BMW iX3:n prototyypit testeissä
![]() |
Seuraavan sukupolven BMW iX3:n prototyypeillä tehdään nyt laajamittaisia testejä. Mallin toimintamatka on jopa 800 kilometriä. |
Neue Klasse -malliston ensimmäisen sarjatuotantomallin kehitys on edennyt loppusuoralle. Seuraavan sukupolven BMW iX3:n prototyypeillä tehdään nyt laajamittaisia testejä. Mallin toimintamatka on jopa 800 kilometriä.
BMW iX3:n maailmanensi-ilta on IAA Mobility -messuilla Münchenissä syyskuussa 2025. Sarjatuotanto alkaa vuoden lopussa.
”Neue Klasse -malleissa toimintamatka on
pidentynyt, lataus nopeutunut ja näyttö- ja käyttökonsepti uudistunut täysin.
Lisäksi niissä on neljän superaivo-tietokoneen älykkyys. Tuleva BMW iX3 on
uuden sukupolven ensimmäinen edustaja, ja sen perusteelliset tekniikan
uudistukset nostavat BMW:n ajamisen ilon aivan uudelle tasolle”, sanoo Mike
Reichelt, BMW:n Neue Klasse -johtaja.
"Uuden BMW iX3:n myötä tuomme vallankumoukselliset teknologiamme
ensimmäistä kertaa sarjatuotantoon, emmekä malta odottaa näkevämme auton
liikenteessä. Kaikki tulevat BMW-mallit hyötyvät Neue Klassen innovaatioista ja
teknologioista voimalinjan tyypistä riippumatta.”
Lataa nopeammin, aja pidemmälle
BMW:n kuudennen sukupolven eDrive (Gen6) -voimalinja tulee ensimmäisen kerran
iX3:een ja tuodaan myöhemmin kaikkiin ajoneuvoluokkiin. Korkeajänniteakun
sydämenä on BMW:n uusi sylinterimäinen akkukenno, jonka energiatiheys on 20 %
korkeampi kuin aiemmin.
BMW iX3 hyödyntää ensimmäisenä mallina Gen6-teknologiaa. 400 kW:n
enimmäislatausteholla autoon saadaan yli 350 kilometriä* (WLTP) toimintamatkaa
lisää vain 10 minuutissa. 800V-teknologia mahdollistaa pikalatauksen, mutta
myös 400V-lataus on yhä mahdollista.
Uusia latausinnovaatioita
BMW iX3 sisältää uusia
kaksisuuntaisen latauksen ominaisuuksia. Vehicle-to-Loadin (V2L) avulla auto
toimii mobiilina virtalähteenä (jopa 3,7 kW Euroopassa) useille laitteille, ja
Vehicle-to-Home (V2H) auttaa alentamaan kotitalouden energiakustannuksia mahdollistamalla
lataamisen edullisina ajankohtina.
BMW Panoramic iDrive
Neljä elementtiä muodostaa yhdessä kokonaisvaltaisen käyttökokemuksen, jossa
kuljettaja voi pitää kätensä ohjauspyörällä ja katseensa tiessä. BMW Panoramic
Vision heijastaa tiedot tuulilasiin, kun taas 3D Head-Up Display näyttää
navigointi- ja automaattiajoon liittyviä tietoja kuljettajan näkökentässä.
Näiden lisäksi kätevästi lähellä ohjauspyörää on keskusnäyttö, jossa on
matriisitaustavalo. Ohjauspyörä on niin sanottu Shy-tech-monitoimiohjauspyörä.
Siinä on valaistut painikkeet, ja se hyödyntää aktiivista haptista palautetta,
mikä mahdollistaa intuitiivisen käytön ajon aikana.
Ajamisen iloa Heart of Joy -superaivon avulla
Neue Klassen Heart of Joy – superaivo vie ajodynamiikan uudelle tasolle.
Yhdessä BMW Dynamic Performance Control -ohjelmiston kanssa Heart of Joy on
ratkaiseva tekijä voimalinjan, jarrujen, energian talteenoton ja
ohjausjärjestelmän taustatoiminnoissa. Se käsittelee tietoa kymmenen kertaa
nopeammin kuin aiemmat järjestelmät.
Maailmanensi-ilta ja sarjatuotanto
BMW iX3 saa maailmanensi-iltansa kansainvälisessä IAA Mobility
-autonäyttelyssä Münchenissä syyskuussa, ja ensimmäisen Neue Klasse -mallin
sarjatuotanto alkaa vuoden lopussa.
* Koska kyseessä on kehitysvaiheen prototyyppi, ilmoitetut arvot ovat alustavia. Tiedot energiankulutuksesta WLTP-standardin mukaan eivät ole vielä saatavilla.
Lähde: BMW 16.6.2025
Kommentit
Lähetä kommentti