Mazda2 saa lisää varusteita ja muita parannuksia

Homura-varustelu huokuu urheilullisuutta, sillä siinä on musta kangasverhoilu punaisin tikkauksin, minkä lisäksi ohjaamossa on punaisia yksityiskohtia. Niitä on myös korissa ja auton alle on asennettu 16-tuumaiset mustat kevytmetallivanteet.

Mazda2 muuttuu ulkonäöltään tyylikkäämmäksi ja sisustukseltaan hienostuneemmaksi. Samalla uusien varustetasojen myötä kokonaisuus on entistä täydellisempi

 Mazda2 viettää 20-vuotissyntymäpäiväänsä hienolla tavalla, sillä huhtikuussa 2003 ensi kerran esitelty pikkuauto uudistuu niin ulkoa kuin sisältä. Samalla sen tekniikkaa on hiottu ja jatkossa Mazda2:ssa on muiden mallien tapaan uudet kattavammat varustetasot. Suomeen Mazda2 tuodaan Centre-line ja Homura-varustein.

Harkittua tyylikkyyttä

Vuosimallin 2023 Mazda2:ssa merkin KODO-muotoilufilosofiaa on viety jälleen eteenpäin. Vahvoissa muodoissa on nyt uusi etusäleikkö ja -puskuri, joilla Mazda2 näyttää leveämmältä ja vakaammalta. Samalla lähes umpinainen, jopa sähköautomainen, keula pienentää ilmanvastusta. Keulan maalatun paneelin lisäksi hauska yksityiskohta ovat Centre-linen pölykapselit, joiden väri määräytyy korin värin mukaan.

Ohjaamossa jatketaan samalla tyylillä, missä kojelaudan keskiosassa on korin värinen tai kontrastivärinen lista piristämässä kokonaisuutta. Sisustusmateriaalit ovat aiempaa korkeatasoisempia, millä on luotu erittäin harmoninen kokonaisuus.

Mazdan panostus äänieristyksen ja kaiken ylimääräisen, kuten värinöiden ja tärinöiden, pitämiseen matkustamon ulkopuolella näkyy ja kuuluu. Paksu kattoverhoilu, takaovien huulelliset tiivisteet sekä sisälokasuojien värinää vähentävä materiaali alentavat etenkin takamatkustajien melutasoa.

Mazda panostaa pieniinkin yksityiskohtiin. Mazda2:n etuistuimet on muotoiltu niin, että lantio on suorassa, kuten ihmisen kävellessä. Se parantaa vartalon tasapainoa ja vähentää pään heilumista. Niinpä etuistuimet eivät ole vain erittäin mukavat, vaan ne myös auttavat luontevasti pitämään katseen tiessä ja vähentävät vartalon liikkeitä ajon aikana.

Mukavuutta matkustamiseen tuo myös mahdollisuus liittää älypuhelin auton multimediajärjestelmään. Apple CarPlayn voi yhdistää langattomasti ja Android Auton johdon kanssa.

Mainiota ja taloudellista matkaa

Mazda2:n ajettavuutta on kehuttu moneen otteeseen. Ajo-ominaisuuksia on täydentämässä G-Vectoring Control Plus (GVC Plus), joka on vielä etevämpi kuin aiempi GVC. Tavallisessa GVC:ssä auton vakautta parannetaan moottorin vääntöä säätelemällä, mutta Plussassa otetaan avuksi myös jarrut.

Kun tullaan kaarteesta suoralle ja käännetään ohjauspyörä suoraan, GVC Plus jarruttaa hivenen ulkokaarteen pyöriä, mikä vakauttaa auton kulkua. Järjestelmä seuraa koko ajan valtavaa määrää muuttujia ja toimii sen mukaan. Järjestelmä lisää suuntavakavuutta myös kaistanvaihdoissa suurissa nopeuksissa ja liukkaalla kelillä, kuten Suomen talvessa.

Mazda2:n moottorina on 1,5-litrainen Skyactiv-G. Kyseinen moottori on ensimmäinen maailmassa, jossa on Diagonal Vortex Combustion -palotila. Lisäksi moottori tarjoaa harvinaisen korkean (15:1) puristussuhteen. Myös muutaman vuoden tauolla ollut 75-hevosvoimainen versio palaa Suomen valikoimiin.

Uudet varustetasot

Mazda on nopeaan tahtiin yhtenäistänyt kaikkien malliensa varustetasot. Uudistuksen yhteydessä Mazda2 tulee saataville Centre-line ja Homura-varustein.

Mazda2 Centre-linessa on vakiona paljon sellaisia varusteita, jotka monissa b-segmentin autoissa sisältyvät vasta kalleimpiin versioihin, kuten nahkaverhoiltu ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja käsijarrun kahva, katvealueen valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa. Automaatti-ilmastointi lisää mukavuutta ja peruutustutkasta on iloa pysäköidessä.

Homura-varustelu huokuu urheilullisuutta, sillä siinä on musta kangasverhoilu punaisin tikkauksin, minkä lisäksi ohjaamossa on punaisia yksityiskohtia. Niitä on myös korissa ja auton alle on asennettu 16-tuumaiset mustat kevytmetallivanteet. Myös mustat ulkopeilien kotelot ja tummennetut takalasit muuttavat omalta osaltaan auton olemusta. Talvella mukavuutta tuo lämmitettävä ohjauspyörä ja turvallisuutta lisäävät niin kaistallapitoavustin kuin peruutuskamera.

Mazda2:n hinnat alkavat Mazda2 1,5 (75) Centre-linen 21 991 eurosta. Sama auto M Hybrid (90) -kevythybridinä on 22 807 hintainen. Automaattivaihteisena (90) hinta on 25 585 euroa. Mazda2 Homura on saatavissa kahdella jälkimmäisellä voimalinjalla hintaan 24 422 ja 27 241 euroa.

Lähde: Inchcape Motors Finland Oy / Mazda Suomi 29.5.2023

 

Mazda2 viettää 20-vuotissyntymäpäiväänsä hienolla tavalla, sillä huhtikuussa 2003 ensi kerran esitelty pikkuauto uudistuu niin ulkoa kuin sisältä.


Suomeen Mazda2 tuodaan Centre-line ja Homura-varustein.


 


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen