Smart aloitti #2-mallin testausohjelman

Täyssähköinen smart #2 etenee aikataulussa kohti maailmanensi-iltaansa vuoden 2026 loppupuolella. Samalla se määrittää uudelleen kaupunkiautoluokan, jonka smart loi lähes kolmekymmentä vuotta sitten.


 

Smart esittelee kaupunkiauton uuden vision säilyttäen fortwon olennaisen DNA:n. Ensitestit tehdään hyödyntäen fortwo-mallin korirakenteita. Smart #2 tuotantoauto käyttää samalla esiteltävää uutta perusrakennetta. Maailman ensi-ilta on loppuvuonna vuonna 2026.

 

Tuleva smart #2 ammentaa fortwo-mallin ideasta ja kääntää sen rohkeasti uudelle aikakaudelle. Vaikka täysin uusi ECA-perusrakenne on teknisesti kokonaan eri sukupolven tuote kuin fortwo, perusajatus elää vahvana: kompakti koko, kaksi ovea, kaksi istuinta, takaveto sekä kulmiin sijoitetut pyörät, jotka tekevät autosta ketterän ja erityisen hyvin kaupunkiliikenteeseen sopivan.
Tuttujen piirteiden DNA toimii kuitenkin vain lähtökohtana. Ensi vuonna esiteltävä smart #2 on täyssähköinen kaupunkiauto, joka uudistuu kauttaaltaan – ja näyttää sen myös. Mercedes-Benzin muotoilutiimin alusta asti suunnittelemat sisä- ja ulkopinnat luovat smart #2:lle raikkaan, tuoreen ja itsevarman identiteetin, joka tulee erottumaan kaupunkikuvassa jo ensi silmäyksellä.


Luova testiratkaisu


Uuden ECA-perusrakenteen testaus on aloitettu luovalla ratkaisulla: smart fortwon korirakenne on sovitettu uuden perusrakenteen päälle. Näin on saatu nopeasti käyttöön testikalustoa, joka palvelee erinomaisesti kehitystyön ensivaiheita. Näitä prototyyppejä hyödyntäen smartin tuotekehitystiimi tekee laajaa validointityötä useissa erikoistuneissa testikeskuksissa.
Testiradoilla insinöörit keskittyvät ajodynamiikan ytimeen: kaupunkiajettavuuden hienosäätöön, rakenteellisen lujuuden varmentamiseen sekä jarrujärjestelmän ja energian talteenoton optimointiin. Samanaikaisesti muissa testausympäristöissä testataan ja kehitetään törmäysturvallisuutta, alustan kestävyyttä, akun suorituskykyä, hienosäädetään ohjelmistojärjestelmiä sekä varmistetaan ilmastointijärjestelmien toiminta erilaisissa olosuhteissa. Nämä ovat kaikki keskeisiä tuotekehityksen vaiheita ennen varsinaisella tuotantomallilla suoritettavia testivaiheita ja lopullista sarjatuotannon aloittamista.


Kohti maailman ensi-iltaa


Täyssähköinen smart #2 etenee aikataulussa kohti maailmanensi-iltaansa vuoden 2026 loppupuolella. Samalla se määrittää uudelleen kaupunkiautoluokan, jonka smart loi lähes kolmekymmentä vuotta sitten.

 

Lähde: smart 15.12.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu