Kia K4 jatkaa merkin rohkeaa muotoilulinjaa
![]() |
Uusi K4 jatkaa Kian sitoutumista monipuolisten käyttövoimavaihtoehtojen tarjoamiseen asiakkailleen. |
Kia K4 tarjoaa urheilulliset mittasuhteet ja ilmeikkään muotoilun, jotka kumpuavat Kian "Opposites United" -muotoilufilosofiasta.
Luokkansa johtavan jalkatilan ja tavaratilan ansiosta K4 tarjoaa mukavuutta ilman kompromisseja.
Edistyneet kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät, mukaan lukien moottoritieavustin HDA 2.0 ja älykäs vakionopeudensäädin SCC2, tarjoavat kilpailukykyisen turvallisuuspaketin.
Kia hämärtää C- ja D-segmenttien välistä rajaa esitellessään Euroopassa uuden Kia K4:n, joka edustaa dynaamista muotoilua perustuen yhtiön palkittuun ”Opposites United” -muotoilufilosofiaan. Hatchback-korimallinen auto on suunniteltu vastaamaan modernien kuljettajien tarpeisiin tarjoten runsaasti sisätilaa, suorituskykyisiä voimalinjoja, ja edistynyttä teknologiaa.
Suunniteltu erottumaan
Mallissa esitellään uusi ilmeikäs muotoilu ja suuret ulkomitat: 4 440 mm pitkä ja 1 850 mm leveä. Tilavat sisätilat tarjoavat takamatkustajille luokkansa parhaan jalkatina (964 mm) sekä reilusti pääntilaa (973 mm). Takaistuinten takana tavaratilaa on 438 VDA-litraa, tehden siitä ihanteellisen niin muuttomatkoille kuin viikonloppureissuille.
K4:n muotoilu herättää huomiota tunnistettavalla kelluvalla kattolinjalla, joka sulautuu elegantisti auton takaosaan. Tunnistettavan siitä tekevät myös EV9:stä inspiraationsa saanut Star Map Signature -valosuunnittelu, takapilarin sisään piilotetut takaovien ovenkahvat, sekä eksklusiivinen Spakling Yellow -ulkoväri. Lisäksi K4:n GT-Line -varsutetaso tuo mukanaan vielä enemmän urheilullista ulkonäköä. Varustetasoon kuuluvat kolmipuolainen ohjauspyörä, vaihteenvalitsimet ohjauspyörän takana, 17- tai 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, sekä kiiltävän mustat peilikotelot, helmalistat, ja pyöränkaarien listat.
”K4:n myötä näytämme, kuinka mallimme voivat tarjota dynaamista muotoilua, innovaatioita ja älykästä teknologiaa käyttövoimasta riippumatta”, sanoo Sjoerd Knipping, Kian Euroopan operatiivinen johtaja. ”K4 kuvastaa tavoitettamme tehdä jännittävästä liikkumisesta saavutettavaa kaikille, myös asiakkaille, jotka eivät ole vielä valmiita täyssähköisiin ajoneuvoihin.”
Voimalinja jokaiseen matkaan
Uusi K4 jatkaa Kian sitoutumista monipuolisten käyttövoimavaihtoehtojen tarjoamiseen asiakkailleen. Valikoimaan kuuluu sähköistettyjä voimalinjoja, jotka helpottavat siirtymää kohti sähköistä liikkumista. Euroopan markkinoilla saatavilla on viisi eri voimalinjaa, joista kaksi on sähköistettyjä ollen linjassa Kian laajemman sähköistymisstrategian kanssa.
Voimalinjavalikoima alkaa 1.0 T-GDI -bensiinimoottorilla (115 hv), joka on saatavilla kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Se on saatavilla myös kevythybridinä, ja kevythybridivoimalinja voidaan yhdistää seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Lisäksi tarjolla on 1.6 T-GDI -bensiinimoottori, joka on yhdistetty seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiin ja josta on saatavilla joko 150-hevosvoimainen tai 180-hevosvoimainen versio. Vuoden 2026 aikana mallisto laajenee täyshybridivaihtoehdolla.
”K4:n myötä uudistamme mallistoamme autolla, joka loistaa kaikilla osa-alueilla: muotoilussa, tilankäytössä, teknologiassa, ja sähköistetyissä voimalinjoissa”, sanoo Pablo Martínez Masip, Kian Euroopan tuote- ja markkinointijohtaja. ”K4 on suunniteltu asiakkaille, jotka haluavat ajaa pidemmälle ja ilmaista itseään matkallaan.”
Teknologiaa nostattamaan arkea
K4 tarjoaa luokkansa kehittyneimpiin kuuluvan teknologiapaketin. Panoraamanäyttö yhdistää 12,3-tuumaisen digitaalisen mittariston, 5,3-tuumaisen ilmastointinäytön, ja 12,3-tuumaisen infotainment-kosketusnäytön. Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) -järjestelmä yhdistää navigoinnin, multimedahallinnan ja ajoneuvoasetukset yhteen intuitiiviseen käyttöliittymään. Langaton Apple CarPlay ja Android Auto ovat vakioina kaikissa varustetasoissa, langaton älypuhelimen lataus on saatavilla ylemmissä varustetasoissa.
Harman Kardon -premium-äänentoistojärjestlemä muuttaa matkustamon henkilökohtaisesti konserttisaliksi. Mukavuutta lisäävät entisestään saatavilla olevat lämmitettävät ja tuuletettavat etuistuimet, jotka on verhoiltu tyylikkäällä mustalla bio-pohjaisella keinonahalla.
Digital Key 2.0 -järjestelmän avulla yhteensopivat älypuhelimet toimivat virtuaalisina avaimina. Kia Connect -palvelut tarjoavat arkea helpottavia työkaluja, kuten langattomat OTA-päivitykset, musiikin suoratoiston, ja Wi-Fi -tukiaseman. Älykkään puheohjausavustajan ansiosta kuljettaja voi yksinkertaisesti sanoa "Hei Kia" hallitakseen toimintoja tai saadakseen tietoa esimerkiksi käyttöohjeista tai paikallisista suosituksista. Puheohjausavustaja on saatavilla tällä hetkellä englanniksi.
Kuljettajan avustus vakiona
K4 painottaa turvallisuutta tarjoamalla laajan valikoiman kehittyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä vakiona.
Kun suuntavilkku kytketään päälle, katvealueen valvontajärjestelmä (Blind-Spot View Monitor, BVM) näyttää mittaristossa reaaliaikaisen videokuvan kuljettajan kuolleesta kulmasta. Kuolleen kulman törmäyksenestoavustin (Blind-spot Collision-Avoidance Assist, BCA) hyödyntää takapuskurin tutkia valvoakseen kuollutta kulmaa ja ehkäisten törmäyksiä kaistanvaihdon aikana.
Älykäs vakionopeudensäädin (Smart Cruise Control 2, SCC2) mukauttaa auton nopeutta älykkäästi ja pystyy hätätilanteessa pysäyttämään auton, mikäli kuljettaja ei reagoi. Lisäksi moottoritieavustin (Highway Driving Assist 2.0, HDA 2.0) auttaa säilyttämään turvallisden etäisyyden edellä ajavaan autoon, pysymään kaistalla, sekä säätämään auton sijoittumista tiellä sivuttaissuunnassa.
Peruuttaessa esimerkiksi pysäköintiruudusta pois risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä takana (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, RCCA) havaitsee lähestyvät ajoneuvot ja muut tienkäyttäjät. Järjestelmä antaa ääni- ja kuvavaroituksia ja pystyy tarvittaessa jarruttamaan automaattisesti törmäyksen välttämiseksi tai sen lieventämiseksi. Auton ympärille sijoitettuja kameroita hyödyntävä SVM-järjestelmä (Surround View Monitor) luo 360 asteen näkymän infotainment-näytölle.
Etukameran ja tutkien avulla toimiva etutörmäysvaroitus (Forward Collision-Avoidance Assist 2, FCA 2) auttaa ehjäisemään tai lieventämään törmäyksiä havaitsemalla mahdollisia vaaratekijöitä, kuten muita ajoneuvoja, jalankulkijoita, ja pyöräilijoitä.
Rohkea askel eteenpäin
Rohkean muotoilunsa, monipuolisten sisätilojensa, huipputeknologiansa, ja suorituskykyisten voimalinjojensa ansiosta K4 vie hatchbackien kehitystä eteenpäin. Asiakkaiden tarpeiden muuttuessa kohti yksilöllisyyttä ja älykästä liikkumista, K4 asettuu tyylikkääksi, älykkääksi, ja liitettäväksi valinnaksi segmentissään.
Tekniset tiedot
Kia K4
Ulkomitat (mm)
Pituus |
4 440 |
Leveys* |
1 850 |
Korkeus |
1 435 |
Akseliväli |
2 720 |
Etuylitys |
905 |
Takaylitys |
815 |
Maavara |
140 |
*pois luettuna peilit
Sisätilat (mm)
1. Istuinrivi |
2. Istuinrivi |
|
Pääntila (ilman kattoikkunaa) |
991 |
973 |
Jalkatila |
1 074 |
964 |
Hartiatila |
1 434 |
1 390 |
Lantiotila |
1 355 |
1 317 |
Tavaratila (litroina)
Bensiini (ICE) |
Kevythybridi (MHEV) |
|
Toisen istuinrivin takana (VDA) |
438 |
328 |
Takaistuimet taitettuna |
1 217 |
1 107 |
Polttoainetankin tilavuus (litroina)
Bensiini ICE |
Kevythybridi (MHEV) |
|
Polttoainetankin tilavuus |
47 |
47 |
Voimalinjat
Bensiini (ICE)
1.0-litrainen turboahdettu suorasuihkutus bensiinimoottori (T-GDI) |
1.6-litrainen turboahdettu suorasuihkutus bensiinimoottori (T-GDI) |
6-vaihteinen manuaalivaihteisto |
7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto |
Etuveto |
Etuveto |
115 hv |
150/180 hv |
Kevythybridi (MHEV) (bensiini)
1.0-litrainen turboahdettu suorasuihkutus bensiinimoottori (T-GDI) |
1.0-litrainen turboahdettu suorasuihkutus bensiinimoottori (T-GDI) |
6-vaihteinen manuaalivaihteisto |
7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto |
Etuveto |
Etuveto |
115 hv |
115 hv
|
Kia
hämärtää C- ja D-segmenttien välistä rajaa esitellessään Euroopassa uuden Kia
K4:n, joka edustaa dynaamista muotoilua perustuen yhtiön palkittuun ”Opposites
United” -muotoilufilosofiaan.
Lähde: Kia Finland 17.9.2025
Kommentit
Lähetä kommentti