Mercedes-Benz G-sarja sähköistyy

Yksi Mercedes-Benzin ikonisista automalleista, vuodesta 1979 saakka valmistettu G-sarja, astuu uudelle aikakaudelle täyssähköisellä voimalinjalla. Dieselmoottori säilyy edelleen vaihtoehtona.


 

Uuden sukupolven G-sarjassa yhdistyvät legendaarinen muotoilu ja moderni voimalinja. Maasto-ominaisuuksien takeena on neljä sähkömoottoria ja ennennäkemätön suorituskyky.

Mercedes-Benz G 580:n 116 kWh:n akku takaa noin 470 kilometrin toimintamatkan. Dieselmoottori säilyy edelleen vaihtoehtona.

 

Yksi Mercedes-Benzin ikonisista automalleista, vuodesta 1979 saakka valmistettu G-sarja, astuu uudelle aikakaudelle täyssähköisellä voimalinjalla. Mercedes-Benz G 580:ssä on neljä lähelle pyöriä sijoitettua sähkömoottoria, jotka varmistavat autolle jatkuvan nelivedon ja ylittämättömän suorituskyvyn sekä maantiellä että maastossa. Moottorit on integroitu G-sarjalle tyypilliseen tikapuurunkoon etu- ja taka-akseleille. Kukin moottori tuottaa 108 kW (147 hv) tehon eli yhteensä 432 kW (588 hv). Vääntöhuippu on peräti 1164 Nm.

G-sarjan litiumioniakun kapasiteetti on 116 kWh, ja auton toimintamatka latauksella on jopa 473 kilometriä (WLTP). Akku koostuu 216 yksittäisestä kennosta, jotka on järjestetty 12 kennostoon. AC-latauksen maksimiteho on 11 kW ja DC-pikalatauksen 200 kW. Jälkimmäisellä lataustavalla akku voidaan varata 10–80-prosenttisesti täyteen lyhyimmillään 32 minuutissa. Latausohjelmia on kolme: Standard, Work ja Home ja rekuperaatiotasoja viisi: DAuto, D+, D, D– ja D– –. . Sähköisen ajamisen tukena on ECO-avustin, joka analysoi reitin navigointitietoja, laskee ihanteellisen ajonopeuden, minimoi kulutuksen ja maksimoi energian talteenoton ajamisen aikana.

Akku on kiinnitetty auton tikapuurunkoon, ja sen kotelo on suojattu lian ja veden aiheuttamaa kulumaa ja korroosiota vastaan. Akusto on suojattu hiilikuidusta valmistetulla suojapaneelilla, joka on 26 milliä paksu, painaa 57.6 kiloa ja on kiinnitetty runkoon yli 50:stä kohdasta. Vastaava terässuoja painaisi kolme kertaa enemmän.

”G-sarja on hyödyntänyt parasta saatavilla olevaa teknologiaa koko 45-vuotisen historiansa ajan. Tällä kertaa neljä yksittäin toimivaa sähkömoottoria nostaa off-road-ikonimme suorituskyvyn aivan uudelle tasolle. Auton kulmikas siluetti on säilytetty, kunnianosoituksena rakastetun ’Geländewagenimme’ todelliselle luonteelle, Mercedes-Benzin teknologiajohtaja Markus Schäfer huomauttaa.

 

Sähköauto ei säiky vaativaakaan maastoa

Mercedes-Benzin G-sarja on ollut aina tunnettu poikkeuksellisista maastoajokyvyistään, eikä uusi täyssähköversio ole tästä poikkeus. Nelivedon ja neljän sähkömoottorin lisäksi ajamista vaativimmilla alustoilla helpottavat Low Range -alennusvaihde, jokaista neljää moottoria hyödyntävä G-Turn- kääntymistoiminto sekä G-Steering-ohjaus, joka pienentää kääntösädettä off-road-ajossa. Mekaaniset tasauspyörästön lukot on korvattu sähköisellä vääntömomentin jaolla pyörien kesken. Sen ansiosta voimaa voidaan jakaa kullekin pyörälle nopeasti ja yksilöllisesti.

Sopivissa oloissa G-sarjan täyssähköversiolla voi nousta ja laskea 45-asteista (100-prosenttista) mäkeä ja kahlata 850 milliä syvässä vedessä. Kahluusyvyys on 150 milliä suurempi kuin G-sarjan polttomoottoriversioissa. Normaali maavara akselien välissä on vähintään 250 milliä. Suurin sallittu sivukallistus on 35 astetta, lähestymiskulma 32, jättökulma 30,7 ja ramppi- eli ylityskulma 20,3 astetta.

Sähköisen G-sarjan vakiovarusteluettelo on vaikuttava: MBUX-infotainment-järjestelmä 12,3-tuumaisella kuljettaja- ja medianäytöllä, Multibeam led -ajovalot, Distronic-etäisyysavustin, aktiiviset ohjaus-, jarru-,  hätäjarrutus- ja kaista-avustimet, katvealuevaroitin, vireystila-avustin, pysäköintiavustin 360 asteen kameranäkymillä sekä ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä. Maastoajamista helpottaa erityisesti kamerajärjestelmän ”läpinäkyvä konepelti” -toiminto. Se takaa kuljettajalle näkymän auton keulan eteen medianäytön virtuaalikuvan välityksellä.

 

Mercedes-Benz G 580 EQ:n tekniset tiedot

Vetotapa

Neliveto

Sähkömoottorit

4 kpl kaksinopeuksista kestomagneettimoottoria

Teho

432 kW/588 hv

Vääntö

1164 Nm

Akun tyyppi

Litiumioni

Rekuperaatioteho (max)

217 kW

AC-latausteho (max)

11 kW

AC-latausaika (10–100 %)

11,8 h

DC-latausteho

200 kW

DC-latausaika (10–80 %)

32 min.

Toimintamatka 15 min. DC-latauksella

170 km

 

Voimalinja ja akku

Etuakseli

Erillisjousitus kahdella tukivarrella

Taka-akseli

De-dion-akseli

Ohjaus

Sähkömekaaninen tehostus

Rengaskoko

265/60 R18

 

Mitat ja painot

Akseliväli

2890 mm

Raideleveys edessä/takana

1638/1637 mm

Pituus/leveys/korkeus

4624/1931 (ilman peilejä)/1986 mm

Kääntösäde

13,6 m

Tavaratila

555/1990 l.

Omapaino (EC)

3085 kg

Hyötykuorma

415 kg

Kokonaispaino

3500 kg

 

Suorituskyky

Huippunopeus

180 km/h

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,7 s.

Toimintamatka

434–473 km

Kulutus

27,7–30,3 kWh/100 km

CO2-päästöt

0 g/km

 

Akusto on suojattu hiilikuidusta valmistetulla suojapaneelilla, joka on 26 milliä paksu, painaa 57.6 kiloa ja on kiinnitetty runkoon yli 50:stä kohdasta. Vastaava terässuoja painaisi kolme kertaa enemmän.


Sähköisen G-sarjan vakiovarusteluettelo on vaikuttava.



 

 

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com

Lähde: Mercedes-Benz 24.4.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät