Ford Ranger lataushybridi toimii virtalähteenä

Uuteen Ford Ranger Ladattavaan Hybridiin (PHEV) saatava virran ulosotto lisää Fordin suorituskykyisen lava-auton monipuolisuutta sekä työssä että vapaa-ajalla – esimerkiksi työskennellessä paikassa, jossa sähköverkko ei ole käytettävissä ja tarvitaan virtaa työkaluille tai kun on sähköpyörän akkua pitää ladata maastoretken aikana.


 

Uuteen Ford Ranger Ladattavaan Hybridiin (PHEV) saatava virran ulosotto lisää Fordin suorituskykyisen lava-auton monipuolisuutta sekä työssä että vapaa-ajalla – esimerkiksi työskennellessä paikassa, jossa sähköverkko ei ole käytettävissä ja tarvitaan virtaa työkaluille tai kun on sähköpyörän akkua pitää ladata maastoretken aikana.

 

Pro Power Onboard -järjestelmän avulla Ranger Ladattavaa Hybridiä voi käyttää liikkuvana virtalähteenä erillisen kannettavan generaattorin sijaan. Järjestelmä hyödyntää pick-upin nettokapasiteetiltaan 11,8 kWh:n akkua ja on saatavana kahtena tehoversiona; 2,3 kW tai 6,9 kW. Virran ulosottoon autossa on kolme 230 voltin pistorasiaa.

Tehokkaammassa 6,9 kW:n järjestelmässä yksi pistorasioista sijaitsee ajoneuvon ohjaamossa ja on teholtaan 10 A ja 2,3 kW. Kaksi teholtaan 15 A ja 3,45 kW pistorasiaa on sijoitettu lavalle, ja niiden avulla voi käyttää myös suurempaa tehoa tarvitsevia laitteita.

"Ranger Ladattava Hybridi nostaa lava-auton monipuolisuuden ihan uudelle tasolle", sanoo Hans Schep, General Manager, Ford Pro, Europe. "Euroopan myydyimmän lava-auton legendaarinen suorituskyky on nyt parempi kuin koskaan, kun ladattavan hybridivoimansiirron avulla voidaan tuottaa sähköä niin ajamiseen, työkaluille kuin vapaa-ajan laitteillekin."

 

Virtaa juuri silloin, kun sille on tarvetta

Pro Power Onboard -järjestelmästä on hyötyä sekä työssä että vapaa-ajalla. Siitä on apua esimerkiksi, kun

  • työkohde on kilometrien päässä lähimmästä virtalähteestä ja työssä pitää käyttää sähköä tarvitsevia työkaluja. Ranger PHEV:n lavatilassa olevan 3,45 kW:n pistorasian ansiosta saa virtaa hitsauskoneelle, hiomakoneelle, poralle tai pienelle betonimyllylle – ja näin työ tulee tehdyksi nopeasti ja tehokkaasti.
  • halutaan mukavuutta ja helppoutta vapaa-ajan matkoille; esimerkiksi sähköpyörien akkujen lataamiseen, ruuanlaittoon sekä kannettavien laitteiden käyttöön ja lataamiseen. 
  •  

Käyttö tietoviihdejärjestelmän kautta

Pro Power Onboard -järjestelmää ohjataan ajoneuvon SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmän 3 kautta. Pistorasioihin kytkettyjen laitteiden virrankulutusta voi seurata kosketusnäytöllä.

Oletusasetuksena Pro Power Onboard on pois päältä, ja matkustamon takapistorasiasta on saatavilla 400 W:n sähköteho. Järjestelmä aktivoidaan SYNC 4 -järjestelmän kautta, ja kun se on käytössä, yhden tai molemmat lavatilan pistorasiat voi ottaa käyttöön SYNC 4 -järjestelmän kosketusnäytössä olevilla painikkeilla.

Auton ollessa pysäköitynä järjestelmä ottaa virtaa Ranger Ladattavan Hybridin akusta. Mikäli akun varaus laskee, järjestelmä käynnistää ajoneuvon bensiinimoottorin taatakseen jatkuvan virransyötön. Jos bensiini- ja sähkömoottorin yhdistetty toimintamatka laskee alle 80 km:n, järjestelmä siirtyy matalatehoiseen tilaan.

Uuden Ranger Ladattavan Hybridin ¹ tuotanto on täydessä vauhdissa ja toimitukset Eurooppaan ovat alkaneet.

1 Ford Ranger Ladattavan Hybridin (PHEV) CO₂-päästöt 70–72 g/km (WLTP), polttoaineen kuutus 3,1–3,2 l/100 km (WLTP) ja sähköinen toimintamatka jopa 43 km (WLTP). 

 



 

 

Lähde: Ford 1.8.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu