Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu

Moottori laski, milloin 15 vuotta vanha diesel-Volvo kannattaa vaihtaa uudempaan käytettyyn. Olisiko ladattava hybridi tai jopa täyssähköauto taloudellisesti kannattava valinta?


 

Moottori laski, milloin 15 vuotta vanha diesel-Volvo kannattaa vaihtaa uudempaan käytettyyn. Olisiko ladattava hybridi tai jopa täyssähköauto taloudellisesti kannattava valinta?

 

Paljon ajavan suomalaisen valinta on perinteisesti ollut usein dieselmoottorilla varustettu Volvo tai Mercedes-Benz. Suomalaiset ajavat myös varsin vanhoilla autoilla, joissa arvon alenemisen riskiä ei juuri ole, mutta korjauskustannukset saattavat nousta korkeiksi. Moottori laski milloin vanhasta diesel-Volvosta voisi olla järkevää siirtyä uudempaan käytettyyn autoon.

Vertailun lähtökohtana oli suomalaisille tuttu ja suosittu Volvo V70 D3 vuodelta 2010, jonka mittarissa on jo lähes 400 000 kilometriä. Auto on kokonaan maksettu, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon taloudellisesta näkökulmasta.

Vertailuun otettiin mukaan kolme uudempaa, kolmen vuoden ikäistä vaihtoehtoa: Volvo V90 B4 dieselkevythybridi, Volvo V90 T6 TwE Long Range lataushybridi sekä täyssähköinen Tesla Model Y. Kaikkien kustannuksia arvioitiin kolmen vuoden ajalle eri vuosittaisten ajomäärien mukaan, aina 10 000 kilometristä 50 000 kilometriin. Kustannuksissa huomioitiin muun muassa arvon aleneminen, huolto- ja korjauskustannukset, renkaiden uusiminen, polttoainekulut, verot, vakuutukset ym. kustannukset.

Paljon ajavalle suurin kuluerä isossa käytetyssä dieselautossa on polttoaine. Sähköautossa puolestaan arvon alenema sekä vakuutusmaksut ovat isompia summia kuin mitä sähköön menee. Teslalla ja joillakin muillakin tehokkailla täyssähköautoilla vakuutushinnat ovat selvästi polttomoottoriautoja kalliimpia.

Lopputuloksena kokonaiskustannusten voimasuhteet ovat vertailun autoissa yllättävän vaihtelevia ajetuista kilometreistä riippuen. Pienimmillä suoritteilla vanha auto tulee edullisimmaksi, mutta isommilla kilometreillä vanhan auton polttoaine- ja korjauskulut nousevat uudemman teknologian autoja enemmän. Moottorin laskelman mukaan 20–40 000 km vuodessa ajava vanhan diesel-Volvon omistaja voisi 150 e/kk lisäkuluilla ajaa selvästi uudemmalla V90 T6 TwE -hybridillä. Jos vuodessa kertyy 50 000 kilometriä, niin kolmivuotias Tesla Model Y tulee kustannuksiltaan jopa edullisemmaksi kuin 15 vuotta vanha diesel-Volvo.

– Vaikka laskelmassa eurot puhuvat enimmäkseen vanhan diesel-Volvon puolesta, niin isommilla ajosuoritteilla erot kapenevat huomattavasti. Autoilijan onkin hyvä miettiä, kannattaisiko pienellä kuukausittaisella lisäpanostuksella siirtyä aivan eri aikakauden teknologialla varustettuun turvallisempaan ajoneuvoon, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.

Koko artikkeli on luettavissa Moottori+ -palvelussa sekä keskiviikkona 14.5. ilmestyvässä Moottorissa 5/2025. Lehden voi lukea myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

 

Lähde: Moottori 14.5.2025


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi