Skoda Superb Combi 1.5 TSI PHEV L&K -koeajo
![]() |
|
Skoda Superb Combi L&K tarjoaa ripauksen loistoauton mukavuutta käytännöllisissä kuorissa. |
Mukava, tilava, lähes täydellisesti varusteltu ja teknologisesti edistyksellinen. Sellainen oli ensivaikutelma, kun istuin Skoda Superb Combi L&K:n ratin taakse muutaman päivän koeajorupeamaa varten marraskuun lopulla.
Hulppeat sisätilat ovat aina olleet Skoda Superbin tavaramerkki jo siitä lähtien, kun nykyaikainen Superb tuli tuotantoon vuonna 2001. Nykyinen Superbin sukupolvi ei sekään petä. Kuljettajalla on mukavasti tilaa, takana istuvalla on polvitilaa kuin huippukalliissa edustusautossa ja tavaratilaan mahtuu kaksilapsisen perheen matkatavaroita ja lisäksi labradorinnoutaja.
Koeajossa ollut versio oli etuvetoinen 1.5 TSI PHEV L&K DSG Automaatti. Lyhenne L&K tulee sanoista Laurin & Klement, jotka periytyvät valmistajan historiasta ja tarkoittavat yleensä mallisarjan parhaiten varusteltua versiota. PHEV-lyhenne viittaa puolestaan auton voimalinjaan, joka on bensiinimoottorin ja sähkömoottorin muodostama lataushybridi.
Auton mukavuus ja monipuolinen varustelu avautuvat kuljettajalle kättelyssä. Etuoven ympäristön valaiseva saattovalo on mukava varuste marraskuun pimeydessä. Kuljettajan istuin on ergonomialtaan esimerkillinen ja sen monipuoliset sähköiset säädöt muistilla varustettuja. Istuinverhoiluna on käytetty nahan ja keinonahan yhdistelmää.
Istuinosan pituussuunnassa säädettävä kärki parantaa pitkäjalkaisen viihtyvyyttä. Istuimista löytyy lisäksi hierontatoiminto. Käytännöllinen skodamainen yksityiskohta on automaattivaihteiston vaihdevivun sijoittaminen ohjauspylvään viikseen, jolloin keskikonsoliin jää enemmän säilytystilaa esimerkiksi kahvimukille, langattomasti latautuvalle matkapuhelimelle ja pikkutavaroille.
Ylellinen tunnelma jatkuu, kun valitsen ajotilaksi mukavuuspainotteisen comfortin, voimavaihtoehdoksi hybridin ja lähden liikkeelle. Hybrid-vaihtoehdossa auto käyttää tilanteen mukaan joko polttomoottoria tai sähkömoottoria. Skoda Superb PHEV edustaa lataushybridien uusinta teknologiaa, koska se tarjoaa sähköistä toimintamatkaa peräti yli 100 kilometriä.
Liikkeellelähtö sujuu äänettömästi ja vaivattomasti. Superbin äänieristys on niin hyvä ja voimalinja toimii siinä määrin saumattomasti, että on lähes mahdotonta omin korvin arvioida, milloin auto liikkuu pelkästään sähkön ja milloin polttomoottorin voimalla. Ohjauspylvään viiksestä käytettävä automaattivaihteisto toimii niin ikään huomaamatta. DSG-vaihteistoon joskus liitetyt kielteiset mielikuvat tuntuvat kaukaiselta historialta. Autossa on edelleen kehitetty mukautuva alustan säätöjärjestelmä ja progressiivinen ohjaus.
Superb kiihtyy kevyesti 150 kilowatin eli noin 200 hevosvoiman turvin. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä on samalla taloudellinen. Tankkiin mahtui koeajolenkin päättyessä yllättävän vähän bensaa, mikä johtuu pitkästä sähköisestä toimintamatkasta.
Skoda Superb Combissa L&K:ssa yhdistyvät järki ja tunteet. Auto on tilava ja käytännöllinen, mutta samalla se on ylellisen mukava matka-auto.
![]() |
|
Tuulilasinäyttö HUD näyttää kuljettajalle muun muassa auton nopeuden ja voimassa olevan nopeusrajoituksen. |
![]() |
|
Kojelaudan keskellä olevasta laajasta näytöstä löytyy lukematon määrä säätömahdollisuuksia. |
![]() |
|
Vaihdevipu on sijoitettu ohjauspylvään viikseen, jolloin keskikonsoliin jää mukavasti tilaa esimerkiksi kahvimukille ja matkapuhelimelle. |
![]() |
|
Laurin & Klement -teksti paljastaa, että kyseinen auto on mallisarjan huippuversio. |
![]() |
|
Takaistuimella on mukava matkustaa. Istuin on onnistuneesti muotoiltu ja polvitilaa on runsaasti kuin loistoautossa. |
![]() |
|
Takasivuikkunoiden himmennysverho vähentää häikäisyä. |
![]() |
|
Kuljettajan työskentelytilat ovat asialliset. |
![]() |
|
Skoda Superb tarjoaa jo liftback-versiona runsaat tavaratilat. Combi-versiossa lisäominaisuutena on suuri lastausluukku. |
![]() |
|
Skodan tavaratilassa on hyödyllisiä kassikoukkuja ja tavaraverkkoja. |
![]() |
|
Superb L&K:n koeajoversion varustukseen kuuluivat myös panoraamakatto ja matkapuhelinteline takamatkustajia varten. |
![]() |
|
Skoda Superbin lähes viisi metriä pitkä kori tarjoaa hyvät tilat matkustajille ja tavaroille. Pitkä yli 2,8 metrin akseliväli tuo etenemiseen vakautta. |
![]() |
|
Ergonomisissa etuistuimissa on monipuoliset sähköiset säädöt ja jopa hierontatoiminto. |
![]() |
|
Laurin & Klement -teksti paljastaa, että kyseinen auto on mallisarjan huippuversio. |
Teksti ja kuvat: Ilkka J. Virtanen
















Kommentit
Lähetä kommentti