Kia pisti EV4:n akun kestotestiin
Kia EV4 suoritti 10 000 kilometrin testin Nürburgringin radalla miltei täydellä kuormituksella ja toistuvilla pikalatauksilla. Neljännen sukupolven korkeajänniteakku osoitti vain vähäistä kulumista 110 000 kilometrin Euroopan teillä suoritetun kestävyyssimulaation aikana. Korkeajänniteakun kennojen keskinäinen tasapainotus ja lämmönhallinta parantavat sen pitkän aikavälin tehokkuutta.
Kia ottaa harppauksen eteenpäin sähköautojen kestävyydessä uuden EV4:n myötä. Se on suunniteltu kestävyys edellä sisältäen innovaatioita, jotka takaavat vakaan suorituskyvyn pitkien ajomatkojen, haastavien sääolosuhteiden ja pitkäaikaisen käytön aikana.
EV4:n erinomainen kestävyys perustuu suurelta osin Kian neljännen sukupolven korkeajänniteakkujärjestelmään. Se yhdistää edistyksellisen lämmönhallinnan ja optimoidun jäähdytysnesteen jakelun kennoyksiköiden kesken. Nämä parannukset varmistavat, että akku pysyy turvallisissa lämpötiloissa myös kovan kuormituksen alaisena. Tämä puolestaan pidentää akun käyttöikää ja säilyttää sen suorituskyvyn tasaisena.
Laajojen kestävyystestien jälkeen – mukaan lukien 110 000 kilometrin kestävyystesti Euroopan teillä sekä 10 000 kilometrin Nürburgring-testikampanja, jossa simuloitiin 90–95 prosenttia mallin maksimisuorituskyvystä – EV4 osoitti vain vähäistä kulumista ja säilytti korkeajänniteakun tehokkuuden. Toistuvat pikalataukset Nürburgringin kierrosten välillä lisäsivät akun rasitusta, mutta EV4 säilytti vaikuttavan suorituskyvyn koko testin ajan.
"Tarjotaksemme asiakkaillemme luotettavan sähköauton jokapäiväiseen käyttöön, meidän täytyi testata EV4:n kestävyys sekä todellisissa olosuhteissa että äärimmäisessä ympäristössä," sanoi Stephan Hoferer, Hyundai Motor Europe Technical Centerin kestävyyskehitysyksikön päällikkö. "Vaativien, esimerkiksi pakkasolosuhteissa sekä kilparadoilla suoritettujen, testien ansiosta olemme vakuuttuneita siitä, että EV4 tarjoaa luotettavaa suorituskykyä pitkään elinkaarensa aikana."
Insinöörit vahvistivat akun kuntoa mittaavan State of Health (SoH) -arvon olevan 95 prosenttia 10 000 kilometrin rata-ajon ja 110 000 kilometrin kestävyystestin jälkeen. Kian laaja testausohjelma todistaakin EV4:n olevan luotettava ja pitkäikäinen sähköauto asiakkaille, jotka arvostavat mielenrauhaa pitkäaikaisessa omistuksessa.
Korkeajänniteakun suorituskyvyn lisäksi EV4 hyödyntää regeneratiivista jarrutusta, joka parantaa pitkän aikavälin tehokkuutta vähentämällä akun rasitusta ja palauttamalla jopa 25 prosenttia energiasta hidastuksen aikana. Vankan rakenteen ja älykkään energianhallinnan ansiosta EV4 säilyttää vähintään 70 prosenttia akun kapasiteetistaan vielä 160 000 kilometrin tai kahdeksan vuoden säännöllisen käytön jälkeen.
Lähde: Kia Finland 30.7.2025
Kommentit
Lähetä kommentti