Nissan Qashqai e-POWER halki Britannian tankillisella

Nissan Qashqai e-POWER suoritti ikonisen Land’s End – John O’Groats -matkan yhdellä tankillisella, saavuttaen vaikuttavan alhaisen kulutuksen: 3,76 l/100 km.


 

Nissan Qashqai e-POWER suoritti ikonisen Land’s End – John O’Groats -matkan yhdellä tankillisella, saavuttaen vaikuttavan alhaisen kulutuksen: 3,76 l/100 km. 1 347 km:n matka taittui, ja tankkiin jäi vielä 160 km:n verran polttoainetta. Uuden e-POWERin hinnat alkaen 39 950 euroa.

 

Nissanin kolmannen sukupolven e-POWER-teknologiaa testattiin äärirajoille, kun insinöörit ajoivat legendaarisen Land’s End – John O’Groats -reitin yhdellä tankillisella – ja polttoainetta jäi vielä yli.

Nissan Technical Center Europen (NTCE) asiantuntijat ajoivat kahdella Qashqai e-POWERilla Ison-Britannian päästä päähän kahden päivän aikana, yhteensä 18 tuntia. Matkaa kertyi 1 347 km, ja tankkiin jäi vielä 160 km:n verran polttoainetta. Reitin pituus vastaa suurin piirtein matkaa Hangosta Utsjoelle. Haasteen aikana saavutettiin vaikuttavan alhainen todellisissa ajo-olosuhteissa mitattu polttoaineen kulutus: 3,76 l/100 km.

Tämä saavutus muistuttaa vuoden 2007 haastetta, jolloin alkuperäinen Qashqai 1.5dCi diesel suoritti saman reitin ja asetti tuolloin polttoainetehokkuuden mittapuun: 4,2 l/100 km. 18 vuotta myöhemmin Nissanin uusimmalla sähköistetyllä teknologialla Qashqai ylitti odotukset – ja teki sen 10 litraa pienemmällä polttoainetankilla.

Dean Driver, Vehicle Evaluation Engineer, NTCE, ja yksi haasteen kuljettajista, kommentoi: ”Qashqai e-POWERin ajaminen Land’s Endistä John O’Groatsiin osoitti uuden voimalinjan vahvuuden. Matka sujui tasaisesti ja hiljaisesti, ja yli 1 300 kilometrin jälkeen tankissa oli vielä polttoainetta – tämä todistaa, kuinka pitkälle teknologia on kehittynyt yhdistäessään toimintamatkan ja ajomukavuuden.”

Toisin kuin perinteiset hybridit, Qashqai e-POWER käyttää bensiinimoottoria ainoastaan sähkön tuottamiseen, joka puolestaan pyörittää sähkömoottoria ja vie voiman suoraan pyörille. Tämä tarkoittaa, että pyörät liikkuvat pelkästään sähkövoimalla, tarjoten välittömän väännön, tasaisen kiihtyvyyden ja hiljaisen ajon – ilman lataustarvetta.

David Moss, Senior Vice President, Region Research & Development, Nissan AMIEO (Afrikka, Lähi-itä, Intia, Eurooppa ja Oseania), kommentoi: ”Kolmannen sukupolven e-POWER edustaa kaikkea, mitä olemme oppineet vuosien kehitystyön aikana. Olemme yhdistäneet aiempien järjestelmien parhaat puolet, kuunnelleet asiakkaiden toiveita ja uudistaneet voimalinjan maksimoidaksemme taloudellisuuden, vähentääksemme päästöjä ja parantaaksemme ajomukavuutta – kasvattaen samalla toimintamatkan ennätyslukemiin. Olemme ylpeitä siitä, että uusi e-POWER tarjoaa nyt entistäkin upeamman ajokokemuksen, polttoainetaloudellisuuden ja alhaiseen päästötasoon.”

 

Qashqai uudella e-POWER-järjestelmällä

  • Teho: 151 kW / 205 hv (Sport-ajotila)
  • Vääntö: 330 Nm (Sport-ajotila)
  • Polttoaineenkulutus (WLTP): 4,5 l/100 km
  • Päästöt (WLTP): 102 g/km

Qashqain tieto- ja viihdejärjestelmien päivittyessä Googlen sisäänrakennetut palvelut tarjoavat nyt myös muun muassa uusia sovelluksia Google Playn kautta, sääennusteet suunnitelluille määränpäille sekä Nissan Trip Stories -ominaisuuden, jonka avulla asiakkaat voivat helposti tallentaa ja jakaa suosikkimatkojaan NissanConnect Services -sovelluksen kautta. Turvallisuusominaisuudet paranevat entisestään, kun päivitetty ProPILOT-ajonhallintajärjestelmä havainnoi liikennettä ja ympäristöä entistäkin paremmin.

Huoltoväli on pidennetty 15 000 kilometristä 20 000 kilometriin.

Uusimman e-POWER-teknologialla varustetun Qashqain tuotanto alkoi heinäkuussa Sunderlandin huippumodernilla tehtaalla Isossa-Britanniassa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syyskuussa.

Nissan Qashqai e-POWERin hinnat alkavat 39 950 eurosta. Käy tutustumassa tarkemmin uuteen e-POWERiin nettisivuillamme (nissan.fi) tai ota yhteyttä lähimpään Nissan-jälleenmyyjääsi.

Google, Google Play ja Google Maps ovat Google LLC:n tavaramerkkejä.

 

Lähde: Nissan 25.8.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu