Dacia Duster saa uudet voimalinjat

Duster uudistaa etuvetoisten versioiden voimalinjavalikoimansa tarjoten enemmän tehoa ja ajomukavuutta säilyttäen samalla edullisuuden.


 

Dacia Duster uudistaa etuvetoisten versioiden voimalinjavalikoimansa tarjoten enemmän tehoa ja ajomukavuutta säilyttäen samalla edullisuuden. 

 

Duster hybrid 155

Bigsterin jälkeen myös Duster tulee saataville uudella hybrid 155 -voimalinjalla. Tämä voimalinja yhdistää:

  • 109 hv nelisylinterisen bensiinimoottorin
  • kaksi sähkömoottoria (50 hv sähkömoottori ja suurjännitteinen käynnistin/generaattori)
  • 1,4 kWh (230V) akun
  • automaattisen sähkövaihteiston

Voimalinjassa on neljä vaihdetta polttomoottorille ja kaksi sähkömoottoreille. Ilman kytkintä toimiva vaihteisto tarjoaa sulavan ja tehokkaan ajokokemuksen.

Regeneratiivinen jarrutus toimii yhdessä akun kanssa, ja sen korkea energian talteenottokyky yhdistettynä tehokkaaseen automaattivaihteistoon mahdollistaa sen, että Duster voi kulkea jopa 80 % kaupunkiajosta sähköllä. Lisäksi auto käynnistyy aina sähkötilassa, mikä parantaa energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä.

Hybrid 155 -voimalinjalla Dusterin yhdistetty polttoaineenkulutus on vain 4,7 l/100 km, mikä on 8 % vähemmän kuin aiemmalla hybrid 140 -versiolla. CO₂-päästöt ovat vain 106 g/km, eli 8 g/km vähemmän kuin hybrid 140 -mallissa.

 

Duster mild hybrid 140

Mild hybrid 140 edustaa sähköistämisen ensimmäistä tasoa Dusterissa. Se yhdistää:

  • uuden sukupolven 1,2-litraisen kolmisylinterisen turboahdetun bensiinimoottorin, joka perustuu Miller-sykliin (optimoitu hyötysuhde ja vähennetty pumppaushäviö)
  • 48V kevythybridijärjestelmän
  • 6-vaihteisen manuaalivaihteiston

Kevythybridijärjestelmä tukee polttomoottoria erityisesti käynnistyksen ja kiihdytyksen aikana, mikä parantaa ajomukavuutta ja vähentää kulutusta. Regeneratiivinen jarrutus lataa 0,8 kWh akun automaattisesti ja huomaamattomasti.

Tämän etuvetoisena saatavan voimalinjan ansiosta Dusterin keskikulutus on 5,4 l/100 km ja CO₂-päästöt 122 g/km, mikä on noin 10 % vähemmän kuin vastaavalla pelkällä polttomoottorilla varustetulla mallilla.

Kumpikin uusi voimalinja täyttää EU6e-bis-päästöstandardin.

Dusteriin on muille markkinoille tulossa myös nestekaasulla (LPG) toimiva hybrid-G 150 4x4 -voimalinja, mutta tämä versio ei tule Suomen mallistoon saataville, koska nestekaasu ei ole Suomessa sallittu henkilöauton polttoaine.

 

Uusi sisustus

Uusien voimalinjojen myötä Dusterissa uudistuu myös Journey-varustetason sisusta. Tähän versioon tulee uusi tyylikäs verhoilu sekä siihen sopivat muut auton sisustan yksityiskohdat.

Extreme-varustetaso puolestaan saa uudet mustat kevytmetallivanteet.

Hybrid 155 -voimalinjan yhteydessä Dusteriin tulee myös mukautuva vakionopeudensäädin – se on vakiona Journeyssa ja lisävarusteena Extremessä.

 

Lähde: Dacia 4.9.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu