Uusi kallis sähköauto vai käytetty polttomoottoriauto?
Kun Moottorin kaikkien 12 käyttötestiauton käyttökulut puretaan kuukausihinnaksi, 2 000 euron ja 50 000 euron auton hintaerot yllättävät.
Moottorin käyttötestissä, jossa autoilla ajetaan normaalia arkiajoa kuukausien ajan, on viime vuosina ollut niin uusia kuin käytettyjäkin autoja. Nyt Moottori on tehnyt selvityksen siitä, millaisiksi viime vuosien käyttötestiautojen kokonaiskustannukset muodostuvat sillä oletuksella, että autoilla ajetaan 60 000 kilometriä ja niitä pidetään kolme vuotta. Mukaan on laskettu kaikki autoon liittyvät kustannukset, kuten arvon aleneminen, ajoneuvovero, vakuutukset, rengashankinnat ja isommat korjaukset. Lopuksi kokonaiskustannus on jaettu kuukausittaiseksi kuluksi.
Tärkein kuluerä uusissa autoissa on arvon aleneminen. Se laskettiin auton kolmen vuoden takaisesta listahinnasta vähennettynä auton nykyisellä arvolla. Nykyinen arvo määritettiin Tori.fi -palvelussa esiintyvien vastaavien autojen pyyntihintojen perusteella. Pyyntihinnoista vähennettiin vielä kymmenen prosenttia, mikä on oletus vaihtoautoliikkeen osuudesta. Käyttötestiautoista Hyundai Ioniq 5 ei ollut myynnissä vielä kolme vuotta sitten. Tässä tapauksissa hinta laskettiin korkeintaan puolentoista vuoden ikäisistä autoista ja arvonalenema kerrottiin kahdella. Tällä laskentatavalla Ioniq 5:n arvo alenisi reilut 300 euroa kuukaudessa.
Käytetyissä käyttötestiautoissa arvon oletettiin alenevan puoleen kolmen vuoden ja 60 000 kilometrin aikana siitä, mitä Moottori niistä maksoi. Esimerkiksi 14-vuotiaasta Volkswagen Golfista maksettiin 3 900 euroa ja siitä saisi oletettavasti kolmen vuoden kuluttua 260 000 kilometrin mittarilukemalla 1 950 euroa. Näin ollen auton arvo alenisi 54 euroa kuukaudessa. Käytetyn kulttiauto Civic Type R:n (vm. 2002) oletettiin puolestaan säilyttävän arvonsa kolmen vuoden jälkeenkin.
Uudet autot ja erityisesti kalliin hankintahinnan sekä suuren arvonaleneman uudet sähköautot lähtevät kustannusvertailussa pitkältä takamatkalta käytettyihin polttomoottoriautoihin verrattuna, mutta käyttökustannuksissa ero lyhenee nopeasti. Polttoainekulujen lisäksi erityisesti vanhoille autoille kertyy kaikenlaista pientä ja vähän suurempaa korjaustarvetta, mihin saatiin hyvä kuva Moottorin käyttötestiautojen todellisten korjausten perusteella. Uusille autoille näitä kuluja ei käytännössä tule.
Loppulaskelmissa aiemmin mainittujen uutena hankitun Hyundai Ioniq 5:n ja vuosimallin 2009 dieselmoottorisen Volkswagen Golfin kuukausikustannukset olivat 746 ja 707 euroa. Ero on yllättävän pieni ennakko-odotuksiin nähden. Edullisin kuukausikustannus oli puolestaan vuosimallin 2007 Ford Mondeon 554 euroa ja kallein Peugeot 308 -lataushybridin 952 euroa.
– Käsitys käytettyjen autojen ylivertaisesta edullisuudesta voi juontaa aikaan, jolloin niiden korjaaminen oli halpaa eikä kulutus ollut juuri uudempia autoja korkeampi. Nyt käytetyillä on entistä kovemmat polttoaine- ja ylläpitokulut ja uusissa autoissa sähkö muuttaa kulurakennetta dramaattisesti, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen toteaa.
– Toki on hyvä muistaa, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta hankkia kallista uutta autoa ja auton käyttö voi poiketa merkittävästi esimerkkilaskelmien tyyppisestä käytöstä. Toisaalta muun muassa yksityisleasingin tyyppiset rahoitusmallin mahdollistavat yhä useammalle pääsyn uudemman auton rattiin, Saarinen huomauttaa.
Käyttötestiautojen kustannuksia käsittelevä artikkeli löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 26.4. ilmestyvästä numerosta 5/2023. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.
Lisätietoa Moottorin käyttötestiautoista löytyy tästä linkistä ja julkaisuvapaat kuvat löytyvät tästä linkistä.
Moottorin käyttötestiautot |
Arvon alenema €/kk |
Kokonaiskustannus €/kk |
Honda Civic Type R vm. 2002 |
0 |
658 |
Ford Mondeo vm. 2007 |
29 |
554 |
Volkswagen Golf vm. 2009 |
54 |
707 |
Nissan Leaf vm. 2009 |
125 |
561 |
Hyundai Ioniq Electric |
392 |
727 |
Seat Arona TGI |
244 |
711 |
MB A 250e |
454 |
931 |
Toyota Corolla Hybrid |
279 |
751 |
Volkswagen ID.3 |
410 |
788 |
Hyundai Ioniq 5 |
307 |
746 |
Nissan Qashqai |
301 |
816 |
Peugeot 308 PHEV |
443 |
952 |
Pitoaika 36 kk ja 60 000 kilometriä
Lähde: Moottori 26.4.2023
Kommentit
Lähetä kommentti