Työsuhdeautoksi kannattaa valita täyssähköauto
Drivalia Lease Finlandin vertailu kertoo, että täyssähköauto on työsuhdeautoilijalle usein edullisempi vaihtoehto polttomoottoriautoihin verrattuna.
Täyssähköisiä työsuhdeautoja tuetaan verokannustimin. Täyssähköauton verotusarvosta vähennetään 170 euroa kuukausittain vuoden 2029 loppuun saakka.
Samalla verotusarvolla saa usein suuremman täyssähköauton kuin polttomoottoriauton. Esimerkiksi Tesla Model Y:llä on sama verotusarvo kuin selvästi pienemmällä bensiinikäyttöisellä Toyota Yaris Crossilla.
Henkilöautojen sähköistyminen jatkuu Suomessa. Drivalia Lease Finlandissa täyssähköautojen osuus työsuhdeautoista on tasaisessa kasvussa. Viime vuonna täyssähköautoja oli yli puolet tilauksista ja tänä vuonna täyssähköisiä työsuhdeautoja on jo 63 prosenttia kaikista uusista tilauksista.
– Täyssähköautojen määrän kasvua ovat siivittäneet valtion vihreän liikenteen kannustimet, joiden avulla täyssähköauton hankinta on työsuhdeauton käyttäjälle fossiilisia käyttövoimia edullisempaa. Laskelmiemme mukaan samalla verotusarvolla saa vapaassa autoedussa esimerkiksi kokoluokkaa isomman auton. Tiivistäen voi sanoa, että kuljettaja saa enemmän, Drivalia Lease Finlandin Head of Corporate Business Tiina Märijärvi toteaa.
Yritysten ilmastotavoitteet myös suosivat vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja työsuhdeautovalinnoissa.
Artikkelin esimerkit on laskettu verottajan 2024 vuoden verotusarvon laskentakaavalla.
170 euron erillisvähennys 2029 loppuun asti
Märijärvi on tyytyväinen hallituksen keväällä tekemään päätökseen, jonka mukaan täyssähköautojen verotusarvosta voi edelleen vähentää 170 euroa kuukaudessa. Täyssähköautoihin saa lisäksi 135 euron kuukausittaisen käyttövoimaan liittyvän käyttökulujen vähennyksen verotusarvoon vapaassa autoedussa. Vuonna 2025 käyttökustannuksiin perustuva vähennys autoedun osalta on 120 euroa Verohallinnon marraskuussa julkaiseman tiedotteen mukaan.
– Määräaikainen 170 euron vähennys on voimassa vuoden 2029 loppuun asti. Työsuhdeauton leasingsopimus on tyypillisesti 3–4 vuotta, joten nyt tilattavien autojen osalta vähennyksestä ehtii hyvin hyötyä koko kauden ajan, vaikka olisi neljän vuoden leasingsopimuskin, Märijärvi toteaa.
Verotusarvolla tarkoitetaan sitä työsuhdeautosta saatavan luontaisedun euromäärää, jonka työntekijä maksaa tuloverotuksessaan. Autoedun verotusarvo pyritään määrittämään lähelle työsuhdeauton käypää arvoa. Verotusarvossa otetaan huomioon muun muassa työsuhdeauton käyttöönottovuoden mukainen prosenttiosuus auton hankintahinnasta. Autoetu voi olla joko käyttöetu tai vapaa autoetu. Vähäpäästöisiin ja päästöttömiin autoihin saa verotusarvoon kannustimia, jotka vähentävät verotusarvoa ja näin kuukausittainen edusta saatavan veron määrä alenee.
Mitä saa 755 euron verotusarvolla?
Drivalia Lease Finlandin laskelmien mukaan esimerkiksi suositun Tesla Moldel Y -mallin vapaan autoedun verotusarvo on 755 euroa kuukaudessa. Se on katumaasturityyppinen, automaattivaihteinen auto, jossa on hyvin tilaa matkustamossa ja iso tavaratila. Nelivetoisella mallilla on pitkä toimintasäde.
– Sama verotusarvo on esimerkiksi Skoda Octavia Compilla, Toyota Corolla Touringilla, Opel Astra Sports Tourerilla ja Toyota Yaris Crossilla. Yaris on nelivetoinen, mutta pienempi, eikä ehkä sovellu perheautoksi. Muut ovat etuvetoisia, Drivalian Technical Manager Heikki Helevä avaa.
Mitä saa 525 euron verotusarvolla?
Vastaavasti vapaan autoedun työsuhdeautojen edullisimmassa hintaluokassa on paljon tilattu Volvo EX30, jonka verotusarvo on 525 euroa. Auto on tehokas kokoluokassaan ja WLTP-toimintasädettäkin on 330 kilometriä.
– Volvon verotusarvoluokkaan on juuri tullut samantyyppinen sporttinen Skoda Elroq, joka on Volvoa isompi. Odotamme tälle mallille menekkiä, koska edullisella verotusarvolla saa esimerkiksi perhekäyttöönkin sopivan mallin, Helevä kertoo.
Samassa verotusarvoluokassa ovat Volvoa ja Skodaa pienemmät itselataava Toyota Yaris Hybrid ja bensiinikäyttöinen perusmallin Kia Rio manuaalivaihteilla.
Mitä saa 935 euron verotusarvolla?
Helevä nostaa 935 euron verotusluokkaan malliksi täyssähköisen VWID.7 Tourerin, joka on nelivetoinen, kookas farmari isolla akulla ja pitkällä 574 kilometrin toimintasäteellä.
– Tässäkin hintapisteessä täyssähköinen auto on isompi ja verrokkiauto on usein etuvetoinen. BMW X1 on nelivetoinen ladattava hybridi ja pienempi sisätiloiltaan. Kevythybridi Skoda Superb Compi on samankokoinen, mutta etuvetoinen. Nissan Qashqai on itselataava hybridi, mutta ID.7:ää pienempi, Helevä vertailee.
Määrätietoisesti kohti vihreää liikennettä
Drivalia Lease Finlandissa täyssähköisten työsuhdeautojen verokannustimia pidetään hyvänä asiana, koska niiden avulla voidaan määrätietoisesti siirtyä kohti vihreämpää liikkumista ja vähentää liikenteen aiheuttamaa ilmastokuormaa. Kannustumien ansiosta työsuhdeautoilijan on myös kannattavaa vaihtaa polttomoottoriauto täyssähköautoon.
– Yritysten autopolitiikoissa, joissa määritellään, mitä autoja työsuhdeautoilija voi valita, onkin enenevissä määrin sekä hybridi- että täyssähköautoja. Yritykset siis myös ohjaavat työsuhdeautoilijoita sähköautojen suuntaan, kertoo Märijärvi.
Verotusarvoon liittyvää sanastoa
Työsuhdeauton verotusarvo on verottajan määrittämä luontoisetu, jonka työntekijä maksaa ansiotuloon rinnastettavana etuna. Autoedun verotusarvo lasketaan auton käyttöönottovuoden mukaan määräytyvänä prosenttiosuutena auton hankintahinnasta sekä siihen lisättynä kiinteänä summana. Autoedun verotusarvo on jaettu kahteen eri tyyppiin, vapaaseen autoetuun tai käyttöetuun. Verottaja määrittää verotusarvon laskentakaavan yleensä vuodeksi kerrallaan, loppuvuodesta koskemaan seuraavaa vuotta. Lisävarusteiden, niin tehdas- kuin jälkiasenteisien, arvo ilman talvirenkaita vanteineen lisätään auton uushankintahintaan siltä osin kuin niiden arvo ylittää 1 200 euroa.
Työsuhdeauton vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki työsuhdeautoon liittyvät kustannukset. Vapaa autoetu yleensä tarjotaan yrityksen ylimmälle johdolle tai autoa paljon työssään tarvitseville henkilöille.
Työsuhdeauton käyttöedussa työntekijä maksaa vähintään verottajan edellyttämät auton käyttövoimakustannukset, kuten polttoaineen tai ladatun sähkön. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia muiden kustannuksien jaosta tai maksusta.
Lähde: Drivalia Suomi 19.11.2024
Kommentit
Lähetä kommentti