BMW 5 -sarja lupaa lisää mukavuutta
Uuden 5-sarjan alkaen-hinta on 64 799,91 euroa (520d xDrive). |
Uuden sukupolven BMW 5 -sarjan Sedan on nyt digitaalisempi ja dynaamisempi kuin koskaan. Mukana on nyt ensimmäistä kertaa myös täysin sähköinen BMW i5 -malli.
Uusien BMW 5 -sarjan Sedanien tuotanto alkaa heinäkuussa 2023. Sähköautojen lisäksi sarjassa on myös lataushybridi-, bensiini- ja dieselmalleja. Suomeen ensimmäisinä tulevat täysin sähköiset BMW i5 M60 xDrive ja BMW i5 eDrive40 sekä dieselkäyttöinen BMW 520d xDrive Sedan.
Uusi pelkistetty muotokieli, korkea olkalinja ja vahvat pinnat korostavat uuden 5-sarjan Sedanin urheilullisuutta ja tyylikkyyttä. Väljät sisätilat, modernit toiminnallisuudet, miellyttävä akustinen kokemus, korkealaatuiset materiaalit ja edistyneet digipalvelut – nämä kaikki vahvistavat kahdeksannen sukupolven 5-sarjan asemaa premium-segmentissä.
Etuvalot on saaneet uuden tulkinnan: keulan miltei pystyyn käännetyt led-valot toimivat suuntavilkkuina ja päiväajovaloina. Eteen työnnetyllä jäähdytinsäleiköllä on leveä reunus, ja siihen saa halutessaan Iconic Glow -valaistuksen.
Edeltäjiinsä verrattuna uutuudet ovat selvästi kookkaampia: 97 millimetriä pidempiä, 32 millimetriä leveämpiä ja 36 millimetriä korkeampia. Uudet ulkomitat ovat 5 060 x 1 900 x 1 515 millimetriä.
Myös akseliväli on pidentynyt 20 millimetriä 2 995 millimetriin. Pidentynyt akseliväli ja pyörien väli, tasapainotettu akselipainon jakauma, auton kevyt rakenne ja korin ja alustan liitoksen jäykkyys parantavat ajamisen urheilullisuutta ja mukavuutta.
Lisätila parantaa entisestään matkustusmukavuutta arkiajossa ja pitkilläkin matkoilla. Kuljettajia ajatellen painikkeiden ja säätimien määrää on vähennetty selvästi. Sisätilojen akustiikkaan ja laadukkaisiin materiaaleihin on myös kiinnitetty erityishuomiota. Sisustus on ensimmäistä kertaa täysin vegaaninen.
Ajamista helpottavat uuden malliston pitkälle kehitetyt ajo- ja pysäköintiavustimet. Autoihin on myös saatavana Driving Assistant Professional, johon sisältyy ensimmäistä kertaa Active Lane Change Assistant. Sen avulla kuljettaja voi vahvistaa auton ehdottaman kaistanvaihdon katseellaan.
BMW 5 -sarjan Sedaneissa on ensimmäistä kertaa myös AirConsole-pelialusta, jolla kuljettaja ja matkustajat voivat pelata yhdessä esimerkiksi odottaessaan auton latautumista.
BMW i5 M60 xDriven etu- ja taka-akselimoottoreiden teho on 192 kW/261 hv ja 250 kW/340 hv, jolloin kokonaisteho on 380 kW/517 hv ja vääntömomentti 795 Nm normaalissa ajossa. Urheiluajotilassa tai M Sport Boost- tai M Launch Control -toimintoja käytettäessä suorituskyky nousee 601 hv:aan. Silloin auto kiihtyy sataan kilometriin tunnissa 3,8 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 230 km/h:iin.
Takavetoisen BMW i5 eDrive40:n taka-akselin sähkömoottori tuottaa 250 kW/340 hv. Suurin vääntömomentti on 430 Nm, kun Sport Boost- tai Launch-ohjaustoiminto on käytössä.
Pienikokoisen akun kapasiteetti on 81,2 KWh. Tehokkaan akun lisäksi ajomatkaa pidentävät tehokkaat sähkömoottorit, uusin versio jarrutusenergian talteenotosta ja lämpöpumppu sisätilojen lämpötilan säätelyyn. BMW i5 M60:n sähköinen toimintamatka on jopa 515 kilometriä ja i5 eDrive50:n 581 kilometriä. Uusissa bensiini- ja diesel-malleissa on nyt kaikissa 48 voltin kevythybriditeknologia.
Jarrutusenergian käyttöönotossa voidaan hyödyntää navigointidataa ja ajoavustinten antureista tulevaa tietoa ja säätää talteen otettavan energian määrää liikennetilanteen mukaan.
Uusin latausohjelmisto sovittaa lataustehon akun latauksen mukaan, mikä lyhentää latausaikaa. Sähkömoottorien tuottamaa hukkalämpöä käytetään korkeajänniteakun lämpötilan säätämiseen. Näin vähennetään akun esilämmittämiseen tarvittavaa energiaa matkalla pikalatauspisteelle.
Uuden 5-sarjan alkaen-hinta on 64 799,91 euroa (520d xDrive) ja i5 -mallin 75 400 euroa (i5 eDrive40). Lippulaivamalli i5 M60 xDriven alkaen-hinta on 104 500 euroa.
Lähde: BMW Group 24.5.2023
Kommentit
Lähetä kommentti