Toyota uudisti Hiluxin – myös sähköisenä

Uuden mallin myötä legendaarinen lava-auto siirtyy sähköistetyn voiman aikakauteen, noudattaen Toyotan Multipath-filosofiaa: mukana on ensimmäinen täyssähkömalli sekä vety-poltto­kenno­versio, molemmat nollapäästöisiä.


 

Toyota julkistaa täysin uuden Hiluxin, joka on yhdeksäs sukupolvi maailmanlaajuisesta ikonista vahvuudelle, luotettavuudelle ja kestävyydelle. Uuden mallin myötä legendaarinen lava-auto siirtyy sähköistetyn voiman aikakauteen, noudattaen Toyotan Multipath-filosofiaa: mukana on ensimmäinen täyssähkömalli sekä vety-poltto­kenno­versio, molemmat nollapäästöisiä.

Multipath-filosofian keskiössä on tunnistaa, ettei yksi ratkaisu sovi kaikille asiakkaille ja kaikkiin olosuhteisiin. Tämän vuoksi uusi Hilux tuo mukanaan laajan valikoiman vaihtoehtoja eri tarpeisiin ja markkinoille. Hybrid 48V sekä diesel- ja bensiinimoottorit kuuluvat laajempaan eurooppalaiseen mallistoon, joten Hiluxilla on enemmän voimalinjavaihtoehtoja kuin millään muulla Toyota-mallilla. Laatu, kestävyys ja luotettavuus pysyvät edelleenkin keskeisenä osana Hiluxia; ominaisuudet, jotka ovat tehneet siitä maailman suosituimman lava-auton.
 

”TOUGH AND AGILE” -MUOTOILU SEKÄ UUDET AJO- JA TURVALLISUUSOMINAISUUDET

Uusi Hilux on muotoiltu ”Tough and Agile” -teeman mukaisesti, ja se ilmentää voimakasta ilmettä, jonka etuosan mittasuhteet ovat saaneet inspiraationsa japanilaisten sumopainijoiden vahvasta asennosta. Keulassa on uudet ajovalot, joita yhdistää keskellä oleva palkki, jossa TOYOTA-nimi on klassisesti esillä. Täyssähkömallissa ilmanvastusta on parannettu poistamalla perinteinen maski ja asentamalla aerodynaamisemmat kevytmetallivanteet. Kaikissa versioissa on uutena mm. uusi lavan askelma ja uudistettu sivuaskelma.

Uuden sukupolven myötä Hilux siirtyy hyödyntämään yhtä korimallia – Double Cab – asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Sisätiloissa korostuu kokonaisvaltaisesti kohonnut laadun tuntu, johon on otettu vaikutteita uudesta Toyota Land Cruiserista. Keskikonsolin uusi muotoilu on vaakasuuntainen, ja siinä on 12,3-tuumainen, räätälöitävä digitaalimittaristo ja keskikonsolin multimedia-kosketusnäyttö, jonka koko on jopa 12,3 tuumaa.

Kaikki nelivedon ja maastoajon hallintalaitteet on keskitetty helppokäyttöisyyden vuoksi. Täyssähkömallissa on yhden liikkeen sähköinen vaihteenvalitsin. Liitettävyyden takaamiseksi Hiluxissa on mobiililaitteiden langaton laturi ja uudet USB-portit takamatkustajille.

Uuden Hiluxin omistajat voivat käyttää yhdistettävyyspalveluita MyToyota-sovelluksen kautta, mikä on kätevää sekä yksityis- että yrityskäyttäjille. Yritysten kalustopäälliköt voivat tarkastella jopa 10 ajoneuvon tietoja, kuten sijaintia, polttoainetasoja ja sähköauton lataustilaa sekä ajon analytiikkaa, kuten matkahistoriaa.

Tämä on myös ensimmäinen Hilux, jossa on sähköinen ohjaustehostin. Sen etuina on suoraviivaisempi ohjaus, helpompi käsiteltävyys ja pienempi riski ohjauspyörän iskuille etupyörän osuessa kiveen tai muuhun maastoesteeseen.

Hiluxin Toyota T-Mate -turvallisuus- ja ajoavustinjärjestelmän ominaisuuksia on laajennettu merkittävästi. Uusi malli on saatavilla (varustetasosta ja markkinasta riippuen) monilla uusilla ja parannetuilla toiminnoilla, mukaan lukien Toyota Safety Sensen laajennus: hitaan ajon kiihdytyksen turvajärjestelmä Low Speed Acceleration Suppression, ennakoiva ajoavustin Proactive Driving Assist ja hätäpysäytysjärjestelmä Emergency Driving Stop System. Uudet OTA-päivitykset mahdollistavat saumattomat ohjelmistopäivitykset.

Muita uusia ominaisuuksia ovat mm. kuolleen kulman varoitin, turvallisen ajoneuvosta poistumisen avustin ja kuljettajan tarkkaavaisuuden valvontajärjestelmä.
 

”UNBREAKABLE” HILUX TÄYSSÄHKÖISENÄ

Täyssähköisen voimalinjan käyttöönotto on merkittävä innovaatio Hiluxille, eikä sen kanssa ole tehty kompromisseja laadun, kestävyyden tai luotettavuuden suhteen.

Erityisesti fleet-asiakkaita kiinnostaa lava-auto, joka yhdistää nollapäästöisen suorituskyvyn arjen käytännöllisyyteen, tinkimättömään laatuun, luotettavuuteen ja maasto-ominaisuuksiin. Tikapuurunko on edelleen Hiluxin tunnusomainen alustarakenne, ja se on suunniteltu maastoajoon – mukaan lukien erityiset ratkaisut akun suojaamiseksi vaurioilta ja vedeltä. Kahluusyvyys on sama 700 mm kuin nykyisessä polttomoottorimallissa.

Hilux EV hyödyntää Multi-Terrain Select -järjestelmää, joka mukauttaa ajoneuvon suorituskykyä eri maastoihin jarru- ja vääntömomenttiohjauksella, vastaten hidasta nelivetoa perinteisessä ajoneuvossa.

Voimalinjassa on 59,2 kWh litiumioniakku (brutto) ja sähkömoottorit sekä etu- että taka-akselilla. Ne tarjoavat pysyvän nelivedon, eteen 205 Nm ja taakse 268,6 Nm vääntöä. Ennakkotiedot: 715 kg kantavuus, 1 600 kg vetokyky ja WLTP-toimintamatka noin 240 km. Toyota tavoittelee luokkansa parasta latauskykyä, joka minimoi pysähdyksissä olemisen ajan.
 

HILUX HYBRID 48V: SÄHKÖISTETTY, MONIPUOLINEN JA KYKENEVÄ

Hybrid 48V -kevythybridivoimalinja esiteltiin nykyisessä Hiluxissa vuonna 2025 ja siitä tulee uuden sukupolven volyymimalli Euroopassa. Tuotanto alkaa keväällä 2026. Järjestelmässä on sähkömoottorigeneraattori, DC-DC-muunnin ja 48V litiumioniakku, joka on sijoitettu takapenkkien alle, jolloin sisätilat eivät pienene. Toyotan maailmanluokan hybridiosaamisen ansiosta järjestelmä tukee 2,8-litraista dieselmoottoria tarjoten pehmeän, hiljaisen ja hienostuneen ajokokemuksen sekä maantiellä että maastossa. Ajomukavuuden parannus tuntuu erityisesti liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä.

Kantavuus säilyy erinomaisena: jopa 1 000 kg kuorma ja 3 500 kg jarrullisen perävaunun vetomassa.

Hybridivoimalinjan komponentit on suunniteltu kestämään vaativia olosuhteita. Moottorigeneraattori on sijoitettu korkealle moottoritilassa, joten ajoneuvon 700 mm kahluusyvyys säilyy. Maasto-ominaisuuksia parantaa Multi-Terrain Select -järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi aina valita eri alustoille sopivimman ajotilan. Maastokamerajärjestelmä Multi-Terrain Monitor auttaa ajoneuvon sijoittelussa haastavissa olosuhteissa. Ympäristön 360° kamera tukee pysäköintiä ja tarkkaa ajoa.
 

TULOSSA MYÖS POLTTOKENNOVOIMALINJA

Tulevaisuudessa tuotantoon on tulossa myös vety­polttokennojärjestelmällä varustettu versio. Polttokenno-Hilux osoittaa Toyotan sitoutumista vedyn mahdollisuuksiin puhtaana energialähteenä ja vauhdittaa laajempaa vetyekosysteemien ja infrastruktuurin käyttöönottoa Euroopassa.


SUOMEN AIKATAULUT

Täyssähkömallin myynti käynnistyy joulukuussa ja toimitukset alkavat keväällä 2026. Kevythybrididieselmallin myynti alkaa kesällä ja toimitukset ajoittuvat syksylle 2026.

 

Lähde:  Toyota Auto Finland Oy 10.11.2025

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu