Kesäauton oikea talvisäilytys

Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu antaa kesäauton omistajalle parhaat vinkit, joilla auto selviää talvesta vahingoittumattomana. Kuva: Kamux


 

Kesäauton talvisäilytys vaatii huolellista valmistelua, jotta ajoneuvo pysyy hyvässä kunnossa seuraavaa ajokautta odottaessa. Vaikka autot onkin lähtökohtaisesti suunniteltu kestämään ulkosäilytystä, tallissa säilyttäminen tarjoaa parhaan suojan ruostumista ja muita ongelmia vastaan.

Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu antaa kesäauton omistajalle parhaat vinkit, joilla auto selviää talvesta vahingoittumattomana.

1. Auton talvisäilytyspaikka

Autolle paras talvisäilytyspaikka on lämpimissä sisätiloissa, joissa vaihtuvat sää- ja kosteusolosuhteet eivät pääse aiheuttamaan ongelmia. Toiseksi paras vaihtoehto on viileä, suojaisa sisätila, mutta tuolloin on syytä kiinnittää huomiota kosteusvaihteluihin.

Jos kesäautoa säilytetään ulkona – vaikka suojassakin – talven pakkaset aiheuttavat lisähaasteita auton sisätiloille, bensiinille, akuille ja renkaille. Se, miten hyvin auto on valmisteltu talvisäilytykseen, näkyy keväällä autoa ajoon otettaessa.

”Ulkosäilytyksessä on siis varmistettava autoon riittävä ilmankierto ja poistettava lumet säännöllisesti auton päältä. Varmista myös, ettei autossa ole mitään näkyvillä, mikä voisi houkutella varkaita. Kaikissa tilanteissa kannattaa huolehtia riittävä vakuutusturva auton varalle”, Jani Koivu sanoo.

2. Tankki täyteen

Ennen kuin ajat autosi talvisäilytyspaikkaan, muista tankata tankki täyteen. Täysi tankki ehkäisee kondenssiveden kertymistä, mikä on tärkeää etenkin pitkän säilytysajan aikana ja erityisesti viileässä säilytystilassa. Kondenssivettä alkaa kertyä jo alle +10C lämpötilassa. Kuivissa ja lämpimissä tiloissa kondenssi ei ole ongelma.

”Lisäksi 98-oktaaninen bensiini säilyy huomattavasti paremmin ja kerää vähemmän kosteutta kuin 95-oktaaninen. Suositeltavaa on lisätä kausisäilytysainetta. Aine suojaa tankkiin jäänyttä polttoainetta vanhentumiselta ja hapettumiselta sekä estää metallin hapettumista polttoainejärjestelmässä”, Jani Koivu vinkkaa.

3. Vaihda moottoriöljy ja suodattimet

Moottoriöljy ja suodattimet kannattaa vaihtaa talven alla. Käynnistä moottori vaihdon jälkeen, jotta uusi öljy pääsee kiertämään kaikkialle. Tarkista lasinpesunesteen pakkaskestävyys sekä jäähdytinnesteen kunto. Vaihda jäähdytinneste tarvittaessa uuteen, mutta älä tyhjennä jäähdytintä. Jäähdytinneste suojaa jäätymiseltä ja metallin hapettumiselta. Korroosiota kannattaa ehkäistä myös tarkistamalla auton pohjan ja pellin kunto – ja tehdä tarvittaessa suojaustoimenpiteet. Samalla voi tarkistaa auton korin ja ovien vedenpoistoreiät, jotta vesi ei jää seisomaan rakenteisiin.

”Viisasta ennakointia on myös suihkuttaa suoja-aineella auton lukot, kaapelit ja auton nivelet, jotta ne eivät ruostu tai jumitu talven aikana. Varmista, että autossa on vaihde päällä, muttei käsijarru”, Jani Koivu muistuttaa.

4. Puhdas auto – kestävä auto

Ennen talvisäilytystä auto kannattaa pestä huolellisesti sekä sisältä että ulkoa. Puhdas auto kestää paremmin säilytyksen aikana syntyvän lian ja kosteuden. Muista imuroida auton sisätilat huolellisesti, sillä lattialle unohtuneet reissueväiden murut houkuttelevat hiiriä. Kuivaa auto hyvin pesun jälkeen, jotta kosteus ei jää muhimaan auton sisälle tai ulkopinnoille.

Auton sisätilojen tuuletuksesta on huolehdittava talvisäilytyksen aikana. Käytä autossa kosteudenkeräystuotteita imemään kosteus itseensä talven aikana. Ikkunat voi jättää hieman raolleen, mutta hiirten ehkäisemiseksi ikkunoiden väliin kannattaa laittaa jotain estämään niiden autoon pääsy. Jos säilytystilassa on sähköt, pistokkeeseen kannattaa laittaa hiiri- ja rottakarkotin.

”Vahaa auton ulkopinnat ennen talvisäilytystä. Vaha suojaa maalipintaa pölyltä ja muilta epäpuhtauksilta, jotka saattavat kertyä auton pinnalle talven aikana. Keväällä vahattu auto on myös helpompi pestä puhtaaksi. Myös sisätilat kannattaa käsitellä niille tarkoitetuilla hoitoaineilla, erityisesti jos autossa on nahkaverhoilu. Tämä estää nahkapenkkien kuivumisen ja halkeilun talven aikana”, Jani Koivu sanoo.

5. Akun ja renkaiden huolto

Akun talvisäilytys kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa auton valmistajan ohjeista. Yleisohje on, että ennen talvisäilytystä auton akku kannattaa ladata täyteen ja irrottaa sitten autossa akun napoihin tulevat kaapelit. Jos mahdollista, nosta täyteen ladattu akku talvisäilytykseen hyvin tuuletettuun, lämpimään tilaan.

Jos säilytystilan lattia on kalteva, kiilaa renkaat varmuuden vuoksi. Rengaspaineita kannattaa nostaa normaalia korkeammiksi, jotta renkaat eivät vaurioidu pitkäaikaisen säilytyksen aikana. Jos mahdollista, auton voi nostaa pukkien päälle, jotta auton paino ei ole jousituksen eikä renkaiden varassa. Mikäli autoa säilytetään pukeilla, varmista, että auton nivelet ja kumiosat eivät joudu ääriasentoihin.

”Autoa ei kannata suojata ulkosäilytyksessä pressulla, sillä tuulen riepottaessa pressua auton maalipinta kärsii. Sisällä kevyt suoja on suositeltava, varsinkin jos samassa tilassa tehdään pölyä lisäävää työtä”, Jani Koivu sanoo.

6. Ja lopuksi paperityöt

Kesäauton liikennekäytöstäpoisto (ja keväällä takaisin käyttöönotto) tehdään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin nettipalvelussa. Liikennekäytöstäpoiston ajalta ei peritä ajoneuvoveroa ja liikennevakuutuksesta enintään yhtiökohtainen minimimaksu. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla ja ilmoituksen tekemiseen tarvitaan yksityisauton rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa (II. osa). 

Noudattamalla näitä ohjeita voit varmistaa, että kesäautosi säilyy hyvässä kunnossa talven yli ja on valmis heti, kun ajokausi taas alkaa.

Lähde: Kamux 29.8.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät