Uusi Peugeot 308 lupaa hyvää ajettavuutta
Uudet Peugeot 308 ja 308 SW vakuuttavat sekä ulkonäöllään että tekniikallaan. Yksi asia on kuitenkin säilynyt ennallaan ja se on ajamisen nautinto. Täyssähköinen Peugeot E-308 tarjoaa nyt jopa 450 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
Peugeot on ollut jo vuosikymmenten ajan merkittävä toimija Euroopan C-segmentin autojen markkinoilla. Mallisto on tullut tunnetuksi erottuvasta muotoilustaan, ajamisen ilosta ja dynaamisesta ajokäytöksestä. Peugeot 308 on ollut osa tätä tarinaa ja kuuluu segmentin myydyimpiin malleihin monissa maissa.
Nyt uusi Peugeot 308 nostaa ajamisen nautinnon uudelle tasolle. Vaikuttava muotoilu, monipuolinen voimalinjavalikoima ja dynaaminen ajotuntuma yhdistyvät vaivattomaan käyttökokemukseen sekä digitaalisiin palveluihin.
Peugeot 308 ja 308 SW tulevat tarjolle neljällä kehittyneellä voimalinjalla – täyssähkönä, ladattavana hybridinä, hybridinä sekä dieselinä. Varustetasoja puolestaan on viisi – Style, Allure, GT, Business ja GT Exclusive.
Peugeot 308 on suunniteltu Ranskassa ja autot valmistetaan Mulhousen tehtaalla edustaen ranskalaista huippuosaamista. Kuten kaikki Peugeotin sähkö- ja hybridiajoneuvot myös uusien 308-mallien korkeajänniteakustojen takuu on 8 vuoden tai 160 000 kilometriä.
Ranskalaista tyyliä
Nykyisen sukupolven julkaisun yhteydessä Peugeot 308 ja 308 SW tekivät vaikutuksen rohkealla ja tyylikkäällä muotoilullaan. Ne olivat myös ensimmäiset mallit, joissa esiteltiin nykyinen Peugeot-logo. Ja nyt logo saa jälleen uutta ilmettä ollen ensimmäistä kertaa valaistu. Logon taakse on sijoitettu etäisyystutka ja logon yläpuolelta löytyvät ajovaloihin yhdistyvät valonauhat korostavat auton vankkaa olemusta.
Uudistuneen maskin lisäksi keulasta löytyy nyt mallistoon sukunäköä tuovat kolmen ohuen LED-nauhan kynnenomaiset päiväajovalot. Myös ajovalot hyödyntävät LED-teknologiaa ja GT-varustetasoissa käytetään ajotilanteisiin mukautuvaa Matrix LED -teknologiaa. Puskurin laidoista löytyvät ilmanottoaukot ohjaavat ilmavirtaa pyöräkoteloihin parantaen aerodynamiikkaa ja siten polttoainetehokkuutta sekä toimintamatkaa sähkö- ja hybridimalleissa. Takavaloina toimivat niin ikään kolme ”LED-kynttä".
Tyyli viimeistellään uusilla värivaihtoehdoilla. Peugeot 308:n on saatavissa nyt Lagoa Blue -värillä sekä muussa mallistossa suosituksi nousseella Ingaro Blue -värillä.
Selkeä ja kutsuva sisustus
Ulkopuolen dynaamisuus jatkuu sisätiloissa: linjat ovat selkeitä ja puhtaita, ja mittaristo yhdistyy saumattomasti 10” keskusnäytön sekä keskikonsolin toimintojen kanssa. Kojelaudan ainutlaatuinen arkkitehtuuri on suunniteltu maksimoimaan tilan käyttö etumatkustajien hyväksi. Laadukkaat materiaalit, kuten aito alumiini ja Alcantara® lisäävät mukavuutta.
Kaikissa uusissa Peugeot 308 -malleissa on digitaalinen mittaristo vakiona. Se sisältää uudet 3D-grafiikat (valinnainen GT-mallissa, vakiona GT Exclusive -mallissa), jotka lisäävät ajamisen nautintoa tyylikkyydellään ja erinomaisella luettavuudellaan.
Keskusnäytön alla olevassa tyylikkäässä mustassa paneelissa sijaitsevat viisi i-Toggle-painiketta. Näiden avulla käyttäjä voi määrittää pikavalintoja suosikkitoiminnoilleen kuten ilmastoinnille, puhelinyhteyksille, radiokanaville tai navigoinnille. Ohjaamon tunnelman viimeistelee kojelaudasta ovipaneeleihin ulottuva tunnelmavalaistus.
Tyylin lisäksi etenkin Peugeot 308 SW tarjoaa myös käytännöllisyyttä. Toisen rivin istuimet saa kaadettua kolmessa osassa jaolla 40/20/40 ja ne saa kaadettua myös tavaratilasta käsin. Tavaratilan käyttöä helpottaa kahteen tasoon säädettävä välipohja ja tilavuutta on käyttövoimasta ja istuinten asennosta riippuen 598-1 487 litraa. Helppokäyttöisyyden kruunaa sähkötoiminen takaluukku.
Nautinnollinen ajokokemus
Uudet Peugeot 308 -mallit jatkavat merkin perinnettä C-segmentissä tarjoamalla poikkeuksellista ajamisen iloa. Uudistuneet mallit erottuvat ketteryydellään, dynaamisuudellaan ja vakaudellaan. Matalan ajoasennon ja laadukkaan alustan ansiosta ajokokemus on huippuluokkaa.
Olennainen osa ajokokemusta on myös i-Cockpit®-ohjaamo. Kompakti ohjauspyörä, sen kehän yläpuolelle sijoitettu mittaristo ja kuljettajalle suunnatut hallintalaitteet varmistavat loistavan ergonomian.
Laaja voimalinjavalikoima
Uudistunut malli on tarjolla täyssähkönä, ladattavana hybridinä, hybridinä sekä dieselinä.
Täyssähköinen Peugeot E-308 tarjoaa taloudellisen voimalinjan ja entistäkin pidemmän toimintamatkan. 115 kW (156 hv) tuottava sähkömoottori ja 270 Nm vääntö mahdollistavat vaivattoman suorituskyvyn. Uudistuneessa mallissa 400 voltin arkkitehtuuria hyödyntävän akuston kapasiteetti on 58,4 kWh (55,4 kWh käytettävissä) ja toimintamatkaksi yhdellä latauksella kirjataan jopa 450 kilometriä (WLTP), mikä on 34 kilometriä edeltäjää enemmän. 100 kW:n pikalaturilla lataus varausvälillä 20-80 % kestää vain 32 minuuttia.
Regeneratiivinen jarrutus tekee ajamisesta erilaisissa ympäristöissä sulavaa. Ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä kuljettaja voi säätää hidastuvuutta kolmessa vaiheessa:
- Matala (-0.8 m/s²): tuntuma kuin polttomoottoriautossa
- Kohtalainen (-1.3 m/s²): voimakkaampi hidastuminen
- Tehostettu (-1.8 m/s²): maksimaalinen hidastus vähentää tarvetta jarrupolkimen käyttöön
Kahdella tehokkaimmalla tasolla jarruvalot syttyvät automaattisesti.
Peugeot 308 Plug-in Hybrid yhdistää 92 kW (125 hv) tuottavan sähkömoottorin ja 1,6-litraisen turboahdetun bensiinimoottorin (150 hv). Voimalinjan yhteisteho on 195 hevosvoimaa ja voima välitetään eteenpäin 7-vaihteisen e-DCS7-kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Plug-in Hybrid on varustettu 17,2 kWh:n akustolla ja tämän turvin sähköistä toimintamatkaa on tarjolla yhdellä latauksella 85 kilometriä (WLTP). Lataus kestää 2 h 05 min (7,4 kW laturi) tai 7 h 25 min tavallisesta pistorasiasta.
Peugeot 308 Hybrid tarjoaa hyvän ensiaskeleen sähköistymiseen. 6-vaihteinen e-DCS6-kaksoiskytkinvaihteisto ja automaattisesti ajon aikana latautuva akku parantavat taloudellisuutta ilman ulkoisen lataamisen tarvetta. Vaihteistokotelon sisälle sijoitetun sähkömoottorin turvin voidaan kaupunkiliikenteessä liikkua jopa 50 % ajasta, mikä parantaa merkittävästi voimalinjan taloudellisuutta. Hybrid-mallin keskikulutukseksi kirjataan 4,7-5,0 l/100 km (WLTP).
Peugeot 308 on saatavilla myös 1,5-litraisella BlueHDi dieselmoottorilla. Nelisylinterin 130-hevosvoimainen moottori on yhdistetty 8-vaihteiseen EAT8-automaattivaihteistoon. Tämä voimalinja tarjoaa vaivattomuutta ja taloudellisuutta etenkin pitkän matkan ajossa.
Mukavuutta kaikille matkustajille
Uusissa Peugeot 308 -malleissa on urheilulliset ja tyylikkäät etuistuimet. AGR-sertifioidut istuimet ovat saatavilla Allure- ja GT-malleihin, ja mukavuutta voi parantaa hierontatoiminnolla.
Lisävarusteinen Clean Cabin toiminto huolehtii sisäilman puhtaudesta ja erillinen AQS-toiminto (Air Quality System) aktivoi tarvittaessa sisäilman kierrätyksen. Lisävarusteena saatava panoraamakatto lisää merkittävästi ohjaamon valoisuutta ja viihtyisyyttä.
Äänentoiston osalta Focal® Premium Hi-Fi -järjestelmä tarjoaa ihastuttavan äänikokemuksen. Järjestelmä on kehitetty yhteistyössä ranskalaisen huippuäänentoistobrändin Focal®in kanssa ja se koostuu 10 kaiuttimesta sekä 12-kanavaisesta 690 W vahvistimesta.
Kaikissa uusissa Peugeot 308 -malleissa on vakiona kattavat liitettävyysominaisuudet, kuten langaton älypuhelimen peilaus (Apple CarPlay ja Android Auto) sekä neljä USB-C-porttia, joista kaksi löytyy edestä ja kaksi takaa.
Hienostuneisuutta ja vastuullisuutta
Kaikissa uusissa Peugeot 308 -malleissa on kiinnitetty huomiota verhoilumateriaalien laatuun ja tyyliin. Malliston huipulta löytyvässä GT Exclusive -mallissa mukavuutta ja hienostuneisuutta lisää Alcantara®-verhoilu. Lisäksi aito alumiiniviimeistely on Peugeot 308 -mallien tunnusmerkki. Se ulottuu kojelaudan koko leveydelle ja jatkuu ovissa luoden ympäröivän vaikutelman.
Uudet Peugeot 308 ja 308 SW -mallit ottavat myös vastuullisuuden huomioon aiempaa konkreettisemmin. Rakenteissa on käytetty yli 30 % kierrätettyjä, tai uusiutuvia materiaaleja. Lisäksi autoista löytyy yli 30 polymeerikomponenttia, kuten hamppukuidusta valmistettu kojelauta ja kierrätysmuovia puskureissa ja säilytyslokeroissa.
Kaikki ajoneuvot täyttävät nykyään tiukat kierrätettävyysvaatimukset, joiden mukaan 85 % massasta täytyy olla kierrätettävissä ja 95 % hyödynnettävissä uudelleen.
- Peugeot 308: 31 % kierrätysmateriaaleja (405 kg), 34 % teräksistä ja 58 % alumiinista kierrätettyä, 40 kg kierrätettyjä polymeerejä ja biomateriaaleja.
- Peugeot 308 SW: 31 % kierrätysmateriaaleja (423 kg), 33 % teräksistä ja 58 % alumiinista kierrätettyä, 40 kg kierrätettyjä polymeerejä ja biomateriaaleja.
Nämä luvut osoittavat Peugeotin sitoutumisen ympäristöystävällisyyteen ja tekevät uusista 308-malleista vastuullisen valinnan. Tämän lisäksi Peugeot 308 -mallit on suunniteltu ja valmistetaan Ranskassa tehden näistä vahvasti eurooppalaisia tuotteita.
Yhdistettävyyttä autossa ja sen ulkopuolella
Uudet Peugeot 308 -mallit hyötyvät etäpäivitettävästä ohjelmistosta, jolloin käyttäjät saavat uusimmat päivitykset ilman käyntiä huollossa. Style- ja Allure-malleissa on vakiona Peugeot i-Connect® -järjestelmä, joka tarjoaa langattoman peilauksen (Apple CarPlay/Android Auto). Lisävarusteena, tai Business-, GT- ja GT Exclusive -malleissa teknologinen kokemus täydentyy Peugeot i-Connect® Advanced -järjestelmällä, jossa on TomTomin karttadataa hyödyntävä navigointi.
Peugeot tarjoaa sähköautolla matkan suunnittelua helpottavan Trip Planner -toiminnon uudessa E-308-mallissa. Se optimoi reitin ja lataukset, huomioiden matkan pituuden, akun varaustason, tavoitellun varaustason perillä ja latausasemien sijainnin. Järjestelmä ottaa huomioon myös kulutuksen ennusteen, johon vaikuttavat nopeus, liikenne, tien tyyppi ja korkeuserot.
MyPeugeot-sovellus tuo lisää mahdollisuuksia auton hallintaan. Sen avulla käyttäjä voi suorittaa seuraavia toimintoja:
- Paikantaa auton esimerkiksi kadun varrelta
- Lukita ovet ja aktivoida valot, tai äänimerkin etänä*
- Hallita akun latausta – ajastaa, käynnistää tai siirtää latausta*
- Hallita ilmastointia ja lämmitystä – ajastaa tai käynnistää*
*Ilmaisen kokeilujakson jälkeen palvelut saatavilla kuukausimaksullisella Peugeot Connect Plus -paketilla.
Uuden Peugeot 308 ja 308 SW:n tuotanto alkaa syksyllä 2025. Uudistuneen malliston hinnat julkaistaan loppuvuoden aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden vaihteen jälkeen.
![]() |
| Täyssähköinen Peugeot E-308 tarjoaa nyt jopa 450 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. |
Lähde: Peugeot 26.8.2025




Kommentit
Lähetä kommentti