Suomalainen pääsi Astaran Dakar-tiimiin

Suomen Janne Meriläinen tiimikuvassa takimmaisessa rivissä toinen oikealta.


 

Suomalainen Janne Meriläinen kilpaili Astaran Dakar-tiimissä. Astara team on edelläkävijä sähköpolttoaineella kilpailemisessa.

 

Mitsubishin suomalainen jälkimarkkinoinnin kenttäpäällikkö Janne Meriläinen, 43, pääsi elämänsä seikkailuun, kun hänen työnantajansa lähetti hänet Dakar-ralliin. Meriläinen työskentelee Astara Auto Finlandilla, Mitsubishin ja Kian maahantuontiyhtiössä, jonka emoyhtiö Astara on maailman johtava liikkumispalveluiden tarjoaja. Astaralla on ollut kahtena peräkkäisenä vuonna maailman vaativimmassa erämaarallissa oma Dakar-tiiminsä. Meriläinen valikoitui Suomen edustajana kilpailuun vuonna 2022.

”Pääsy Dakar-ralliin oli unelmieni täyttymys. Olen seurannut kilpailua pienestä pojasta lähtien ja ralli on ollut aina läheltä sydäntäni”, Meriläinen kertoo.

Meriläinen oli vahvasti mukana Mitsubishi Ralliart Finlandin toiminnassa vuosina 2007-2014. Kyseessä oli maahantuonnin pyörittämä rallitiimi, joka kilpaili pääosin Suomessa.

”Oma rallikokemukseni auttoi varmasti valinnassa Dakar-tiimiin. Mikä hienointa, pääsin tuomaan osaamistani esille osana tiimipäälliköiden tarkkailuryhmää. Tavallisessa rallissa erikoiskokeilla syntyy eroja joitakin sekunteja. Dakarissa puhutaan jopa tunneista, jos erämaassa harhautuu reitiltä tai jää hiekkaan jumiin. Lopputuloksissa erot voivat olla jopa vuorokausia”, Meriläinen kertoo.

Astara team osallistui Dakar-ralliin vuosina 2022 ja 2023 2WD prototyyppiluokkaan, jossa sen autot käyttivät kilpailussa sähköpolttoainetta. Astara on edelläkävijä sähköpolttoaineella kilpailemisessa Dakar-rallissa.

Astara osallistui tänä vuonna Dakar-ralliin kolmen kilpa-auton tiimillään. Tallin autojen yhteenlaskettu CO2-päästö oli 14 tonnia, mikä vastaa seitsemän henkilöauton päästöjä yhden vuoden aikana. Tulos osoittaa, että huipputasolla on mahdollista kilpailla minimalistisilla ympäristövaikutuksilla. Astaran kilpa-autot tuottivat Dakar-rallissa keskimäärin 70 prosenttia vähemmän päästöjä kuin fossiilista polttoainetta käyttävät autot.

Astaran Dakar-ralli linkittyi myös tänä vuonna Suomeen, sillä Astara halusi kompensoida koko tiiminsä hiilidioksidipäästöt Suomeen. Astara teamin kokonaispäästöt, suorat ja epäsuorat, olivat Dakar-rallissa yhteensä 82 tonnia. Päästöjen kompensointiin yritys valitsi Puro.earthin, hiilidioksidin poistoon kehitetyn globaalin markkina-alustan ja erityisesti projektin Ekovillalta Suomesta. Ekovillan hanke varastoi hiiltä uusiutuviin rakennusmateriaaleihin vuosikymmeniä tukien samalla kiertotaloutta ja vihreiden työpaikkojen luomista.

”Dakar-ralli oli huikea seikkailu, jonka tulen muistamaan koko ikäni. Päivätyössäni autan verkostomme Mitsubishi-jälleenmyyjiä jälkimarkkinointiasioissa, joten olihan se lähes uskomatonta löytää itsensä töistä aavikolta hiekan keskeltä. Vaikka päivät olivat melkein ympäripyöreitä, suomalaisella sisulla sieltäkin selvittiin”, Meriläinen muistelee ainutlaatuista kokemustaan.

Dakar-ralli ajettiin vuosina 2022-23 Saudi-Arabiassa.

 

Lähde: Astara Finland 19.5.2023



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen