Sähköauto, talvi ja renkaat - vaikea yhtälö
![]() |
|
Tehokkaat ja painavat sähköautot asettavat kovat vaatimukset talvirenkaille. |
Sähköautojen määrä Suomen teillä kasvaa nopeasti. Yhä useammat niistä ovat raskaita SUV-malleja, joiden ajo-ominaisuudet, painonjakauma ja vääntömomentti eroavat selvästi polttomoottoriautoista. Tämä muuttaa myös talvirenkaita koskevia vaatimuksia, eikä kaikkia renkaita ole suunniteltu täyttämään niitä.
Sähköautoille
on yhteistä suuri paino, nopea kiihtyvyys ja energiatehokkuuden merkitys.
Talvirenkaiden on tarjottava erinomaista pitoa kaikilla keleillä, mutta samalla
vierintävastuksen on oltava alhainen toimintamatkan maksimoimiseksi. Myös
melutasolla on suurempi vaikutus ajomukavuuteen, sillä sähkömoottorin
hiljaisuus korostaa rengasmelua.
”Moni ei tule ajatelleeksi, kuinka paljon renkaat vaikuttavat sähköauton
ajotuntumaan ja turvallisuuteen. Onnistunut talvirengas yhdistää erinomaisen
pidon, hiljaisuuden ja alhaisen vierintävastuksen ilman, että mikään näistä
ominaisuuksista kärsii”, sanoo Antti Ahomäki, Continentalin talvirenkaiden
Pohjoismaiden tuotevastaava.
Ahomäen mukaan kyse ei ole siitä, että sähköautoihin tarvittaisiin täysin oma
tuoteperhe.
”Meillä kaikki renkaat ovat sekä sähkö- että polttomoottoriautoihin
yhteensopivia. Olemme kehittäneet renkaamme niin, että ne täyttävät myös
sähköautoille asetetut erityisvaatimukset tinkimättä turvallisuudesta,
ajomukavuudesta ja energiatehokkuudesta.”
Laadukas
talvirengas vastaa sähköautojen asettamiin haasteisiin
Syksyllä 2025 julkaistut Tekniikan Maailman ja Tuulilasin kattavat
talvirengasvertailut osoittivat, miten suuria ovat premiumtason ja
edullisempien renkaiden erot. Testit keskittyivät erityisesti kitkarenkaiden
suorituskykyyn talven vaihtelevissa olosuhteissa niin jäällä ja lumella kuin
märällä ja kuivalla asfaltilla.
Tekniikan Maailman toteutti myös ensimmäistä kertaa erillisen testin, jossa
tarkasteltiin isokokoisille sähköautoille otollisimpia talvirenkaita. Testissä
käytettiin yli 2,5 tonnia painavaa Audi Q8 e-tronia ja mukana oli sekä nasta-
että kitkarenkaita.
Laajempien Tekniikan Maailman ja Tuulilasin vertailujen tavoin testin kärkeen
nousivat Continentalin VikingContact 8 ja IceContact 3. Ne saivat kiitosta
erityisesti tasapainoisesta suorituskyvystään kaikissa olosuhteissa,
hallittavuudestaan sekä alhaisesta melutasosta.
"Sähköautojen suurempi paino ja välitön vääntö asettavat renkaille
kovemmat vaatimukset kuin koskaan aiemmin. Renkaiden pitää kestää suurempia
kuormia, tarjota optimaalista pitoa alhaisissakin lämpötiloissa ja säilyttää
ajomukavuus, vaikka ajoneuvot ovat hiljaisia ja paljastavat pienimmätkin
rengasäänet”, Ahomäki sanoo.
Vastuullisuus
ja suorituskyky kehittyvät käsi kädessä
Antti Ahomäen mukaan kehitystyö ei ole sattumanvaraista, vaan pohjautuu
pitkäjänteiseen työhön ja ymmärrykseen autoilun muuttuvista tarpeista
erityisesti sähköautojen yleistymisestä. Euroopassa valmistettujen
premiumrenkaiden kehitystä ohjaa yhtäältä EU-sääntely ja toisaalta asiakkaiden
yhä korkeammat odotukset.
”Laadukkaat renkaat tarjoavat paitsi parempaa suorituskykyä ja turvallisuutta,
myös tukevat vastuullista eurooppalaista valmistusta. Se on merkittävä ero
verrattuna halpatuontirenkaisiin”, Ahomäki kiteyttää.
Lähde: Continental Rengas Oy 14.11.2025

Kommentit
Lähetä kommentti