Dacia Sandrider valmistautuu Dakariin
Dacia jatkaa ulkoiluhenkisenä brändinä ja osallistuu vuodesta 2025 lähtien Dakar-ralliin ja World Rally-Raid eli erämaarallin maailmanmestaruussarjaan (W2RC). |
Dacia jatkaa ulkoiluhenkisenä brändinä ja osallistuu vuodesta 2025 lähtien Dakar-ralliin ja World Rally-Raid eli erämaarallin maailmanmestaruussarjaan (W2RC). Uusi prototyyppi, Sandrider, on suunniteltu voittamaan näissä vaativissa kisoissa ja sitä kuljettaa Dacian Sandriders -tiimi.
Sandrider on saanut innoituksensa Dacia Manifesto -konseptiautosta ja se on suunniteltu kilpailemaan erämaaralleissa. Renault Groupin ja Prodrive-yhtiön moottoriurheiluosaaminen näkyy vahvasti tässä uutuudessa.
Prototyyppi keskittyy olennaiseen: suorituskykyyn ja voittoon Ultimate T1+ -luokassa. Sandrider täyttää täysin kuljettajien ja kartanlukijoiden tarpeet, jotka ovat olleet aktiivisesti mukana sen kehityksessä. Prototyypin ulkonäkö on pelkistetty ja ketteryyteen sekä painoon on kiinnitetty erityistä huomiota.
Vaikka Sandrider on poikkeuksellisen erityinen Dacia, se kuitenkin vahvasti heijastelee brändin ydinarvoja.
TYYLIKÄS, MUTTA TARKOITUKSENMUKAINEN
Dacian omien suunnittelijoiden työstämän Sandriderin pelkistetty ulkokuori keskittyy olennaiseen. Ajoneuvo on varustettu vain välttämättömillä korinosilla ilman koristeellisia osia, ja aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Esimerkiksi lyhyt kallistettu konepelti sekä kojelaudan yläosan heijastamaton maalipinta parantavat näkyvyyttä.
JÄMÄKKÄ JA ULKOILUHENKINEN
Sandriderin kestävä ja tarkoituksenmukainen muotoilu pitää sisällään vahvistetun alustan, hiilikuitukorin ja innovatiivisen sähköjärjestelmän. Ajoneuvo on suunniteltu kestämään vaativaa erämaarallia.
Sandriderin vahva ulkoiluhenkinen lähestymistapa ulottuu myös yksityiskohtiin, jotka voivat vaikuttaa vähäpätöisiltä, mutta tekevät miehistön elämästä paljon helpompaa.
Esimerkiksi Sabelt-istuimet on verhoiltu erityisillä antibakteerisilla kankailla, jotka säätelevät kosteutta itsestään. Varapyörät on näkyvillä ja siten helposti saatavilla. Samoin auton mukana olevia työkaluja ei ole suljettu luukkujen taakse vaan nekin ovat otettavissa käyttöön nopeasti.
Hyvänä esimerkkinä myös on magneettilevy, joka on integroitu Sandrideriin. Tällä estetään pyörien kiinnityspultteja katoamasta hiekkaan renkaan vaihdon yhteydessä. Tämä on kehitetty suoraan tiimin kuljettajien kokemuksen innoittamana ja toteutettu Dacian kuuluisalla hyvällä ajattelulla.
Sandrider on varustettu uuden sukupolven BF Goodrich -renkailla, jotka tarjoavat optimaalisen pidon kaikenlaisissa maastoissa ja kestävät maksimaalisesti iskuja ja puhkeamista vastaan.
YMPÄRISTÖN HUOMIOIVA LÄHESTYMISTAPA
Ekologinen lähestymistapa on yksi Dacian painopisteistä. Sandriderin moottori toimii Aramcon valmistamalla synteettisellä polttoaineella, mikä vähentää ympäristövaikutuksia. Lisäksi insinöörit ovat keventäneet auton rakennetta ja parantaneet aerodynamiikkaa polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.
TOSITOIMIIN LOKAKUUSSA 2024
Sandrider aloittaa nyt pitkän sarjan testejä useissa eri maissa ja sen moottoriurheiludebyytti tapahtuu Rallye du Maroc 2024 -kilpailussa lokakuussa 2024, joka on osa Rally-Raid W2RC sarjaa. Dacia Sandriders -tiimi kilpailee ensimmäisessä Dakar rallissaan sekä muissa W2RC-sarjan osakilpailuissa vuonna 2025.
Dacia Sandriders -tiimiin kuuluvat Sébastien Loeb, Cristina Gutierrez Herrero ja Nasser Al-Attiyah tuovat mukanaan runsaasti kokemusta ja intohimoa kilpailuihin. Tiimin tavoitteena on näyttää Dacian vahvuudet erämaarallissa.
tekniset tiedot
FIA-luokka: Ultimate T1+
Runko:
Putkirunko
Kori:
Hiilikuitu
Moottori:
V6, 3 litrainen, kaksoisturbo, suorasytytys
Maksimiteho:
265 kW / 360 hv @5000 rpm
Maksimivääntö:
539 Nm @4250 rpm
Vetotapa:
4X4
Vaihteisto:
6-portainen sekventiaalinen
Etu-/takajousitus:
Kaksoistukivarsi
Joustovara:
350 mm
Vanteet:
17” kevytmetalli
Renkaat:
BF Goodrich, 37”
Pituus
x leveys x korkeus: 4140 x 2290 x 1810 mm
Akseliväli:
3000 mm
Etu-/takaylitys:
590/550 mm
Lähde: Dacia, Nordic Automotive Services 30.1.2024
Kommentit
Lähetä kommentti