Auto-Bon pudottaa sähköautojen hintoja

Auto-Bon kertoo alentavansa edustamiensa Stellantis-konsernin valmistamien sähköautomerkkien hintoja. Stellantiksen mallistoon kuuluu nykyään muun muassa Citroën, Peugeot, Fiat, Jeep ja Opel. Kuvassa Fiat 600e.


 

Auto-Bon pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat uudelle tasolle, luokkaa alemmaksi. Tavoitteena on tarjota yhä useammalle autoilijalle mahdollisuus hankkia eurooppalainen sähköauto kohtuuhintaan.

Tähän saakka sähköautoja ovat hankkineet lähinnä korkeamman maksukyvyn omaavat asiakkaat ja yritysautoilijat. Lisäksi päätöstä sähköautoon siirtymisestä on vauhdittanut valtion tuki sen hankintaan. Niinpä sähköautojen keskihinta on ollut lähes kaksinkertainen polttomoottorisiin verrattuna.

Markkinat ovat muuttumassa, kun yhä suurempi osa autoilijoista harkitsee sähköauton hankintaa. Se tarkoittaa lähitulevaisuudessa paljon nykyistä merkittävämpiä myyntimääriä. Oston esteenä on ollut sähköautojen korkeampi hinta vastaavaan polttomoottoriseen malliin verrattuna.

Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle kuvailee yhtiön uutta sähköautojen hinnoittelua: ”Haluamme nousta laajalla valikoimallamme ykköseksi Suomen sähköautomarkkinoilla. Paras tie siihen ovat asiakasystävälliset hinnat, joihin siirrymme nyt yhdellä askeleella. Samalla hinnan ero sähkö- ja polttomoottorisen välillä jää niin pieneksi, että sähköauto on aidosti vaihtoehto yhä useammalle uuden auton ostajalle.”

Auto-Bon kantaa vastuunsa

Auto-Bon on kerännyt yhteisen sateenvarjon alle kaikki Stellantis-konsernin merkit. Yhteistyössä päämiehen kanssa jatketaan uusien Citroën ë-C3:n ja Peugeot E‑3008:n kanssa aloitettua sähköautojen uuden aikakauden hinnoittelua, joka laajennetaan nyt kattamaan useita automerkkejä.

Vastuullisena ympäristön huomioon ottavana maahantuojana Auto-Bonille on tärkeää, että sähköauto on realistinen vaihtoehto jokaiselle autoilijalle. Lisäksi halutaan tarjota järkevästi hinnoiteltu eurooppalainen sähköauto. Auto-Bonin tarjoamissa sähköautoissa voidaan puhua lähituotannosta, kun niitä verrataan kaukoidässä valmistettuihin autoihin. Valmistuspaikalla on suuri merkitys, kun puhutaan kokonaispäästöistä ja otetaan huomioon pitkän kuljetusmatkan aiheuttamat päästöt.

Yksi sähköautojen haasteista on saada asiakkaat ymmärtämään, ettei yhden mahdollisen pitkän matkan takia kannata hankkia autoa, jossa on energiasisällöltään erittäin suuri akusto. Trendi onkin menossa siihen, että asiakkaat ostavat sähköauton, jonka toimintamatka on riittävä. Silloin ei kuljeteta mukana jatkuvasti painavaa, energiaa jo sen takia kuluttavaa akustoa, jonka valmistukseen on tarvittu suuri määrä harvinaisia mineraaleja.

Karrikoiden tilanne on sama kuin polttomoottorisessa henkilöautossa olisi 80-100 litran polttoainesäiliö aina vähintään puolillaan vain sen takia, että voidaan lähteä pitkälle matkalle yli 500 kilometrin päähän.

Suuri akusto kasvattaa auton omamassaa, mikä heikentää ajo-ominaisuuksia ja mukavuutta. Lisäksi kaikki auton komponentit on rakennettava vahvemmiksi eli kalliimmiksi. Renkaat kuluvat suuren omamassan takia nopeammin ja autot kuluttavat myös teitä kevyitä enemmän.

Sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi

Auto-Bon edustaa Suomessa yhdeksää Stellantisin automerkkiä, joista kaikki tällä hetkellä Suomeen tuotavat henkilöautot Alfa Romeota ja DS:ää lukuun ottamatta ovat mukana sähköautojen uudessa hinnoittelussa. Italialaisen urheilullisen Alfa Romeon osalta asia on sikälikin ymmärrettävä, että sen ensimmäinen sähköauto, uusi Junior on vasta tulossa myyntiin myöhemmin tänä vuonna.

Citroën edustaa Auto-Bonin valikoimassa ranskalaista mukavuutta, mikä on ollut merkin vahvuus jo vuosikymmenten ajan. Citroën otti ikään kuin varaslähdön uuteen hinnoitteluun, kun tammikuussa aloitettiin täysin uuden ë-C3:n ennakkomyynti. Se on 24 990 euron hinnallaan Suomen halvin sähköauto.

Maaliskuussa tulivat myyntiin uudet Flow-versiot ë-C4 ja ë-C4X -mallisarjoihin, joiden hinnat lähtevät 34 390 ja 35 390 eurosta. Mukavuutta korostavat mallit tarjoavat keskiluokan tilat ja ominaisuudet sähköautoissa luokkaa pienemmän auton hinnalla.

Fiat korostaa italialaisuutta, persoonallisuutta ja elämästä nauttimista – La Dolce Vita. Parhaimmin se tulee esiin uudessa Fiat 600 e:ssä, jota tuodaan Suomeen vain täydellisimmällä La Prima Edizione -varustelulla. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa sähkösäätöinen hierontatoiminnolla varustettu kuljettajan istuin ja sähkötoiminen takaluukku. Fiat 600e:n uusi hinta on 38 990 euroa, joten ero vastaavaan kevythybridiin jää noin 5 000 euroon.

Jeep on yhtä kuin aito maasturi, ja tuo henki on kaikissa sen valmistamissa autoissa. Myös Vuoden Autoksi Euroopassa 2023 valitussa Jeep Avengerissa on vahvasti mukana merkin DNA tehden siitä B-SUV-luokan kyvykkäimmän auton. Yhtiön yli 80 vuoden historia tuodaan oivallisesti esiin sähkömoottorisessa Avengerissa, jonka saa jatkossa halvimmillaan 38 990 eurolla.

Opel on moderni saksalainen, joka on suunniteltu ennen kaikkea merkin kotimaahan. Kun ajo-ominaisuudet sopivat autobahn-moottoriteiden suurille nopeuksille, ovat ne taatusti mainiot Suomen olosuhteissa. Opel on panostanut vahvasti ajajan hyvinvointiin, minkä takia kaikissa Astra Electriceissä on vakiona selälle erinomaisen tuen antava kuljettajan AGR-istuin.

Opelilla on jo tällä hetkellä myynnissä kolmea sähkömoottorista mallia. Niistä uusilla hinnoilla Corsa Electricin saa 33 990 eurolla ja Mokka Electricin hinta on halvimmillaan 38 990 euroa.

Uuden Astra Electricin uskotaan lyövän etenkin Sports Tourerina vahvasti kiilaa työsuhdeautojen markkinoille, kun tilavan farmariauton hinta on ainoastaan 41 390 euroa. Vaihtoehtona on myös viisiovinen Astra Electric, jonka hinnat lähtevät 39 390 eurosta.

Opelilta on tulossa tänä vuonna vielä kaksi uutta sähköautomallia, Frontera ja Grandland, jotka nekin hinnoitellaan samalla tavalla erinomaisesti markkinoille sopiviksi.

Peugeot on omassa sarjassaan i-Cockpit-ohjaamollaan, jota on jatkuvasti kehitetty etevämmäksi. Sen ajatuksena on, ettei ajajan tarvitse irrottaa katsettaan tiestä mittaristoa vilkaistessaan. Lisäksi tavallista kompaktimpaa ohjauspyörää on näppärä käännellä. Peugeot erottuu kilpailijoista myös konkreettisesti pirteänä, sillä kaikkiin mallisarjoihin on valittu veloituksettomaksi väriksi jotain massasta poikkeavaa ja raikkaan kirkasta.

Peugeot E-208:ssa, jonka uusi alkaen hinta on 34 990 euroa, ilmaisena värinä on Agueda Yellow. Kompakti katumaasturi E-2008 (38 990 euroa) on lähtökohtaisesti Selenium Grey -värinen.

Luokkaa ylempänä on Peugeot E-308 SW, jonka saa ilman lisähintaa Avatar Blue -sinisenä hintaan 42 590 euroa.

Täysin uuden E-3008:n ennakkomyynti alkoi jo joulukuussa 2023 nykyisellä uudella alhaisemmalla hintatasolla, kun yli 520 kilometrin omaavan hyvin varustellun katumaasturin hinnat lähtevät 49 390 eurosta. Pian ennakkomyyntiin tuleva vielä kookkaampi E-5008 hinnoitellaan samalla tyylillä erittäin kilpailukykyiseksi. 

 

Citroën ë-C4 & ë-C4 X


Peugeot-e-3008


Opel Corsa


Opel Astra Sports Tourer Electric


PEUGEOT E-308 SW


PEUGEOT E 208


Citroën ë-C3


Jeep Avenger 1st Edition


 

Lähde: Auto-Bon Oy 26.4.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät