Vanha Toyota Prius ja uusi Corolla parivertailussa

Uusi Corolla on etevämpi varsinkin suorituskyvyn ja taloudellisuuden osalta. Ehdottomasti suurimmat edut hybridivoimalinjan kehityksessä löytyvät kuitenkin Corollan sivistyneemmästä ajettavuudesta.


 

Toyota Prius on hybridiautojen edelläkävijä ja nykyisin hybriditekniikka läpäisee lähes koko Toyotan malliston. Moottori testasi, miten parinkymmenen vuoden takainen tekniikka pärjää uusimmalle Toyotan suosikkihybridille.

Vuonna 1997 esitelty Toyota Prius oli aikanaan markkinoiden ensimmäinen sarjatuotantoon otettu hybridiauto. Sen kulutus oli erittäin alhainen ja luotettavuuskin hyvä. Vuonna 2003 esiteltiin toisen sukupolven Prius, jossa hybridivoimalinja sai hieman lisää moottoritehoa ja selvästi tehokkaamman sähkömoottorin, mutta kapasiteetiltaan hieman aiempaa pienemmän akun.

Moottori testasi kuinka lehden käytettyjen autojen käyttötestissä oleva vuosimallin 2008 toisen sukupolven Prius pärjää uudelle Toyotan hybriditekniikalle. Parivertailuun 300 000 km ajetun Priuksen vastustajaksi valittiin farmarimallinen hybridi-Corolla, sillä uusin Prius on tarjolla Euroopassa vain lataushybridinä eikä mallia tuoda enää Suomeen.

Uusi Corolla edustaa valmistajan tuoreinta eli viidettä hybridisukupolvea, mutta sen toimintaperiaate on edelleen sama kuin kakkospolven Priuksessa. Parivertailu keskittyi voimalinjojen toimintaan ja polttonesteen kulutukseen eli siihen, miten hybridivoimalinja on vuosien saatossa kehittynyt.

Corollan viidennen sukupolven hybridijärjestelmän yhteydessä olevasta 1,8 litran bensiinimoottorista löytyy huipputehoa 70 kW (95 hv), kun Priuksessa on 57 kW:n (78 hv) 1,5-litrainen bensiinimoottori. Sähkömoottorista irtoaa Corollassa 72 kW (98 hv) ja Priuksessa 50 kW (68 hv).

Pelkällä sähköllä edetessä Corollan reagointi vastaa enemmän täyssähköautojen tarjoamaa ajokokemusta kuin hybridiautojen pehmeämpää lähestymiskulmaa. Corollan polttomoottori ei starttaa kovin herkästi, vaikka kaasupoljinta painaa pintakaasua syvemmälle. Prius puolestaan käynnistää polttomoottorin huomattavasti herkemmin.

Corolla pyrkii muutenkin etenemään taajaan pelkän sähkön voimin. Tämän huomaa erityisesti kaupunkiajossa. Runsas sähköllä ajaminen näkyi myös kaupunkikulutusmittauksessa, missä kaksikon välinen ero oli suurin. Moottorin testiajossa Corollan kaupunkikulutus oli 4,1 l/100 km, kun Priuksella bensaa kuului 5,3 l/100 km. Maantieajossa Corolla kulutti 4,5 l/100 km Priuksen ollessa neljä desiä janoisempi.

Kun vertaillaan kahta autoa, joilla on ikäeroa lähes 20 vuotta, niin paremmuus ei jää epäselväksi. Uusi Corolla on etevämpi varsinkin suorituskyvyn ja taloudellisuuden osalta. Ehdottomasti suurimmat edut hybridivoimalinjan kehityksessä löytyvät kuitenkin Corollan sivistyneemmästä ajettavuudesta.

– Vaikka jo ensimmäinen Prius oli aikanaan onnistunut kokonaisuus, niin vuosien saatossa tapahtunut kehitys on huomattavaa. Varsinkin kulutusmittaukset osoittivat, millaisia harppauksia hybriditeknologia on ottanut. Silti vanha käyttötestiautommekin on edelleen varsin pihi kulkuväline käytetyn auton ostajalle, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.

Koko artikkeli on luettavissa Moottori+ -palvelussa sekä keskiviikkona 13.8. ilmestyvässä Moottorissa 8/2025. Lehden voi lukea myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

Lähde: Moottori 13.8.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu