Sähköisen Range Roverin prototyyppi talvitesteissä

Range Rover Electricin prototyyppi oli Ruotsin Lapissa kovissa testeissä ennen uutuusmallin tulevaa lanseerausta.


 

Range Rover Electric -prototyypit osoittavat monipuolista suorituskykyään toisen testikauden päätteeksi Pohjois-Euroopan äärimmäisissä talviolosuhteissa.

Uusi ThermAssistTM-teknologia auttaa optimoimaan toimintasäteen ja säilyttämään latauskapasiteetin samalla, kun se säilyttää matkustamon mukavuuden kylmimmissäkin lämpötiloissa. Yhdellä polkimella ajaminen helpottaa auton hallintaa haastavilla pinnoilla ja huonolla pidolla, mikä takaa hienostuneen ja intuitiivisen ajokokemuksen.

Range Rover määrittelee uudelleen, mitä sähköinen luksusmaasturi voi olla. Range Rover Electric -prototyypit ovat vieneet tätä tehtävää eteenpäin ja suorittaneet toisen onnistuneen testaus- ja kehityskauden napapiirin pakkasolosuhteissa.

Viimeisin talvikausi Pohjois-Euroopassa Ruotsin Arjeplogissa kesti jopa 72 000 kilometrin testimatkan jäätyneillä järvillä ja maateillä, ja se antoi insinööreille mahdollisuuden asettaa Range Rover Electricin edistynyt lämmönhallintajärjestelmä vaativaan testausohjelmaan. Jäätyneet järviradat tarjosivat myös arvokkaat testausolosuhteet dynamiikalle, mukaan lukien yhden polkimen ajo-ominaisuudet ja kytkettävä kaksikammioinen ilmajousitus.

Keskeinen osa viimeisintä kehitysvaihetta Arjeplogissa, Ruotsissa, on ollut Range Rover Electricin uuden ThermAssistTM-teknologian validointi. Edistyksellinen sisäänrakennettu lämmönhallintajärjestelmä vähentää lämmitysenergiankulutusta jopa 40 prosenttia ja pyrkii ottamaan talteen lämpöä käyttövoimajärjestelmän tai ohjaamon lämmittämiseksi jopa -10 celsiusasteen lämpötiloissa.

Edistynyt lämmönhallintateknologia varmistaa, että Range Rover Electric tarjoaa optimaalisen ajomatkansa jopa kylmimmissä lämpötiloissa. Se minimoi myös äärimmäisten lämpötilojen vaikutuksen lataustehoon ja vakuuttaa asiakkaille, että latauskyky säilyy, kun he kytkevät auton latautumaan.

JLR:n tuotekehityksen johtaja Thomas Müller sanoi: ”Tiukat testausmenetelmät äärimmäisissä ja arvaamattomissa olosuhteissa, kuten Arjeplogissa koetut, ovat ratkaisevan tärkeitä Range Rover Electricin todellisen käyttökokemuksen luotettavuudelle ja kestävyydelle. Toinen talvikautemme napapiirillä on tarjonnut meille täydellisen tilaisuuden testata uutta ThermAssistTM-teknologiaamme, ja se on ylittänyt odotuksemme. Se auttaa varmistamaan, että Range Rover Electricin toimintasäde pysyy älykkäästi optimoituna ja samalla varmistaa, että latausnopeudet säilyvät, kun latausta tarvitaan.”

Korkeajännitteinen 800 V:n akku on ensimmäinen JLR:n itse suunnittelema ja valmistama akku – optimoitu energiatiheyden, toimintasäteen ja latausaikojen suhteen. Tämä sähköinen luksusmaasturi on suunniteltu tarjoamaan Range Roverilta odotettavaa vaivatonta suorituskykyä ja tavanomaista hienostuneisuutta, ja se hyötyy cell-to-pack -rakenteesta, jossa kennot pakataan suoraan akkupakettiin ilman erillisiä kennomoduleja. Tämä tarjoaa parhaan mahdollisen suorituskyvyn. Range Rover Electricin 117 kWh:n akku on täysin koteloitu ja älykkäästi pakattu, ja se koostuu 344 prismaattisesta kennosta aseteltuna kahteen kerrokseeen.

Maasto-ominaisuudet ja hienostuneisuus ovat Range Rover -kokemuksen ydinelementtejä, ja tämä jatkuu sähköisessä käyttövoimassa, jossa on käytössä edistyneitä teknologioita, kuten yksipoljinohjaus ja kytkettävä kaksikammioinen ilmajousitus.

Vaivaton ja tehoa sisältävä Range Rover Electric vie yhden polkimen ajon uudelle tasolle. Sen lisäksi, että se hidastaa ajoneuvoa ja syöttää latausta akkuun regeneratiivisen jarrutuksen avulla, se on myös optimoitu toimimaan Terrain Response -järjestelmän kanssa. Yhdellä polkimella ajo pysäyttää auton kokonaan ja kytkee mäkilähtötoiminnon päälle, jolloin kuljettaja voi lähteä liikkeelle koskematta jarruihin missään vaiheessa. Range Rover Electricin yhden polkimen ominaisuuksien erottava piirre on kyky tehdä tämä äärimmäisessä maastossa, sillä Range Roverin insinöörit testasivat sen kykyä sekä 28 asteen että 17 asteen jaetuilla nousuilla arktisella testialueella.

Jotta Range Rover Electric säilyttäisi aidon Range Rover -lujuuden kaikissa olosuhteissa, erikseen ohjattua kaksikammioista ilmajousitusta on kehitetty laajasti hallitsemaan sähkömallin ominainen painonjako aiheuttamia korin liikkeitä.

JLR:n ajoneuvotekniikan johtaja Matt Becker sanoi: ”Ajo-ominaisuuksiltaan Range Roverin tulisi yhdistää saumattomasti suorituskyky ja hienostuneisuus. Molempien tarjoaminen sähköautossa tavalla, joka ei heikennä auton ominaisuuksia muilla alueilla, on uskomattoman haastavaa. Lisäämällä sen vääntöjäykkyyttä ja parantamalla sen vastetta olemme pystyneet ylläpitämään Range Roverin tavanomaisen ajokokemuksen, joka tuntuu tutulta. Olemme lunastaneet tämän lupauksen yhdistämällä kaikki Range Roverin olennaiset elementit uusiin ja edistyneisiin teknologioihin.”

Napapiirin jääradoilla ajo on osoittanut, kuinka Range Rover Electricin nelivetoteknologia pystyy käsittelemään kaikkia pintoja. Tarkan vääntömomentinjaon ansiosta, joka on tarkempaa kuin polttomoottorisovelluksissa, sen Intelligent Driveline Dynamics (IDD) -teknologia pystyy jakamaan taka-akselin vääntömomentin 100 prosentista 0 prosenttiin estääkseen pidon menetyksen. Yhdessä integroidun pidonhallinnan kanssa pidon vakaus säilyy – moottorin nopeutta hallitaan 50 millisekunnissa ja luisto hallitaan jopa 100 kertaa nopeammin kuin vastaavassa polttomoottoriajoneuvossa.

Toisen Arjeplogissa vietetyn kauden jälkeen Range Rover Electric -prototyypit jatkavat vaativaa testaus- ja kehitysohjelmaansa ennen asiakkaiden ennakkovarauksia.


 

Lähde: Inchcape Finland 25.4.2025


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköllä ja bensalla 1000 km Lappiin -vertailutesti

Mesla - bensamersusta sähköautoksi

Vanha diesel-Volvo vai vähän käytetty sähköauto -kustannusvertailu