Mercedes-Benzin sähköistyminen näkyy kuljetusmessuilla

Mercedes-Benz eActros tarjoaa jopa 400 km toimintamatkan.

 

Mercedes-Benzin sähköistyminen näkyy Kuljetus 2023 -messuilla Jyväskylän messukeskuksessa 25.-27.5.2023. Messuilla nähdään muun muassa Mercedes-Benz eCitan L2 ennakkoesittelyssä Suomessa. Mercedes-Benz eVito: suurempi akkukapasiteetti. Mercedes-Benz eEconic ensimmäistä kertaa Suomessa. Mercedes-Benz eActros, joka tarjoaa jopa 400 km toimintamatkan. FUSO eCanter siirtyy uuteen sukupolveen.

Mercedes-Benz eCitan: ensimmäistä kertaa Suomessa

Mercedes-Benz tavara-autojen pienin sähköauto, eCitan L2, vierailee ennakkoesittelyn tiimoilta ensimmäistä kertaa Suomessa. Ensimmäisiä autoja asiakkaille saadaan arviolta Q4 aikana.

Mercedes-Benz eCitan on varustettu 45 kWh akustolla, jolla saavutetaan jopa 284 km* (WLTP) toimintamatka. Akuston lataus tapahtuu 22 kW:n AC-latauksella tai 75 kW DC-latauksella.

Voimanlähteenä toimii 51 kW:n jatkuvan tehon tarjoava sähkömoottori, josta tarpeen vaatiessa saadaan käyttöön 90 kW hetkellinen huipputeho ja 245 Nm vääntömomentti.

Mercedes-Benz eCitan L2-version kokonaispituus on 4.92 m. Tavaratila on kooltaan 3.62 kuutiota ja maksimi kuorma 722 kg*. eCitaniin tulee saataville myös lyhyempi L1-versio, jossa kokonaispituus on 4.50 m, tavaratila on kooltaan 2,9 kuutiota ja maksimikuorma 544 kg*

(*Ennakkotietoja, joista Suomen vakiovarusteisen auton arvot voivat poiketa)

Mercedes-Benz eVito: suurempi akkukapasiteetti, pidempi toimintamatka

Verkkokaupan kasvun kautta tapahtuva noutopiste- ja kotijakelun lisääntyminen kasvattaa jakeluliikennettä erityisesti kaupunkialueilla. Liikennemäärien kasvaessa sähkökäyttöinen jakeluauto on oivallinen ratkaisu lähipäästöjen vähentämiseen ja on lisäksi kulkiessaan lähes äänetön.  

Mercedes-Benz eVito on varustettu 60 kWh akustolla, jolla saavutetaan jopa 310 km (WLTP) toimintamatka. Akuston lataus tapahtuu 11 kW:n AC-latauksella ja 50 kW:n DC-latauksella. Valittavissa on DC-lataustehon korotus 80 kW:n tehoon.

Voimanlähteenä toimii 70 kW:n jatkuvan tehon tarjoava sähkömoottori, josta tarpeen vaatiessa saadaan käyttöön 85 kW hetkellinen huipputeho ja 360 Nm vääntömomentti.

Mercedes-Benz eViton kokonaispituus on valinnan mukaan joko 5.14m (L2) tai 5.37 m (L3). Tavaratila on kooltaan vastaavasti 7.76 tai 6.6 kuutiota ja maksimi kuorma 881 kg (L2) ja 846 kg (L3).

Mercedes-Benz eEconic ensimmäistä kertaa Suomessa

Veho tuo Suomessa myyntiin täyssähköisen Mercedes-Benz eEconic -kuorma-automallin, joka on suunniteltu erityisesti taajamien ja kaupunkien jätehuoltoon. Autot valmistetaan Daimler Trucksin tehtaalla Wörthissä yhdessä eActros-kuorma-autojen ja polttomoottorimallien kanssa. Molemmat sähköiset mallit perustuvat yhteiseen alustaratkaisuun ja sähkötekniikkaan.

Jäteauton sähköistetylle taka-akselille on sijoitettu kaksi sähkömoottoria ja kaksivaihteinen vaihteisto. Akusto koostuu kolmesta erillisestä akkupaketista, jonka jokaisen bruttokapasiteetti on 105 kWh ja nettokapasiteetti 97 kWh. Näin ollen akuston kokonaisbruttokapasiteetti on 315 kWh. Kumpikin nestejäähdytteinen moottori tuottaa 330 kW (449 hv) jatkuvan tehon ja 400 kW:n (544 hv) huipputehon.

Auto on hiljainen ja vakaa ajettava eikä paikallisesti haitallisia hiilidioksidi- tai hiukkaspäästöjä synny lainkaan. Auto hyödyntää ja tallettaa akustoonsa jarrutus- ja hidastusenergiaa, josta on erityistä hyötyä paljon pysähdyksiä ja taukoja sisältävässä käyttöympäristössä. Normaalin työpäivän aikana auto ei tarvitse välilatauksia lainkaan. Latausteho on suurimmillaan 160 kW. Mikäli lataamiseen käytetään normaalia 400 A:n DC-tasavirta-asemaa noin 20 asteen lämpötilassa, auton kolme akustomoduulia latautuvat 20:stä 80 prosentin varaustasoon hieman yli tunnissa.

Mercedes-Benz eEconic on suunniteltu erityisen kuljettajaystävälliseksi. Ohjaamo on sijoitettu huomattavan alas sisään- ja uloskäynnin helpottamiseksi. Lattiapinta on tasainen ja matkustamo esteetön, jolloin kuljettaja voi työ- tai liikennetilanteen niin vaatiessa käyttää yhtä helposti myös oikeanpuoleista ovea. Panoraama-tuulilasi on pinnoitettu ja lämpöeristetty sekä huurtumisen että ohjaamon kuumenemisen estämiseksi, ja näkyvyys on esteetön joka suuntaan. Kuljettajan työpiste on moderni Multimedia-ohjaamo. Lisäksi auto on vakiovarusteltu S1R-kääntymisavustimella sekä 5. sukupolven Active Brake -hätäjarrutusavustimella.

Mercedes-Benz eActros tarjoaa jopa 400 km toimintamatkan

Mercedes-Benz eActros -sähkökuorma-auto on tarkoitettu raskaisiin lyhyen matkan tavarakuljetuksiin. Tulokas avaa kokonaan uuden aikakauden tähtikeulaisten kuorma-automallien tuotannossa ja osoittaa käytännössä, kuinka CO2-neutraalit kuljetuspalvelut voidaan lähivuosina toteuttaa.

Mercedes-Benz eActrosin akkujärjestelmä koostuu joko kolmesta tai neljästä yhteen liitetystä akustomoduulista, joista jokaisen kapasiteetti on 105 kWh.  Kolmella akkupaketilla yhteiskapasiteetti on 315 kWh (eActros 300) ja neljällä akkupaketilla yhteiskapasiteetti on 420 kWh (eActros 400), joka mahdollistaa jopa 400 kilometrin toimintamatkan latauksella. Nestejäähdytteiset sähkömoottorit tuottavat yhdessä 330 kW:n jatkuvan tehon ja 400 kW:n huipputehon. Sähkömoottoreiden tuottama voima siirretään pyöriin kaksinopeuksisen vaihteiston kautta. Ennakoivalla ajotavalla eActros kykenee myös rekuperoimaan hidastus- ja jarrutusenergiaa, joka talletetaan akustoon toimintamatkan pidentämiseksi.

Mercedes-Benz eActrosin kaksi sähkömoottoria takaavat autolle tasaisen voimantuoton ja loistavat vääntöominaisuudet liikkeelle lähdettäessä. Ohjaamon melutaso on noin 10 desibeliä alhaisempi kuin perinteisissä kuorma-autoissa, mikä vastaa käytännössä ulkoisen melun lähes puolittamista matkustamossa.

eActros voidaan ladata jopa 160 kW:n teholla. Mikäli lataamiseen käytetään normaalia 400 A:n DC-tasavirta-asemaa noin 20 asteen lämpötilassa, auton kolme akustomoduulia latautuvat 20:stä 80 prosentin varaustasoon hieman yli tunnissa.

FUSO eCanter siirtyy uuteen sukupolveen

Yksi Kuljetusnäyttelyn odotetuimmista uutuuksista on FUSO eCanterin uusi sukupolvi GEN II, joka monessa suhteessa vie eteenpäin edeltäjänsä jo paljon kiitettyjä ominaisuuksia. Jatkossa eCanteriin voi valita kolme vaihtoehtoista akkukokoa: S, M ja L – aina kulloisenkin käyttötarpeen mukaan. S-koon akun kapasiteetti on 41 kWh ja auton toimintamatka latauksella noin 70 kilometriä. M-tasolla vastaavat luvut ovat 83 kWh ja 140 km ja L-tasolla 124 kWh ja jopa 200 kilometriä. DC-lataus 90 prosentin varaustasoon kestää akusta riippuen 36–75 minuuttia ja AC-lataus 4–6 tuntia. CCS-lataus on vakiona, ja akut edustavat uutta LFP-teknologiaa.

Edellisen sukupolven eCanter-kuorma-autoja on käytössä noin 450 kappaletta Euroopassa, Japanissa, Yhdysvalloissa ja myös Suomessa. Yhteensä niillä on ajettu yli 6 miljoonaa kilometriä. Uuden sukupolven mallista tarjolle tulee maailmanlaajuisesti yli 100 erilaista versiota, kuusi akselivälivaihtoehtoa 2500–4750 millin väliltä sekä kaksi ohjaamoleveyttä (Standard: 1695 mm ja Comfort: 1995 mm). Kokonaispainot vaihtelevat 4,25–8,55 tonnin välillä, ja hyötykuorma on jopa 5 tonnia. Valittavana on kaksi moottorivaihtoehtoa eli 110- tai 129-kilowattiset moottorit auton painoluokasta riippuen. Molemmat tuottavat 430 Nm:n väännön. Huippunopeus on 89 km/h.

Uuteen eCanteriin ovat saatavilla uusin ABA5-jarruavustin, aktiivinen sivuvalvonta-avustin sekä PTO-ominaisuus (Power Take Off). Mallin myynti alkoi lokakuussa 2022 ja sarjatuotanto on käynnistynyt.

Lähde: Mercedes-Benz, Veho 15.5.2023

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen