Kia Stonic uudistui sisältä ja ulkoa

Stonic on saatavilla sekä polttomoottori- että kevythybridivoimalinjoilla tarjoten dynaamisen ajokokemuksen.


 

Sisältä ja ulkoa uudistunut Kia Stonic edustaa itsevarmaa tyyliä Kian Opposites United -muotoilufilosofiaa noudattaen.

Stonic on saatavilla sekä polttomoottori- että kevythybridivoimalinjoilla tarjoten dynaamisen ajokokemuksen.

Sisätiloissa kuljettajaa odottaa teknologisesti edistynyt ohjaamo, jossa on luokassaan johtavat panoraama-näytöt, kattava ADAS-järjestelmä, sekä saumaton liitettävyys.

 

Kia on esitellyt täysin uuden Kia Stonicin, joka nostaa kompaktien crossover-mallien asiakaskokemuksen uudelle tasolle tuoden ominaisuuksia ylemmistä segmenteistä ja määrittäen uudelleen asiakkaiden odotuksia kompakteista crossovereista. Malli erottuu edukseen rohkean muotoilun, kehittyneen teknologian ja liitettävyyden, sekä päivitetyn voimalinjastrategian myötä. Uusi Stonic ei ole vain uudistunut – se on uudestisyntynyt.

”Uusi Stonic on täydellinen esimerkki siitä, kuinka Kia tuo korkeatasoista muotoilua ja huipputeknologiaa valtavirtamarkkinoille”, sanoo Kia Europen operatiivinen johtaja Sjoerd Knipping. ”Stonic on tyylikäs ja älykäs ratkaisu eurooppalaisille kuljettajille, jotka odottavat kompakteilta crossovereilta enemmän.”

 

Uusi, itsevarma identiteetti

Kian Opposites United -muotoilufilosofia muuttaa uuden Stonicin entistä rohkeammaksi ja erottuvammaksi crossoveriksi. Muusta mallistosta tuttu visuaalinen kieli yhdistää itsevarman olemuksen ja leikkisän luonteen. Edelliseen sukupolveen verrattuna mallin kompaktit mitat on pääosin säilytetty – ainoa poikkeus on pituus, joka on kasvanut 25 millimetrillä uudelleenmuotoiltujen etu- ja takapuskureiden johdosta.

Myös auto etuosassa nähdään merkittäviä muutoksia, nimittäin Kian uusi Star Map -valokuvio, entistä erottuvampi etumaski, sekä uudelleenmuotoillut lokasuojat. Uudistukset jatkuvat takana, missä takaluukku ja takavalot on muotoiltu uudelleen, pohjapanssari on päivitetty, ja takapuskuri on muotoiltu puhtaammaksi.

Ulkoisia uudistuksia täydentävät uudet vannevaihtoehdot, kuten 16- ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, sekä vain GT-Line -versioihin saatavilla olevat 17-tuumaiset vanteet. Värivalikoimaa on laajennettu kahdella uudella, näyttällä värillä: Adventurous Green sekä Yacht Blue.

 

Voimalinjastrategia muuttuvaan Eurooppaan

Kia tunnistaa sähköistymisen vaihtelevan etenemistahdin eri puolilla Eurooppaa, ja vastaa tähän kehitykseen mukautetulla voimalinjastrategialla, joka huomioi alueellsiet sekä asiakaslähtöiset monipuoliset liikkumistarpeet. Uusi Stonic tarjoaa 100-hevosvoimaisen 1.0 T-GDI -bensiinimoottorin, joka tarjoaa luotettavan ja tehokkaan polttomoottoriratkaisun. Vaihtoehtoisesti asiakkaat voivat valita 115-hevosvoimaisen kevythybridiversion (MHEV). Molemmat voimalinjat ovat saatavilla joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla tai seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.

Tämä kaksoisvoimalinjastrategia vahvistaa Stonicin asemaa siirtymämallina, joka tukee erilaisia liikkuvuusratkaisuja Euroopan eri markkinoilla.

”Uuden Stonicin myötä olemme määritelleet uudelleen, mitä B-segmentin crossover voi olla,” sanoo Pablo Martínez Masip, Kian tuote- ja markkinointijohtaja. ”Olemme yhdistäneet edistyksellisen teknologian, rohkean muotoilun, ja älykkään liikkuvuuden kokonaisuudeksi, joka on yhtä aikaa helposti lähestyttävä ja tavoiteltava.”

 

Uudistettu sisätila ylemmän segmentin vaikutteilla

Kian strategia tuoda kehittyneitä ominaisuuksia yhä useamman ulottuville näkyy vahvasti uuden Stonicin sisätiloissa. Täysin uusi ominaisuus on panoraamanäyttöjen yhdistelmä, jossa kahden korkearesoluutioisen 12,3” näytön yhdistelmä tarjoaa sekä infotainment- että ajoneuvotietoa. Tämä ratkaisu asettaa uuden vertailutason B-segmentin crossovereille.

Multimode Touch Display korvaa perinteiset ilmastoinnin säätimet modernilla kosketusliittymällä, jonka kautta kuljettaja voi helposti vaihtaa ilmastointi- ja infotainment-valikkojen välillä. Ohjaamossa esitellään myös uudelleenmuotoiltuja kaksipuolaisia sekä kolmipuolaisia ohjauspyöriä, uudistettu vaihdevalitsin ja keskikonsoli, ja modernisoitu kojelautamuotoilu.

Sisätilojen parannuksiin kuuluvat muun muassa USB-C-pikalatausportit, langaton älypuhelimen lataus, sekä mukautuva tunnelmavalaistus, jotka kaikki luovat entistä mukavamman ja laadukkaamman ajokokemuksen.

 

Laajaa liitettävyyttä

Uusi Stonic on varustettu Kia Connect -järjestelmällä, joka tarjoaa pilvipohjaisia palveluita ja reaaliaikaisia ajoneuvon diagnostiikkaominaisuuksia.

Mielenrauhaa lisää myös mahdollisuus valvoa, ohjata, ja olla yhteydessä autoon etänä Kia-sovelluksen kautta. Uudessa Stonicissa on myös segmentin edistyneimpiin ominaisuuksiin kuuluva Digital Key, joka mahdollistaa auton lukituksen avaamisen ja käynnistämisen tuetulla älypuhelimella tai älykellolla.

 

Edistynyttä turvallisuutta kompaktissa crossoverissa

Uusi Stonic nostaa B-segmentin turvallisuusstandardit uudelle tasolle laajennetulla ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) -järjestelmällään. Usein vain suuremmissa, ylemmän segmentin ajoneuvoissa nähtävät ominaisuudet asettavat Stonicin luokkansa turvallisuuskärkeen.

Takapuskuriin sijoitettujen turka-antureiden avulla toimiva katvealueen törmäyksenestojärjestelmä BCA (Blind-spot Collision Avoidance Assist) valvoo katvealueita ja auttaa ehkäisemään törmäyksiä kaistanvaihdon yhteydessä. Turvallisen poistumisen varoitusjärjestelmä (SEW, Safe Exit Warning) varoittaa matkustajia lähestyvistä tienkäyttäjistä ennen ovien avaamista.

Eteenpäin suunnatut kamerat ja tutka-anturit mahdollistavat automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän 1.5 (FCA, Forward Collision Avoidance), joka tunnistaa mahdolliset törmäysuhat ja auttaa ehkäisemään tai lieventämään onnettomuuksia. Lisäksi navigointidataan perustuva älykäs vakionopeusjärjestelmä (Smart Cruise Control) hyödyntää GPS-dataa hidastaakseen automaattisesti kaarteisiin.

Moottoritieavustin (HDA, Highway Driving Assist) tukee kuljettajaa ylläpitämään turvallisen etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon, ja mukautuva kaistallapitoavustin (LFA, Lane Following Assist) auttaa puolestaan pitämään ajoneuvon kaistan keskellä.

 

Valmiina Eurooppaan

Uusi Stonic on suunniteltu ja uudelleenkehitetty erityisesti Euroopan markkinoiden monipuolisiin asiakastarpeisiin. Malli yhdistää käytännöllisyyden ja tilavuuden, joita B-segmentin crossover-asiakkaat odottavat säilyttäen samalla paremman saavutettavuuden kuin useimmat C-segmentin vaihtoehdot. Uudistuneen muotoilun, edistyksellisen liitettävyyden, ja hienostuneiden voimalinjaratkaisujen ansiosta uusi Stonic näyttää suuntaa kompaktien crossovereiden tulevaisuudelle.

Tekniset tiedot

Uusi Kia Stonic

Mitat (mm)

Ulkomitat

Pituus

4 165

Leveys

1 760*

Korkeus

1 520**

Akseliväli

2 580

Etuylitys

855

Takaylitys

730

Maavara

165 (15/16”), 183 (17”)

*Pois lukien peilit

**Kattokaiteilla

Sisätilat


1. Istuinrivi

2. Istuinrivi

Pääntila

996

975

Jalkatila

1 070

850

Hartiatila

1 375

1 355

Lantiotila

1 344

1 330

Tavaratila (litraa)

Toisen istuinrivin takana (VDA)

352

Takaistuimet taitettuna

1 155

Polttoainetankin tilavuus (litraa) 45

Voimalinjat

Bensiini

Kevythybridi (MHEV)

1.0-litrainen suorasuihkutus bensiinimoottori

1.0-litrainen suorasuihkutus bensiinimoottori

6-vaihteinen manuaalivaihteisto / 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto

6-vaihteinen manuaalivaihteisto / 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto

Maksimiteho: 100 hv / 4500-6000 kierrosta

Maksimiteho: 100 hv / 4500-6000 kierrosta

Maksimivääntö: 172 nm / 1500-4000 kierrosta

Maksimivääntö: 172 nm / 1500-4000 kierrosta

Etuveto

Etuveto

 




 

 

Lähde: Kia Finland 11.9.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu