Sähköautopakko joka kolmannessa yrityksessä
![]() |
Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandin asiakkaille suunnattu kysely paljastaa, että valtaosassa yrityksistä käyttövoiman valinnassa voi olla suosituksia, muttei pakkoa. 30 prosentissa yrityksistä pitää kuitenkin valita ladattava hybridi tai täyssähköauto.
Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandin asiakkaille suunnattu kysely paljastaa, että valtaosassa yrityksistä käyttövoiman valinnassa voi olla suosituksia, muttei pakkoa. 30 prosentissa yrityksistä pitää kuitenkin valita ladattava hybridi tai täyssähköauto. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 45 prosentissa on tehty rajauksia sähköauton merkin valintaan. Yrityksissä seurataan nyt tarkoin EU:n kaavailemaa ladattavien hybridien päästöjen laskentatavan muutosta. Noin 90 prosenttia Drivalian asiakkaista raportoi autokannan päästökuormasta.
Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandin tekemä asiakaskysely kertoo, että yrityksistä 70 prosenttia sallii kaikki käyttövoimat työsuhdeautoissa. Kuitenkin 30 prosenttia työnantajista vaatii, että työsuhdeautot ovat sähköautoja eli joko täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä. Jos työntekijällä on vapaa autoetu, jossa työnantaja kustantaa kaikki menot, voidaan sähköautoa pitää ainoana vaihtoehtona. – Sähköautoihin siirrytään yrityksissä ennemminkin porkkanan eli esimerkiksi verohyötyjen kautta kuin pakottamalla. Osassa yrityksiä on kuitenkin ympäristöraportointiin liittyvä suositus valita täyssähköauto, Drivalian Head of Corporate Business Tiina Märijärvi toteaa kyselyn tuloksista. EU:lta on tulossa ladattaviin hybrideihin päästövaatimuksen laskentatapaan muutos (Euro 6e-bis), joka voi nostaa ladattavien hybridien kulutus- ja CO2-päästöarvoja ja näin vaikuttaa verotukseen sekä yritysten autopolitiikkoihin. On mahdollista, että muutos moninkertaistaa niiden päästöarvot. EU:n päästömittaustavan muutos tulee voimaan vuoden 2025 aikana uusille automalleille ja vuoden 2026 alusta kaikille ensirekisteröitäville autoille. Drivalian Commercial Director Vesa Kalske kertoo, että muutosta seurataan nyt tarkoin yrityksissä, koska niissä on runsaasti ladattavia hybridiautoja. Suomessa hybridejä ladataan keskimäärin aktiivisemmin kuin muualla EU:ssa. Drivalia Lease Finlandin uusista työsuhdeautoista 86 prosenttia on ladattavia henkilöautoja ja 65 prosenttia täyssähköautoja. Täyssähköautojen tilausmäärät kasvavat koko ajan.
Yrityksissä rajauksia uusissa automerkeissä Kyselyyn vastanneista yrityksistä 45 prosentissa on tehty rajauksia sähköauton merkin valinnassa. Odotetusti myös markkinoille tulleet uudet automerkit sekä Teslan tilanne ovat herättäneet keskustelua yrityksissä. – Esimerkiksi uusia kiinalaisia automerkkejä on työsuhdeautoina vielä todella vähän. Vuonna 2024 Drivalian työsuhdeautoiksi tilatuista henkilöautoista oli kiinalaismerkkejä vain 1,33 prosenttia. Uudet merkit vielä mietityttävät yrityksissä. Kyselyn mukaan yritykset ovat rajanneet jonkun verran merkkejä autopolitiikassaan. Tiukennuksia saattaa olla tulossa ja autopolitiikkoja päivitetään myös näiden osalta, Kalske sanoo.
Kustannukset ja ympäristötekijät painottuvat autopolitiikoissa Yritysten autopolitiikan keskeisimmät teemat ovat kustannukset, työntekijäetuudet, ympäristövaikutukset sekä yrityksen arvot. Drivalian kyselyssä kustannukset nousivat painotuksessa ensimmäiseksi 41 prosentilla ja 25 prosenttia yrityksistä piti tärkeimpänä painoarvona ympäristötekijöitä. Osa vastaajista halusi pitää kaikki kolme tasapainossa merkki- ja käyttövoimavalinnoissa. Märijärvi ja Kalske pohtivat, että kustannusten korostuminen on ymmärrettävää, koska autojen hankinnat ja niiden ylläpito kallistuvat kokonaisuutena ja autoilu on iso kustannuserä yrityksissä. Märijärvi miettii, että työsuhdeautoihin liittyviä kustannuksia halutaan pitää kurissa yleisen epävakaan taloustilanteen takia. – Autopolitiikka ja yrityksen käytännöt ovat tärkeässä roolissa kustannusten hillitsemisessä. Tässä leasingyhtiö voi auttaa asiakkaitaan laskelmissa ja sähköajoneuvoihin siirtymisessä. Asiakkaat toivovat esimerkiksi aikaisempaa enemmän meiltä dataa siitä, miten heidän autopolitiikkansa vertautuu muihin vastaaviin yrityksiin parhaiden käytäntöjen löytämiseksi, Kalske kertoo. Kyselystä käy ilmi, että ympäristövaikutukset, kuten päästötavoitteet sekä ladattavien hybridien ja täyssähköautojen suosiminen, oli neljänneksessä yrityksistä tärkein autopolitiikan painopistealue. Kyselyyn vastanneista yrityksistä noin 90 prosenttia raportoi ympäristövaikutuksista. – Tässä leasingyhtiön rooli autokannan hallinnassa korostuu. Kun kaikki autot ovat samassa paikassa, niiden käyttö on raportoitavissa. Lähes kaikki kyselyyn vastanneista asiakkaistamme käyttävät ympäristökatsauksissamme olevaa tietoa, jonka voi siirtää suoraan yrityksen päästöjen raportointiin, Märijärvi kertoo. Kyselyn mukaan yritykset hakevat aktiivisesti apua autopolitiikkansa optimointiin kustannustehokkuuden ja rajojen asettamisen näkökulmasta. Leasingyhtiön tehtävä on myös jakaa ajantasaista sekä ennakoivaa markkinatietämystä asiakkaiden strategisen suunnittelun pohjaksi.
Lähde: Drivalia Suomi 28.5.2025 |
Kommentit
Lähetä kommentti