Xpeng G6 ja G9 uudistuvat

Suomessa myynnissä olevat, täyssähköiset XPENG G6 ja G9 -mallit uudistuvat.


 

Suomessa myynnissä olevat, täyssähköiset XPENG G6 ja G9 -mallit uudistuvat. Molemmat uudet mallit latautuvat 10-80 % vain 12 minuutissa. Tehoa tukee 5C-pikalataus, 800 voltin LFP-akku ja energiatehokas SiC (piikarbidi)-teknologia. Huippulatausteho enimmillään 451 kW G6-mallissa ja 525 kW G9-mallissa. Hienosäädetty muotoilu ja päivitetyt sisä- ja ulkovärit molempiin malleihin.

 

Älykkäiden sähköajoneuvojen globaali edelläkävijä XPENG esittelee ylpeänä uusimmat versiot malleistaan XPENG G6 ja XPENG G9, joiden aiemmat versiot ovat jo saatavilla myös Suomen markkinoilla. Uudistukset heijastavat XPENGin sitoutumista innovaatioihin ja edistyksellisen tekoälyteknologian hyödyntämiseen älykkään liikkumisen kehittämisessä.

Molempia malleja on päivitetty sisältä ja ulkoa, ja ne sisältävät XPENGin seuraavan sukupolven 800V korkeajännitteisen (piikarbidi) SiC-teknologian sekä 5C-tason pikalatauksen. Tämä mahdollistaa luokkansa johtavan huippulataustehon: jopa 525 kW uudelle XPENG G9:lle ja 451 kW uudelle XPENG G6:lle.

Uusi XPENG G6, joka on uudistuksen myötä saatavilla myös täysin uudessa värissä Stellar Purple, on tästä päivästä alkaen fyysisesti ensiesittelyssä Le Mans Villasessa Ranskassa. Suomessa tilaukset uusille malleille avautuvat elokuussa 2025.

 


XPENGin sydän on nyt älykkäämpi ja nopeampi kuin koskaan: Pikalataus päivitetty 3C:stä 5C:hen ja ohjaamossa älypuhelimen kaltainen käyttökokemus

 

Uusien XPENG G6:n ja G9:n ytimessä on autoteollisuuden ensimmäinen päivitys 5C litiumrautafosfaatti- (LFP) akkuihin. Tämä uuden sukupolven akkuteknologia vähentää riippuvuutta resursseiltaan raskaista ja kalliista mineraaleista, kuten koboltista ja nikkelistä, ilman että suorituskyky kärsii. Lopputuloksena on entistä kestävämpi akku, joka ei tingi suorituskyvystä.

Molemmat mallit hyödyntävät XPENGin alan johtavaa voimansiirtoteknologiaa, joka yhdistää 5C LFP-akut ja koko voimalinjaston kattavan 800 voltin korkeajännitejärjestelmän SiC-teknologiaan. Tämän ansiosta autot tarjoavat poikkeuksellisen nopean latauksen: lataustaso 10–80 % saavutetaan vain 12 minuutissa – asettaen uuden mittapuun koko sähköautoteollisuudelle.

XPENG vahvistaa asemaansa älykkään ajamisen edelläkävijänä. Uudet XPENG G6 ja G9 on varustettu täysin uudistetulla ohjaamoteknologialla, johon kuuluu muun muassa MicroFiber-kapasitiivinen ohjauspyörä. Se tunnistaa kuljettajan käden kosketuksen, vaikka rattia ei puristettaisi aktiivisesti, mahdollistaen sujuvan tuen puoliautomaattiselle ajotoiminnolle.

Tehokkaampi prosessori tuo järjestelmään lisää laskentatehoa, mikä parantaa järjestelmän toimintakykyä entistä monimutkaisemmissa liikennetilanteissa. Autojen kamerajärjestelmä hyödyntää LOFIC-kuvantamisteknologiaa yksittäispikselitasolla, tarjoten tarkemman ja laajemman näkymän ajoneuvon ympäristöön – myös haastavissa valaistusolosuhteissa. Tämä tukee hallittavuutta ja parantaa ajokokemuksen laatua eri tilanteissa.

Ajoelämyksen täydentää päivitetty ohjaamo, joka on varustettu kehittyneellä järjestelmäpiirillä (System-on-Chip, SoC), joka osallistuu mm. auton digitaalisten mittaristojen sekä tietoviihdejärjestelmän pyöritykseen samanaikaisesti. Käytännössä tätä täydennystä käy kiittäminen siitä, että ohjaamon elektroniikka toimii poikkeuksellisen nopeasti, saumattomasti ja tyylikkäästi – ilman viivettä tai nykimistä. Järjestelmäpiiri tukee langattomia päivityksiä, mikä puolestaan lisää toiminallisuuksia, kuten monelle jo edellisistä G6- ja G9-malleista tuttua Apple CarPlayta ja Android Autoa.

 

Uuden XPENG G6:n ja G9:n päivitetty muotoilu tekee vaikutuksen – teknologiaa ja tyyliä tinkimättömässä paketissa

Uusi XPENG G6 on yhdistelmä huipputeknologiaa ja huomiota herättävää muotoilua. Ulkoasu on uudistettu merkittävin osin: auton keulaa hallitsee näyttävä, koko auton levyinen Starlight Wing LED -valopalkki, johon on integroitu vilkut. Takana katse kiinnittyy entistä virtaviivaisempaan takadiffuusoriin, joka viimeistelee ilmeen puhtaasti ja modernisti.

G6 esitellään nyt myös uudessa Stellar Purple -värissä, joka tuo autoilun värimaailmaan uudenlaista hienostuneisuutta. Metallihiutaleilla viimeistelty neutraali violetti sävy luo valon mukaan elävän liukuväriefektin, joka vaihtuu syvän violetista vaaleampaan sävyyn. Matta metallipinta heijastaa valoa hillitysti ja tyylikkäästi ja yhdessä G6:n sulavalinjaisen coupe-SUV-muodon kanssa uusi väri korostaa sekä auton eleganssia että urheilullisuutta.

Uusi XPENG G9 Black Edition on puolestaan tummaa eleganssia parhaimmillaan. Pientä yllätyksellistä kontrastia unohtamatta. G9 Black Edition tekee vahvan vaikutuksen tummalla ja tinkimättömällä ilmeellään. Auto on viimeistelty syvän keskiyönmustalla, jota täydentävät mustatut vanteet, logot ja lokasuojien yksityiskohdat. Yksivärisen kokonaisuuden keskelle tuodut tulenoranssit jarrusatulat luovat visuaalisen kontrastin. Tämä ei jää ohikulkijoilta huomaamatta.

Uuden XPENG G6:n sisätilat on suunniteltu täysin uudelleen, keskittyen ensiluokkaisiin materiaaleihin, elämykselliseen teknologiaan ja matkustusmukavuuteen. Uusi Super Star-Ringiksi tituleerattu sisustakonsepti on muokannut tullessaan peräti 60 % ohjaamosta. Käytännössä tämä tarkoittaa virtaviivaistettua kojelautaa, uutta tunnelmavalaistusta ja uutta kapasitiivista ohjauspyörää. Kokonaisuus on viimeistelty korkealaatuisilla materiaaleilla ja hienostuneilla väriteemoilla – Dark Gray ja Light Gray – jotka korostavat ohjaamon ultramodernia ja rauhallista tunnelmaa. XPENG G6:n sisällä muotoilu ei ainoastaan näytä hyvältä, vaan myös tuntuu siltä.

Molemmat uudet XPENG G6 ja G9 ovat saaneet merkittäviä päivityksiä mukavuuteen ja älykkäisiin toimintoihin.

Uusi XPENG G6: Eturivin istuimet saatavat hierontatoiminnon ja matkustajan istuin lannerangan tuen. Myös takapenkit on nyt varusteltu lämmityksellä.

Uusi XPENG G9: Päivityksiä luksusmukavuuksiin: Erittäin suuri, kolmitasoinen lämpöä eristävä panoraamakatto kaikkiin varustetasoihin sekä Premium Comfort & Audio -lisävarustepakettiin kuuluviin hieroviin penkkeihin ylellinen 10-pisteen hierontapäivitys.

 

Tietoja XPENGistä

Vuonna 2014 perustettu XPENG on kiinalainen tekoälypohjaiseen autoiluun nojaava yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi älykkäitä sähköajoneuvoja kasvavan teknologiatietoisen kuluttajajoukon tarpeisiin. Tekoälyn nopean kehityksen myötä XPENG pyrkii tulemaan maailmanlaajuiseksi johtajaksi tekoälypohjaisessa autoilussa, ja sen tehtävänä on muovata liikkuvuuden tulevaisuutta johtamalla älykkäiden sähköajoneuvojen vallankumousta huipputeknologoiden avulla.

Parantaakseen asiakaskokemusta XPENG kehittää itse edistyksellistä kuljettajan avustinjärjestelmäänsä (ADAS), älykästä auton käyttöjärjestelmää sekä muita keskeisiä järjestelmiä, kuten voimansiirtoa ja sähköistä arkkitehtuuria (EEA). Pääkonttori sijaitsee Guangzhoussa, Kiinassa, ja XPENGillä on myös keskeisiä toimistoja Pekingissä, Shanghaissa, Piilaaksossa ja Amsterdamissa. XPENGin sähköajoneuvot valmistetaan pääasiassa sen tehtailla Zhaoqingissa ja Guangzhoussa, Guangdongin maakunnassa.

XPENG on listattu New Yorkin pörssissä (NYSE: XPEV) ja Hongkongin pörssissä (HKEX: 9868).

Molemmat uudet mallit latautuvat 10-80 % vain 12 minuutissa. Tehoa tukee 5C-pikalataus, 800 voltin LFP-akku ja energiatehokas SiC (piikarbidi)-teknologia.


Hienosäädetty muotoilu ja päivitetyt sisä- ja ulkovärit molempiin malleihin.


 

 

Lähde: Inchcape Finland 13.6.2025

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu