Porsche julkisti täyssähköisen Cayennen
![]() |
|
Porsche julkisti Cayennesta kaksi täyssähkömallia: Cayenne ja Cayenne Turbo. |
Porsche julkisti Cayennesta kaksi täyssähkömallia: Cayenne ja Cayenne Turbo. Superurheiluauton suorituskyky: jopa 850 kW (1 156 hv), 0–100 km/h 2,5 sekunnissa ja huippunopeus jopa 260 km/h. Nopeaa matkantekoa poikkeuksellisen lataustehon ja suorituskyvyn ansiosta: jopa 400 kW latausteho ja jopa 642 km WLTP-toimintamatka.
Jatkossa Cayenneen kolme voimalinjaa: polttomoottori- ja hybridimallit säilyvät myynnissä sähköautomallin rinnalla.
Täyssähköinen Cayenne on uuden aikakauden alku Porschelle. Täyssähköisenä SUV-mallina se yhdistää Porschen urheiluauton DNA:n ja edistyksellisen teknologian: jopa 850 kW (1 156 hv), 0–100 km/h 2,5 sekunnissa, latausteho jopa 400 kW ja toimintamatka jopa 642 kilometriä. Se on kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotanto-Porsche – ja samalla monipuolisempi kuin koskaan: dynaaminen mutkateillä, suorituskykyinen maastossa ja äärimmäisen mukava pitkän matkan ajossa.
Cayenne oli ensimmäinen malli, jonka myötä Porsche laajensi urheiluautobrändin legendan täysin uuteen autosegmenttiin. Urheilullinen suuri SUV-malli nousi nopeasti maailmanlaajuiseksi menestykseksi heti syyskuussa 2002 pidetyn maailmanensi-illan jälkeen. Nyt alkaa uusi aikakausi täyssähköisen Cayennen myötä.
"Täyssähköinen Cayenne näyttää suorituskyvyn täysin uudessa ulottuvuudessa innovatiivisilla teknologioillaan, joita olemme kehittäneet moottoriurheilun parissa. Se asettaa uudet standardit SUV-segmentissä – niin ajodynamiikan kuin latauksen osalta", sanoo Oliver Blume, Porsche AG:n hallituksen puheenjohtaja. "Poikkeuksellinen sähköinen suorituskyky yhdistyy todelliseen arjen käytettävyyteen. Erinomainen pitkän matkan mukavuus yhdistyy tinkimättömään maastoajokykyyn."
Noin 36 prosenttia maailmanlaajuisesti myydyistä Porschen urheiluautoista on sähköistettyjä, mikä tekee Porschesta yhden nopeimmin sähköiseen aikakauteen uudistuvista autonvalmistajista vuonna 2025. Täyssähköinen Cayenne on seuraava merkkipaalu tässä menestystarinassa ja täydentää Cayennen olemassa olevaa polttomoottori- ja ladattavien hybridimallien tarjontaa tarjoten erittäin laajan valikoiman Porsche-voimalinjoja.
Superurheiluauton suorituskyky ja Formula E -tasoinen energian talteenotto
Täyssähköisen Cayennen mallisto koostuu lanseerausvaiheessa kahdesta mallista: Cayenne ja Cayenne Turbo – molemmat nelivetoisia ja varustettu ilma-alustalla ja elektronisella Porsche Traction Management (ePTM) -järjestelmällä.
Cayenne Turbo kiihtyy 0–100 km/h 2,5 sekunnissa, 0–200 km/h 7,4 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 260 km/h. Tämä äärimmäinen suorituskyky on mahdollinen uuden voimalinjan ansiosta, joka tuottaa Launch Control -toiminnon ollessa aktivoituna tehoa jopa 850 kW (1 156 hv) ja 1 500 Nm vääntöä. Turbo-versiossa on taka-akselin sähkömoottorin suora öljyjäähdytys, joka varmistaa korkean jatkuvan tehon ja suorituskyvyn – innovaatio moottoriurheilusta. Normaalissa ajotilassa käytettävissä on jopa 630 kW (857 hv). Push-to-Pass-toiminnolla voidaan aktivoida lisätehoa 130 kW (176 hv) 10 sekunnin ajaksi napin painalluksella. Turbon rinnalla julkistettava Cayenne 4 tarjoaa tehoa 300 kW (408 hv) ja Launch Controlilla 325 kW (442 hv) sekä 835 Nm vääntöä. Se kiihtyy 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 230 km/h.
Täyssähköinen Cayenne mahdollistaa myös huippuluokan energian talteenoton, yltäen Formula E -tasolle jopa 600 kW:n regenerointiteholla. Arkiajossa noin 97 % kaikista jarrutuksista hoidetaan pelkästään sähkömoottoreilla, ja mekaanisia kitkajarruja tarvitaan harvoin. Cayenne Turbon kohdalla Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) on saatavilla lisävarusteena.
Uuden Cayennen alusta on myös suunniteltu täysin sähköisen voimalinjan ehdoilla. Molemmissa malleissa on vakiona adaptiivinen ilmajousitus ja Porsche Active Suspension Management (PASM). Turbo-mallissa on lisäksi Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -sähköisesti ohjattu tasauspyörästönlukko takana. Molempiin malleihin voidaan valita taka-akselin ohjaus, joka kääntää takapyöriä jopa viisi astetta. Lisäksi lippulaivamalliin on ensimmäistä kertaa saatavilla Porsche Active Ride -ilmajousitus. Tämä aktiivinen ilmajousitusjärjestelmä, tuttu Porschen urheilusedaneista, kompensoi lähes täysin korin liikkeet ja takaa poikkeuksellisen vakauden, dynaamisuuden ja mukavuuden.
Innovatiivinen latausmukavuus: nopea, kestävä
ja langaton
Täyssähköisissä Cayenne-malleissa on uusi 113 kWh:n suurjänniteakku, joka
hyötyy kaksipuolisesta jäähdytyksestä optimaalisen lämpöhallinnan
varmistamiseksi. Tämä mahdollistaa jopa 642 km toimintamatkan Cayennelle ja 623
km Cayenne Turbolle (WLTP). 800 voltin teknologian ansiosta Cayenne latautuu
390 kW:n DC-latausteholla – ja tietyissä olosuhteissa jopa 400 kW. Lataustaso
10 prosentista 80 prosenttiin voidaan saavuttaa alle 16 minuutissa. Cayenneen
saadaan lisää toimintamatkaa 325 km tai Turbo-versioon 315 km vain 10
minuutissa.
Täyssähköinen Cayenne on myös ensimmäinen Porsche, joka tukee langatonta induktiivista latausta (lisävaruste). Porsche Wireless Charging -järjestelmä lataa jopa 11 kW:n teholla. Kuljettajan tarvitsee vain auton avustamana pysäköidä auto latauslevyn päälle, ja latausprosessi käynnistyy automaattisesti.
Uusi muotoilu: progressiivinen, aerodynaaminen
ja ehdottomasti Cayenne
Täyssähköinen Cayenne yhdistää Porschen tunnusomaiset mittasuhteet selkeästi
uudistettuun muotokieleen. "Uusi Cayenne on kiistatta Porsche ja kiistatta
Cayenne. Olemme rakentaneet auton hyväksi todettujen muotoiluelementtien
pohjalta ja säilyttäneet sen, mikä tekee tästä SUV-mallista ainutlaatuisen.
Lopputulos on moderni designkonsepti, joka vie Cayennen tulevaisuuteen",
sanoo Michael Mauer, Porschen Head of Style. Kohokohtia ovat matala
konepelti ja kapeat Matrix LED -ajovalot, jotka korostavat auton leveyttä ja
yhdistävät kaikki valotoiminnot yhteen moduuliin. Voimakkaasti muotoillut
lokasuojat ovat tyypillisiä Porschen muotoilulle, samoin ns. flyline – ikoninen
loivasti laskeva kattolinja.
Sivuprofiilia hallitsevat kehyksettömät ovet ja näyttävä pokkaus ovipinnassa. Helmat ovat selvästi kolmiulotteisia ja maalattu Volcanic Grey Metallic -sävyyn, Cayenne Turbossa kiiltävän mustiksi. Kaksivärinen konsepti korostaa auton urheilullisia mittasuhteita. Mallikohtaiset pyöränkaarilistat korostavat maastoajoluonnetta. Takana huomiota herättävät yksityiskohdat, kuten valonauha erottuvalla 3D-ilmeellä ja animoiduilla grafiikoilla sekä valaistu Porsche-logo, jotka alleviivaavat modernia muotokieltä. Cayenne Turbossa on lukuisia kontrastielementtejä eksklusiivisessa Turbonite-värissä, kuten Porsche-vaakunat, vanteiden etupinnat ja ikkunalistat. Hienovaraiset Turbonite-korostukset viimeistelevät valonauhan ja Porsche-kirjaimet.
Asiakkaille, joilla on erityisiä vaatimuksia vetomassa, lähestymiskulman ja kestävyyden suhteen, on tarjolla Off-Road-paketti. Sen etuosa muokatulla geometrialla auttaa selviytymään turvallisesti vaikeista sorateistä, jyrkistä nousuista ja laskuista sekä haastavasta maastosta. Off-Road -paketin myötä auton vetomassa on jopa 3500 kg.
Ilmanvastuskerroin 0,25 tekee uudesta täyssähköisestä Cayennestä yhden luokkansa aerodynaamisimmista SUV-malleista, mikä tuo etuja toimintamatkaan ja energiankulutukseen. Porsche Active Aerodynamics (PAA) -järjestelmä mukauttaa auton aerodynaamiset ominaisuudet tarkasti ajotilanteen ja nopeuden mukaan ja edistää tehokkaan ohjausstrategian ohella ajodynamiikkaa lisätyn downforcen avulla. Aktiivisiin aerodynaamisiin elementteihin kuuluvat liikkuvat jäähdytysilmaluukut keulassa, adaptiivinen kattospoileri ja innovatiiviset aktiiviset ilmanohjauselementit Turbo-mallin takana. Ne pidentävät sivuttaisia ulkoreunoja ja parantavat virtauksen ominaisuuksia, mikä lisää toimintamatkaa erityisesti suurilla nopeuksilla. Muita aerodynaamisia ratkaisuja ovat ilmanohjaimet etupuskurissa, lähes täysin suljettu pohjarakenne, erityiset aerovanteet ja takadiffuusori.
Uusi taso käytännöllisyyttä, mukavuutta ja yksilöllisyyttä
Uusi täyssähköinen Cayenne on 55 millimetriä pidempi kuin polttomoottorimalli. Uuden SUV-mallin mitat ovat: pituus 4 985 mm, leveys 1 980 mm ja korkeus 1 674 mm. Suurin ero on akselivälissä (3 023 mm), joka on kasvanut lähes 13 cm – tämä tarkoittaa enemmän jalkatilaa ja mukavuutta takamatkustajille kuin koskaan ennen. Takaistuimet ovat vakiona sähköisesti säädettävät ja tarjoavat joustavat vaihtoehdot mukavuus- ja kuormausasentojen välillä. Tavaratilan tilavuus on 781–1 588 litraa, lisäksi edessä on 90 litran säilytystila. Uuden auton käytännöllisyyttä korostaa myös jopa 3,5 tonnin vetokyky (varustelusta riippuen).
Uudet Mood Modes -tilat muuttavat sisätilan elämykselliseksi tilaksi, joka mukautuu tunnelmaan ja tilanteeseen. Valitun ohjelman mukaan istuma-asento, valaistus, ilmastointi, ääniprofiili ja näyttöjen ulkoasu muuttuvat. Liukuva panoraamakatto säädettävällä valonläpäisyllä, jossa on sähköisesti säädettävä nestekidekalvo, luo avaran tilantunnun. Toinen kohokohta on uusi paneelilämmitys: se ei lämmitä vain istuimia, vaan myös suuria kosketuspintoja, kuten käsinojia ja ovipaneeleita. Mukavuuksia täydentää laajennettu tunnelmavalaistus, johon kuuluu viestintävalo – animoitu valonauha, joka toivottaa matkustajat tervetulleiksi ja visualisoi auton tiloja, kuten latausprosessin.
Cayenne ei ole koskaan ollut yhtä kattavasti ja yksilöllisesti räätälöitävissä kuin uusi täyssähköinen malli. Asiakkaat voivat valita 13 vakioväristä, yhdeksästä vannevaihtoehdosta (20–22 tuumaa), 12 sisustusvaihtoehdosta sekä jopa viidestä sisustus- ja korostuspaketista. Porsche Exclusive Manufaktur tarjoaa lisäksi laajennetun ulkovärivalikoiman Paint to Sample -ohjelman ja Sonderwunsch-ohjelman kautta, jolloin Cayenne voidaan yksilöidä täysin asiakkaan toiveiden mukaan – aina yksittäiskappaleeseen asti.
Lisäksi Porsche Designin mittatilauskello-ohjelma on laajentunut kattamaan SUV-malliston. Cayenne-asiakkaat voivat nyt tilata kellon Porschen omalta sveitsiläiseltä kellovalmistajalta, räätälöitynä autonsa yksityiskohtiin asti.
Porsche Driver Experience – suurin näyttöpinta-ala Porschen historiassa
Myös digitalisaation saralla täyssähköinen Cayenne vie ajokokemuksen uudelle tasolle. Uuden Porsche Driver Experience -konseptin ytimessä on Flow Display – tyylikkäästi kaareva OLED-paneeli, joka sulautuu keskikonsoliin ja erottaa selkeästi näyttö- ja ohjausalueet. Sitä täydentää täysin digitaalinen mittaristo 14,25 tuuman OLED-teknologialla sekä 14,9 tuuman kosketusnäyttö etumatkustajalle (lisävaruste). Yhdessä ne muodostavat suurimman näyttöpinta-alan, joka on koskaan nähty Porschen sisätiloissa. Ensimmäistä kertaa Cayennessa on myös lisätyn todellisuuden Head-Up Display -heijastusnäyttö, joka esittää 87 tuuman virtuaalinäytön 10 metrin päässä autosta. Kaikki näytöt on integroitu saumattomasti sisätilojen arkkitehtuuriin, kun taas usein käytettävät toiminnot, kuten ilmastointi ja äänenvoimakkuus, säilyvät analogisina painikkeina. Lisäksi uusi käsituki mahdollistaa digitaalisten ja analogisten elementtien ergonomisen käytön – myös dynaamisissa ajotilanteissa.
Uusi Porsche Digital Interaction on digitaalinen käyttöfilosofia ja muotokieli, joka laajentaa Porsche Driver Experience -kokemusta ja keskittyy yksilöllisyyteen sekä toimintojen nopeaan käytettävyyteen. Widgetit tarjoavat pääsyn suosikkitoimintoihin, kun taas Themes-sovellus mukauttaa näyttöjen värimaailman. Lukuisat kolmannen osapuolen sovellukset voidaan integroida suoraan autoon Porsche App -keskuksen kautta. Monipuoliset suoratoisto- ja pelitoiminnot nostavat digitaalisen kokemuksen uudelle tasolle. Uusi ääniavustaja tukee tätä: tekoälyn ansiosta se ymmärtää monimutkaisia, toisiinsa liittyviä kysymyksiä, tunnistaa kontekstin ja vastaa kuin todellinen keskustelukumppani. Se mahdollistaa intuitiivisen navigoinnin hallinnan ja tarjoaa laajan pääsyn verkkotietoon. Porsche Digital Key muuttaa älypuhelimen ja älykellon auton avaimiksi, joita voidaan jakaa digitaalisesti jopa seitsemälle muulle käyttäjälle.
Uudet standardit sähköistymisen myötä – voimalinjojen trio yli vuoden 2030
Uusi täyssähköinen Cayenne täydentää nyt olemassa olevaa voimalinjavalikoimaa, jota tarjotaan edelleen rinnakkain maailmanlaajuisesti. "Asiakkaiden kuunteleminen on Porschen tärkein prioriteetti. Cayennen sähköistämisen myötä saavutamme uuden suorituskykytason, joka asettaa tulevaisuuden standardit. Samalla kehitämme Cayennea edelleen tehokkailla polttomoottori- ja hybridijärjestelmillä pitkälle ensi vuosikymmenelle", sanoo Matthias Becker, Porschen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja.
"Tämä strategia koskee myös koko Porschen mallistoa: jokaisessa segmentissä, jossa olemme edustettuina, asiakkailla on tulevaisuudessa valittavanaan voimalinjoista joko täyssähkö tai polttomoottori."
Täyssähköiset Cayenne-mallit ovat nyt tilattavissa. Suomessa hinnat (sisältäen arvonlisäveron, arvion autoverosta ja maakohtaisen varustelun) alkavat 113 390 eurosta Cayenne ja 177 390 eurosta Cayenne Turbo.
Lähde: Porsche | K-Auto 19.11.2025

Kommentit
Lähetä kommentti