes-Benz GLB todella huuruisissa kylmätesteissä hetkeä ennen lanseerausta
Mallin tuotekehityksen aikana auton kylmäsuorituskyky on haastettu perusteellisesti. GLB:tä on testattu Mercedesin teknologiakeskuksessa (MTC) Sindelfingenissä, jonka kylmälaboratoriossa se altistettiin poikkeuksellisille lämpötilan vaihteluille. Kylmätunnelitesteissä lämpötilat vaihtelivat –40 pakkasasteesta +40 lämpöasteeseen. Äärimmäisissä lämpötesteissä yllettiin jopa 60 asteen paahteisiin, ja erityisessä Hot Road -kokeessa autolla ajettiin 50–70 asteen välille kuumentuneilla asfalttipinnoilla.
Erityinen painopiste oli kylmätesteillä, joissa esimerkiksi varmistettiin tuulilasipyyhkijöiden häiriötön toiminta kaikissa oloissa sekä auton ilmanottoaukkojen puhtaana pysyminen sankassa lumisateessa. Tuulitunnelissa voidaan simuloida auton käyttäytymistä lumisateessa jopa 200 kilometrin tuntinopeutta ajettaessa. Kylmätesteissä –15–20 asteen pakkaskelissä GLB osoitti, että sen tuulilasiin kertynyt jää sulaa hyvin nopeasti: ulkoa täysin jäätynyt auto oli ajokelpoinen vain 15 minuutissa käynnistyksen jälkeen. 20 minuutin ajolenkki –7 asteen pakkasessa puolestaan osoitti, että GLB:n matkustamo lämpiää jopa kaksi kertaa nopeammin kuin edellisen sukupolven mallissa.
Mitat
|
Pituus |
mm |
4733 |
|
Leveys |
mm |
1861 |
|
Korkeus |
mm |
1657 |
|
Akseliväli |
mm |
2889 |
|
Tavaratila VDA |
l |
540 - 1715 |
|
Frunk |
l |
127 |
![]() |
| Käytännöllisyyttä lisää myös suuri, 127 litran etutavaratila eli frunk. |
![]() |
| Auton pituus on kasvanut 98 mm (4733 mm), akseliväli 60 mm (2889 mm) ja leveys 27 mm (1861 mm). |
![]() |
| Mercedes-Benzin uudelle MMA-perusrakenteelle suunniteltu GLB kasvaa tarjoten entistä väljemmät sisätilat ja suuremman tavaratilan. |
![]() |
|
Pitkä toimintamatka (624 km) ja korkea latausteho poistavat ”toimintamatka-ahdistuksen”. |
Lähde: Mercedes-Benz 8.12.2025
Ilkka J. Virtanen





Kommentit
Lähetä kommentti