Skoda Elroq 60 Style -koeajo
![]() |
|
Elroq kuvattuna Villa Bensowin läheisyydessä Kauniaisissa. |
Sähköinsinöörit – SIL ry valitsi vastikään Skoda Elroqin Vuoden sähköautoksi Suomessa 2026. Se on helppo uskoa, koska Skoda tuntuu jälleen kerran onnistuneen uuden automallin luomisessa mainiosti.
Kokoaan suurempi täyssähköauto. Sellainen ajatus tuli nopeasti mieleeni testattuani Elroqia muutaman päivän ajan marraskuun vaihtelevissa talvikeleissä. Elroq on kompaktin kokoluokan auto, mutta maantiellä se etenee vakaasti kuin isompikin auto. Kohtuullisiin ulkomittoihin on saatu sovitettua hyvät tilat viidelle matkustajalle. Kuljettajan ollessa 175 senttimetriä pitkä, takapenkkiläiselle jäi runsaat polvitilat. Takapenkkiläisten viihtymistä helpotti kardaanitunnelin puuttuminen.
Myös tavaratila on yllättävän avara niin pituus- kuin pystysuunnassakin, ja sieltä löytyy Skodalle tyypillisiä hauskoja ja hyödyllisiä säilytyslokeroita ja tavaraverkkoja. Mainio ratkaisu on esimerkiksi hattuhyllyn alapuolella oleva verkko, jossa voi säilyttää latausjohtoa. Myös tavaratilan sivuseinissä on käytännöllisiä säilytyslokeroita. Simply Clever!
Taajamassa Elroq oli kevyt pyöriteltävä ja maantiellä se kulki vakaan eleettömästi ja äänettömästi kuin premium-luokan auto, vaikka koeajossa ollut auto oli sarjan edullisempaan päähän kuuluva takavetoinen versio Elroq 60 Style. Sähköauto hemmottelee ajajaa, jolle alhainen melutaso on aina ollut tärkeä kriteeri autonvalinnassa. Radion puheohjelman kuuntelu oli helppoa, kun koeajoautossa olleet kitkarenkaat korostivat auton hiljaisuutta. Takaveto puolestaan teki autosta ketterästi kääntyvän ja sopivan napakaksi viritetty alusta nieli tien epätasaisuudet tehokkaasti.
Elroqin toimintoja ohjataan kojelaudan keskellä olevasta kosketusnäytöstä. Muutamia keskeisiä toimintoja on lisäksi koottu näytön alapuolella olevaan näppäimistöön.
Elroqin varustelu on jo Style-mallissa varsin kattava. Stylen vakiovarusteisiin kuului muun muassa mukautuva vakionopeussäädin ja laaja valikoima muita avustimia kuten kaistallapitoavustin, ilmoitus nopeusrajoituksesta, ylinopeusvaroitin, varoitus edessä olevasta kamerapöntöstä ja peruutuskamera.
Kokematonta sähköautoilijaa kosketusnäytöstä säädettävien toimintojen määrä voi aluksi pyörryttää, mutta liikkeellelähtö ja ajaminen sujuu kuitenkin nopeasti ja ongelmitta. Vilkku ja lasinpyyhin toimivat viiksistä samaan tapaan kuin useimmissa polttomoottoriautoissa. Vaihdekepin virkaa toimittaa pieni nappi keskikonsolissa. Älypuhelimen kytkentä auton mediakokonaisuuteen tapahtui helposti.
Tehoa 60-mallin Elroqissa oli riittävästi. Liikkeellelähdöt ja ohitukset onnistuivat 150 kW:n voimalla vaivattomasti. Rauhallisen kuljettajan käsissä auto tuntui suorastaan pirteältä.
Elroqista on vaikea löytää suoranaisia heikkouksia. Pieni miinus on ohjauspyörän taakse jäävän mittariston pienehkö koko. Auton sisustus on pelkistetty muttei kuitenkaan askeettinen. Kuljettajan istuin on hyvän kokoinen, mutta säätömahdollisuudet ovat rajalliset.
Elroq-sarjan halvin versio on malli 50 Selection, jonka arvioitu autoverollinen hinta on noin 36 600 euroa ja vapaa autoetu 485 euroa. Kallein versio on 85x 4x4 RS, jonka hinta on noin 52 500 euroa ja vapaa autoetu 725 euroa. Koeajossa olleen 60 Stylen hinta on noin 43 000 euroa, vapaa autoetu 585 euroa, eli auto sijoittuu kovasti kilpailtuun kohtuuhintaisten perheautojen luokkaan.
Skoda luonnehtii Elroqia city-maasturiksi. Joku toinen voisi puhua crossoverista.
Joka tapauksessa Elroqin korin muotoilussa on onnistuttu, koska konstailemattomana se tarjoaa hyvät tilat, miellyttää silmää ja tarjoaa lisäksi poikkeuksellisen alhaisen ilmanvastuksen.
Elroq on kilpailukykyinen paketti, joten sille on helppo ennustaa menestystä Suomen markkinoilla. Elroq 60 Stylen WLTP-toimintamatka on noin 400 kilometriä, mikä on riittävä määrä tyypilliselle peruskäyttäjälle ja esimerkiksi pääkaupunkiseudun työmatka-autoilijalle.
![]() |
|
Kuljettajan istuin on hyvän kokoinen, mutta säätömahdollisuudet ovat rajalliset. |
![]() |
| Kuljettajan ollessa 175 senttimetriä pitkä, takapenkkiläiselle jäi runsaat polvitilat. |
![]() |
| Elroqin toimintoja ohjataan kojelaudan keskellä olevasta kosketusnäytöstä. |
![]() |
|
Mittaristo on pieni mutta helppolukuinen. |
![]() |
| Mainio ratkaisu on hattuhyllyn alapuolella oleva verkko, jossa voi säilyttää latausjohtoa. |
![]() |
| Koeajossa ollut auto oli sarjan edullisempaan päähän sijoittuva takavetoinen versio Elroq 60 Style. |
![]() |
|
Sivupeilit ovat esimerkillisen isokokoiset. |
![]() |
|
Hienot saattovalot tervehtivät kuljettajaa. |
![]() |
| Myös tavaratilan sivuseinissä on käytännöllisiä säilytyslokeroita. |
Teksti ja kuvat: Ilkka J. Virtanen










Kommentit
Lähetä kommentti