Škoda Elroq sai turvatestissä 5 tähteä

Riippumaton kuluttajajärjestö European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) on testannut täyssähköisen Škoda Elroqin ja myöntänyt tälle korkeimman 5 tähden turvallisuusluokituksen.


 

Riippumaton kuluttajajärjestö European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) on testannut täyssähköisen Škoda Elroqin ja myöntänyt tälle korkeimman 5 tähden turvallisuusluokituksen.

 

Myös Enyaq- ja Octavia-mallit ovat säilyttäneet huippuluokituksensa, mikä osoittaa, että ne lukeutuvat markkinoiden turvallisimpiin autoihin myös tänä vuonna tiukennettujen testikriteerien mukaan. Tulokset korostavat Škodan vahvaa menestystarinaa, sillä vuodesta 2008 lähtien jokainen uusi Škoda-malli on saavuttanut korkeimman luokituksen.

Aikuismatkustajien suojauksessa Elroq sai 90 % kokonaispisteistä, mikä ylittää selvästi 5 tähden luokituksen edellyttämän 80 %:n rajan. Arviointiin sisältyy neljä törmäystestiä: 50 km/h:n nopeudella tapahtuva etutörmäys liikkuvaan esteeseen, 50 km/h:n nopeudella tapahtuva etutörmäys seinään, 60 km/h:n nopeudella tapahtuva sivuttaistörmäys liikkuvaan esteeseen ja 32 km/h:n nopeudella tapahtuva sivuttaistörmäys pylvääseen.

Lapsimatkustajien suojauksessa Elroq sai 87 % kokonaispisteistä. Sekä etu- että sivutörmäystesteissä testinuket rekisteröivät erittäin alhaiset rasitusarvot, mikä antoi mallille täysin vihreän tuloksen tässä kategoriassa. Elroq sai enimmäispisteet myös lastenistuinten asennuksen helppoudesta ja yhteensopivuudesta useiden markkinoilla olevien lastenistuimien kanssa.

Jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja moottoripyöräilijöitä koskevassa kategoriassa Elroq sai 77 % kokonaispisteistä. Tässä luokassa arvioidaan auton kykyä ehkäistä onnettomuuksia edistyksellisten avustinjärjestelmien avulla. Testeissä jäljitellään erilaisia todellisia tilanteita, kuten jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden liikkumista ja havaitsemista käännyttäessä tai peruutettaessa. Nämä tilanteet arvioidaan sekä päivänvalossa että pimeässä. Tärkeä varuste turvallisuuden kannalta on myös oven avausvaroitin. Jos törmäystä ei voida välttää, testeissä mitataan mahdollisia vammoja käyttämällä erilaisia törmäyslaitteita.

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä arvioivassa kategoriassa Elroq sai 78 % kokonaispisteistä. Tämä alue kattaa auton kyvyn välttää törmäyksiä muiden ajoneuvojen kanssa erilaisissa tilanteissa. Kaista-avustimen tehokkuudesta Elroq sai enimmäispisteet.

Škoda Enyaq ja Škoda Octavia täyttivät niin ikään tänä vuonna tiukentuneet arviointikriteerit saaden huipputulokset. Enyaq saavutti nyt saman tuloksen kuin vuonna 2021. Kolmannen kerran nyt testattu Octavia sai 5 tähteä jo vuosina 2019 ja 2022.

Törmäys- ja turvallisuustestit suorittava, Belgian Leuvenissa sijaitseva tutkimuslaitos Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) perustettiin vuonna 1997. Euro NCAPiin kuuluu liikenneministeriöitä, autoilujärjestöjä, vakuutusyhdistyksiä ja tutkimuslaitoksia kymmenestä Euroopan maasta. Tutkimuslaitos suorittaa uusien automallien turvallisuustestit, arvioi aikuis- ja lapsimatkustajien sekä muiden tielläliikkujien suojausta ja aktiivisen turvallisuuden järjestelmiä. Euro NCAP on tiukentanut arviointikriteereitään noin kolmen vuoden välein vuodesta 2020 lähtien.

Lähde: Teksti ja kuvat Škoda Auto 19.11.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu