Toyota C-HR uudistuu
Itselataavien voimalinjojen lisäksi tarjolle tulee myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva lataushybridi. Kuva: Toyota |
Tullessaan markkinoille merkitsi ensimmäisen sukupolven ToyotaC-HR niin Toyotalle kuin asiakkaillemme jotain täysin uutta. Radikaali muotoilu ja vetovoimainen olemus yhdistettynä erinomaiseen ajettavuuteen siivitti mallin erittäin kilpaillun kokoluokan kärkikahinoihin. Nyt nähtävä seuraaja ei jätä tehtäväänsä kesken vaan jatkaa siitä, mitä ensimmäisen sukupolven mallilla on aloitettu.
Malli on tuonut ja tuo jatkossakin Toyotalle paljon uusia asiakkaita. Siitä pitävät huolen ulkomuodon lisäksi huippuunsa hiotut tekniset ominaisuudet sekä vertaansa vailla oleva käyttökokemus. Erityisen hyvän sekä ensimmäisen että toisen sukupolven mallista tekee kotikenttäetu. Toyota C-HR on suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Euroopassa eurooppalaisille asiakkaillemme.
Suunniteltu erottumaan, ei sekoittumaan massaan
Uuden Toyota C-HR -mallin iskevä muotokieli on uskollinen loppuvuodesta 2022 esitellylle konseptimallille. Voidaankin sanoa, että konseptimallin mahdollisimman tarkka tuominen valmiiseen autoon on jo perinne. Myös ensimmäisen sukupolven Toyota C-HR oli hätkähdyttävän lähellä aiemmin esiteltyjä konseptimalleja.
Mallinimi tulee englanninkielisistä sanoista ”Coupé – High Rider”, jotka viittaavat niin korimallin klassisiin mittasuhteisiin kuin crossover-mallien yleiseen olemukseen kuten korkeaan ajoasentoon ja hyvään näkyvyyteen.
Valtavirrasta poikkeavaa ulkonäköä korostetaan erityisesti lyhyillä etu- ja takaylityksillä sekä suurella vanne- ja rengaskoolla. Muotoon tuodaan eloa ja kontrastia uudenlaisella bi-tone -ulkovärillä, jossa perinteisen mustan katon lisäksi jatkuu tehosteväri aina takapuskuriin ja korin takaosiin asti.
Kuljettajan valtakunnassa kaikki ohjainlaitteet ovat ergonomisesti loistavissa asemissa, ja kojelaudan saumaton jatkuminen oviverhoiluihin luo uudenlaisen mukavuuden tason luomalla sisäänsäsulkevan tunnelman.
Yksilöity käyttökokemus
Erityistä huomiota on kiinnitetty käyttökokemuksen kehittämiseen, jotta se on täysin saumaton, intuitiivinen sekä käyttäjän omien mieltymysten mukainen. Laajojen käyttäjätutkimusten pohjalta on auto kaikkine järjestelmineen kehitetty ehjäksi kokonaisuudeksi, joka mahdollistaa mainitunlaisen käyttökokemuksen niin mobiilisovelluksen, kosketusnäytön kuin esimerkiksi ääniohjauksen suhteen.
Toyota C-HR -malliin on saatavilla täysin uusi 12,3-tuumainen, täysin digitaalinen mittaristo. Se mahdollistaa yksilöitävän sisällön näyttämisen ja esimerkiksi erilaisten tietojen painotuksen muuttamisen kuljettajan mieltymysten mukaisesti.
Malliin tulee saataville myös uusi digitaalinen avainjärjestelmä, mikä mahdollistaa ajoneuvon käytön pelkän älypuhelimen avulla ilman fyysistä avainta. Myös käyttöoikeuden eli avaimen jako onnistuu sovelluksen avulla toisille henkilöille.
Sisätilojen tunnelmavalaistus omaa 64 erilaista väriteemaa. Niitä voidaan hyödyntää myös lisäämään turvallisuutta. Esimerkiksi ovea avattaessa järjestelmä varoittaa mahdollisesta takaa pain sivuuttavasta liikenteestä, ja varoituksen yhteydessä väriteema muutetaan punaiseksi korostamaan varoituksen tärkeyttä. Toyota C-HR on ensimmäinen Toyotan malli, missä sisävalaistusta käytetään tehostamaan turvajärjestelmien varoituksia.
Vakiona huippuunsa kehitetty turvallisuus
Kaikki uutuusmallin malliversiot tulevat hyödyntämään Toyota T-Mate -avustin- ja turvallisuusjärjestelmien viimeisimpiä kehitysversioita. OTA-päivitykset mahdollistavat myös uusien ominaisuuksien tuomisen tarjolle jo valmistettuihin ajoneuvoihin niiden elinkaaren aikana pitäen auton ja sen käytön turvallisuuden aina ajan tasalla.
Uusimmat lisäykset avustin- ja turvallisuusjärjestelmien listaan sisältävät mm. vaimennustoiminnon, mikäli edessä havaitaan este ja kuljettaja pyrkii kiihdyttämään liian voimakkaasti. Järjestelmä havaitsee tämän ja hillitsee kiihdytystä. Lisäksi ajoneuvo on varustettu hitaiden nopeuksien ajoavustimeen, joka kaasua vähentäessä hiljentää automaattisesti ajoneuvon nopeutta edellä olevan liikenteen mukaan. Ohjausavustin tunnistaa reitillä olevat mutkat ja kaarteet, ja sovittaa sekä ajonopeutta että tehostusvoimaa pehmeän mukavan ajettavuuden aikaansaamiseksi.
Kestävän kehityksen puolesta, hiilijalanjälkeä vastaan
Lukuisia eri toimia on tehty hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja kierrätysmateriaalien käytön lisäämiseksi, ihan vain osoittaaksemme kestävän kehityksen ja kiertotalouden oppien olevan ei paitsi mahdollisia, myös toivottavia piirteitä autoteollisuudessa.
Edeltäjäänsä verrattuna kierrätysmateriaalien käyttö on tuplaantunut, ja niitä käytetään eri muodoissaan jo yli sadassa eri osassa, niin pienissä kuin suuremmissakin. Näitä ovat muun muassa istuinverhoilujen kankaassa käytetty seosmateriaali, joka on peräisin kierrätetyistä muovipulloista. Puskurien ulkokuoret on tehty esivärjätystä massasta. Tämä innovaatio auttaa vähentämään CO2-päästöjä sadoilla tuhansilla tonneilla auton valmistuselinkaaren aikana. Lisää kehityskohteita löytyy mm. vesipohjaisten maalien uudet, automatisoidut maalausmenetelmät sekä eläinvapaiden materiaalien käyttö esim. ohjauspyörässä.
Auton omamassa on pidetty kurissa suurlujuusterästen laajamittaisemmalla käytöllä, ja yhtenä yksityiskohtana mainittakoon aiempaa jopa viisi kilogrammaa kevyempi panoraamakatto. Sen lämpöä ja uv-säteitä eristävä toteutus vähentää ilmastoinnin käyttötarvetta kesäisin sekä poistaa erillisen verhon tarpeen.
Sähköistetyt voimalinjat
Uusi Toyota C-HR -malli tulee saataville neljällä sähköistetyllä voimalinjalla. Toyotan pitkään käyttämä hybriditekniikka on edennyt viidenteen sukupolveensa, ja näitä yli 23 miljoonaa maailmanlaajuisesti myytyä teknologista riemuvoittoa edustavaa voimalinjaa kunnioittaa myös uutuusmalli.
Perusversion 1,8-litraiseen polttomoottoriin perustuvan hybridin lisäksi tarjolla on myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvat versiot niin etuvetoisena kuin AWD-i -nelivetojärjestelmällä varustettuna. Näistä kahdesta Suomeen tulee saataville AWD-i -malli.
Itselataavien voimalinjojen lisäksi tarjolle tulee myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva lataushybridi. PHEV-mallin täydentää uuden Toyota C-HR -mallin tarjontaa kattaen niin edullisemman pään perusversiot kuin enemmän sähköistä ajonautintoa tarjoavan lataushybridiversion. PHEV-mallin hienouksiin kuuluu myös navigointipohjainen geoaitauksien noudattaminen, mikä siirtää auton automaattisesti EV-ajotilaan korkeajänniteakun varauksen sen salliessa, kun auto siirtyy matalapäästöiselle liikennealueelle (LEZ).
Ketterän dynaaminen käsiteltävyys
Toyota C-HR on ollut aina tunnettu GA-C -alustarakenteen tarjoamasta erinomaisesta ajettavuudesta. Sen uusin kehitysversio yhdistettynä uusimpien kehitysaskeleiden maustamiin voimalinjoihin tarjoaa jälleen uuden ajettavuuden ja käsiteltävyyden tason.
Jousituksen, jarrujen ja ohjauksen hienosäätöön on käytetty valtavasti aikaa mm. Toyotan eurooppalaisilla testiajoradoilla, jotta voimme olla lopputuloksesta varmoja. Uusi Toyota C-HR tarjoaa erinomaisen yhdistelmän mukavuutta, dynaamisuutta ja ajamisen varmuutta.
Toyota C-HR ja ylellisyys
Uusi Toyota C-HR tuo tullessaan kaksi uutta huippuvarusteltua mallia.
GR SPORT Premiere Edition -varustetaso lisää autoon näyttävyyttä ja tyyliä GR-aiheisilla somisteilla. Näistä mainittakoon mm. GR-etusäleikkö, 20” kevytmetallivanteet, GR-mallimerkinnät ja istuinten erityisverhoilun kruunaavat pääntukien GR-somisteet. Varusteluun kuuluu mm. HUD-tuulilasinäyttö sekä JBL Premium -audiojärjestelmä.
High Premiere Edition -varustetaso tunnistetaan mm. nahkaverhoilusta kontrastitikkauksineen, HUD-tuulilasinäytöstä sekä panoraamakatosta.
Uusi Toyota C-HR tuo näyttävän konseptin lähes sellaisenaan meidän kaikkien ulottuville. Saumaton, digitaalinen käyttökokemus yhdistettynä erinomaisiin autoilun perusasioihin kuten energiatehokkaisiin voimalinjoihin sekä ketterään ajettavuuteen pitää Toyota C-HR -mallin juuri sellaisena ikonina, mikä sen paikka mallistossa on.
Ensimmäiset, uudet itselataavat Toyota C-HR -mallit saapuvat Suomeen vuodenvaihteen jälkeen ja PHEV-malli myöhemmin keväällä 2024.
Lähde: Toyota Auto Finland 26.6.2023
Kommentit
Lähetä kommentti