Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja -AKL
![]() |
|
Sähkö- ja hybridiautojen tekniikka on monimutkaista ja riskit todellisia. Siksi valmistajien ohjeiden noudattaminen ja koulutettujen ammattilaisten käyttö on välttämätöntä, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg painottaa. Kuva: AKL |
Viime aikoina käyty keskustelu sähkö- ja
hybridiautojen korjauksesta on saanut osin harhaanjohtavia sävyjä. Liikenne- ja
viestintävirasto Traficomin tiedote 4.12.2025 sähkö- ja hybridiautojen
korjaustöihin liittyvistä riskeistä ei ole byrokratiaa, vaan perustuu ennen
kaikkea turvallisuuteen: Sähkö- ja hybridiautojen korkeajännitejärjestelmien
korjaaminen tulisi tapahtua niin, ettei järjestelmään tehdä muutoksia. Traficom
on saanut autoalalta tietoa tapauksista, joissa järjestelmiä on muutettu omin
päin, mikä voi vaarantaa ajoneuvon turvallisen toiminnan.
Korkeajännitejärjestelmien korjaaminen vaatii erityisosaamista ja oikeat
työvälineet – virhe voi johtaa vakavaan loukkaantumiseen tai hengenvaarallisiin
tilanteisiin.
Sähköturvallisuuslaki
edellyttää, että sähkötöitä tekevällä henkilöllä tulee olla tarvittavat luvat
ja pätevyys. Usein tämä edellyttää useiden päivien koulutuksia. Korjaustöissä
tulee noudattaa valmistajan antamia ohjeita, joissa sähkötyöturvallisuus on huomioitu.
Sähkölaitteen muuttaminen on aina tekijän vastuulla, ja tällöin vastuu
laitteesta on sama kuin alkuperäisellä valmistajalla.
- Viimeaikaisissa kirjoituksissa, kuten Tekniikan Maailman artikkelissa 12.12.2025 ”Kokkolan kaveri kuriin”, on annettu kuva, että merkkikorjaamot tai viranomaiset pyrkisivät rajoittamaan korjaustoimintaa turhaan. Tämä ei pidä paikkaansa. Sähkö- ja hybridiautojen tekniikka on monimutkaista ja riskit todellisia. Siksi valmistajien ohjeiden noudattaminen ja koulutettujen ammattilaisten käyttö on välttämätöntä, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg painottaa.
Korjaamoiden tulee noudattaa korkeajännitetöissä huolellista toimintaa ja dokumentoida tarkasti suoritetut mittaukset ja tehdyt työt. Nykyaikaisten ajoneuvojen korjaaminen vaatii laajaa osaamista sekä korkeajänniteosien että ohjausjärjestelmien osalta. Korjauksen suorittaja voi olla merkkiriippumaton toimija tai merkkikorjaamo – tärkeintä on ammattitaitoinen ja huolellinen toiminta.
- Autoalan Keskusliitto tukee kaikkia toimia, jotka parantavat korjaustöiden turvallisuutta ja varmistavat, että asiakkaat saavat laadukasta ja turvallista palvelua. Rakentava keskustelu on tervetullutta, mutta sen tulee perustua faktoihin – ei väärinymmärryksiin, Jouko Sohlberg toteaa.
Lähde: Autoalan Keskusliitto 18.12.2025

Mites jos ei ole/saa ohjeita pitääkö sitten jättää korjaamatta? Ja oliko se kokkolan kaverin Toyota Rav korjaus laiton tyyppimerkinnän vastainen muutos? Eikös kautta aikojen ole tehty tällaisia?
VastaaPoista