Sähköauto, talvi ja renkaat - vaikea yhtälö

Tehokkaat ja painavat sähköautot asettavat kovat vaatimukset talvirenkaille.


 

Sähköautojen määrä Suomen teillä kasvaa nopeasti. Yhä useammat niistä ovat raskaita SUV-malleja, joiden ajo-ominaisuudet, painonjakauma ja vääntömomentti eroavat selvästi polttomoottoriautoista. Tämä muuttaa myös talvirenkaita koskevia vaatimuksia, eikä kaikkia renkaita ole suunniteltu täyttämään niitä.

Sähköautoille on yhteistä suuri paino, nopea kiihtyvyys ja energiatehokkuuden merkitys. Talvirenkaiden on tarjottava erinomaista pitoa kaikilla keleillä, mutta samalla vierintävastuksen on oltava alhainen toimintamatkan maksimoimiseksi. Myös melutasolla on suurempi vaikutus ajomukavuuteen, sillä sähkömoottorin hiljaisuus korostaa rengasmelua.

”Moni ei tule ajatelleeksi, kuinka paljon renkaat vaikuttavat sähköauton ajotuntumaan ja turvallisuuteen. Onnistunut talvirengas yhdistää erinomaisen pidon, hiljaisuuden ja alhaisen vierintävastuksen ilman, että mikään näistä ominaisuuksista kärsii”, sanoo Antti Ahomäki, Continentalin talvirenkaiden Pohjoismaiden tuotevastaava.

Ahomäen mukaan kyse ei ole siitä, että sähköautoihin tarvittaisiin täysin oma tuoteperhe.

”Meillä kaikki renkaat ovat sekä sähkö- että polttomoottoriautoihin yhteensopivia. Olemme kehittäneet renkaamme niin, että ne täyttävät myös sähköautoille asetetut erityisvaatimukset tinkimättä turvallisuudesta, ajomukavuudesta ja energiatehokkuudesta.”

Laadukas talvirengas vastaa sähköautojen asettamiin haasteisiin

Syksyllä 2025 julkaistut Tekniikan Maailman ja Tuulilasin kattavat talvirengasvertailut osoittivat, miten suuria ovat premiumtason ja edullisempien renkaiden erot. Testit keskittyivät erityisesti kitkarenkaiden suorituskykyyn talven vaihtelevissa olosuhteissa niin jäällä ja lumella kuin märällä ja kuivalla asfaltilla.

Tekniikan Maailman toteutti myös ensimmäistä kertaa erillisen testin, jossa tarkasteltiin isokokoisille sähköautoille otollisimpia talvirenkaita. Testissä käytettiin yli 2,5 tonnia painavaa Audi Q8 e-tronia ja mukana oli sekä nasta- että kitkarenkaita.

Laajempien Tekniikan Maailman ja Tuulilasin vertailujen tavoin testin kärkeen nousivat Continentalin VikingContact 8 ja IceContact 3. Ne saivat kiitosta erityisesti tasapainoisesta suorituskyvystään kaikissa olosuhteissa, hallittavuudestaan sekä alhaisesta melutasosta.

"Sähköautojen suurempi paino ja välitön vääntö asettavat renkaille kovemmat vaatimukset kuin koskaan aiemmin. Renkaiden pitää kestää suurempia kuormia, tarjota optimaalista pitoa alhaisissakin lämpötiloissa ja säilyttää ajomukavuus, vaikka ajoneuvot ovat hiljaisia ja paljastavat pienimmätkin rengasäänet”, Ahomäki sanoo.

Vastuullisuus ja suorituskyky kehittyvät käsi kädessä

Antti Ahomäen mukaan kehitystyö ei ole sattumanvaraista, vaan pohjautuu pitkäjänteiseen työhön ja ymmärrykseen autoilun muuttuvista tarpeista erityisesti sähköautojen yleistymisestä. Euroopassa valmistettujen premiumrenkaiden kehitystä ohjaa yhtäältä EU-sääntely ja toisaalta asiakkaiden yhä korkeammat odotukset.

”Laadukkaat renkaat tarjoavat paitsi parempaa suorituskykyä ja turvallisuutta, myös tukevat vastuullista eurooppalaista valmistusta. Se on merkittävä ero verrattuna halpatuontirenkaisiin”, Ahomäki kiteyttää.

Lähde: Continental Rengas Oy 14.11.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu