Bentley hautaa 12-sylinterisen
Bentleyn ikonisen W12-moottorin tuotanto päättyy huhtikuussa 2024 yli 100 000:n Crewessä valmistetun moottorin jälkeen. Loppuhuipennusta kunnioitetaan valmistamalla kaikkien aikojen tehokkain versio. Loppuunmyydyn Bentley Baturin tehoksi on vahvistettu kehitysmoottorin kestävyystesteissä 750 hevosvoimaa ja väännöksi 1 000 Nm
Bentley on ilmoittanut, että se lopettaa 12-sylinterisen bensiinimoottorinsa valmistuksen huhtikuussa 2024. Tuohon mennessä tätä ikonista W12-moottoria on valmistettu käsityönä yli 100 000 kappaletta yrityksen Dream Factory -konseptin tiloissa Crewessa Englannissa.
Päätös on osa Bentleyn tavoitetta siirtyä tulevaisuudessa kohti kestävää kehitystä Beyond100-strategiansa mukaisesti. Se tarkoittaa, että Bentleyn koko mallisto muutetaan täyssähköiseksi seuraavan vuosikymmenen alkuun mennessä, mikä alentaa mallistojen keskimääräiset CO2-päästöt lukemaan 0 g/km. Tämä matka on jo alkanut Bentayga- ja Flying Spur Hybrid -mallien esittelyn myötä niiden kysynnän ylittäessä yrityksen odotukset. Kun W12-moottorin valmistus ensi vuonna päättyy, Bentleyn koko mallisto on saatavissa varustettuna hybridivoimansiirrolla. Tämän myötä historiaan siirtyy myös moottori, joka oli ensimmäisenä saatavissa oman segmenttinsä edelläkävijänä tunnettuun Continental GT:hen, ja joka on toiminut Bentleyn voimanlähteenä sekä kirjaimellisesti että kuvaannollisesti viimeiset 20 vuotta.
Bentley ei kuitenkaan luovu tähdestään ilman dramaattista loppuhuipennusta. Äskettäin on saatu päätökseen W12-moottorin tehokkaimman koskaan valmistetun version kehitystyö. Tämän suorituskykyisen moottorin äärimmäistä muunnelmaa valmistetaan vain 18 kappaletta Mullinerin käsityönä valmistamiin Bentley Batur -versioihin. Moottorin tehoksi on vahvistettu 750 hevosvoimaa ja väännöksi 1 000 Nm. Suurempi vääntö muodostaa Bentleylle tyypillisen laakean vääntökäyrän käyntinopeudella 1 750–5 000 kierrosta minuutissa, ja huipputeho saavutetaan käyntinopeudella 5 500 kierrosta minuutissa.
Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark toteaa: ”Edistyksellinen matkamme kohti kestävään kehitykseen sitoutunutta luksusautojen valmistusta edellyttää muutosten tekemistä Bentley Motorsin jokaisella osa-alueella. Kun esittelimme W12-moottorin ensimmäistä kertaa 2003, tiesimme, että käsissämme oli todella mahtava moottori, joka veisi sekä autojamme että brändiämme vauhdilla eteenpäin. 20 vuotta ja yli 100 000 W12-moottoria myöhemmin on tullut aika päästää tämä nyt jo ikonisen maineen saavuttanut voimanlähde eläkkeelle. Samalla otamme hyppäyksiä kohti sähköistä liikkumista. Tätä ennen haluamme kuitenkin järjestää mahtavan loppuhuipennuksen esittelemällä tehokkaimman moottorin, mitä koskaan on valmistettu.
”Mullinerin Baturia varten valmistama 750 hevosvoiman jättiläinen on päätepiste kehitysmatkalle, josta suunnittelussa ja valmistuksessa työskentelevät kollegamme voivat olla todella ylpeitä. Kun tuotanto päättyy ensi vuoden huhtikuussa, tarkoituksenamme on kouluttaa uudelleen ja työllistää nämä taitavat käsityöläiset, jotka edelleen valmistavat jokaisen moottorin käsityönä.”
Tehoiltaan päivitetty moottori on puskenut läpi poikkeuksellisen ankarien kestävyystestien ja osoittautunut yhtä luotettavaksi kuin aina ennenkin. Niinpä se soveltuu mainiosti tehonlähteeksi Bentleyn tehokkaimpaan koskaan valmistamaan katuautoon. Kaikki Batur-mallit on jo myyty, mutta vielä on tilattavissa rajoitettu määrä W12-moottorin 659 hevosvoiman versioita Continental GT:n, Bentaygan ja Flying Spurin Speed-versioihin sekä malleihin Continental GT Mulliner ja Flying Spur Mulliner. Näiden viimeisten W12-moottorilla varustettujen Speed- ja Mulliner-versioiden kysynnän odotetaan olevan kova, joten mikäli asiakas haluaa talliinsa yhden viimeisistä 12-sylinterisistä Bentleystä, hänen on syytä ottaa yhteyttä jälleenmyyjään pikimmiten.
Bentleyn tavoitteena on kouluttaa uudelleen ja työllistää kaikki 30 taitavaa käsityöläistä, jotka ovat käsin koonneet ja testanneet jokaisen W12-moottorin Bentleyn hiilineutraalilla tehtaalla Crewessä. Samaan aikaan W12-moottorin tuotantotilat tekevät tilaa ladattavissa hybridimalleissa käytettävien muiden Bentley-moottoreiden tuotannon laajentamista varten.
Ensimmäinen 6,0-litrainen kaksoisturbolla varustettu W12-moottori esiteltiin vuonna 2003, minkä jälkeen Crewen suunnittelutiimi on jatkuvasti parantanut moottorin suorituskykyä niin tehon, väännön, päästöjen kuin myös muiden hienosäätöjen osalta. Viimeisen 20 vuoden aikana teho on lisääntynyt 37 prosenttia ja vääntö jopa 54 prosenttia. Päästöjä puolestaan on onnistuttu vähentämään 25 prosenttia. Tämä on saavutettu kehittämällä ja optimoimalla ohjausjärjestelmiä, parantamalla voitelu- ja jäähdytysjärjestelmiä ja turboahdinten tekniikkaa sekä tehostamalla ruiskutus- ja palamisprosesseja. Kun Bentayga esiteltiin 2015, W12-moottori suunniteltiin kokonaan uudelleen öljypohjasta lähtien, ja juuri tämä versio on edelleen tuotannossa nykyäänkin. Sen ominaisuuksiin kuuluvat sylinterien deaktivointi, suora- ja monipisteruiskutus sekä kaksivaiheinen twin-scroll-pakokaasuahdin.
Käsityöläisten tiimi valmistaa jokaisen W12-moottorin käsityönä 6,5 tunnissa, minkä jälkeen moottorille tehdään yli tunnin pituiset erittäin vaativat testit kolmen erityisen vianmäärityslaitteiston avulla. Joka viikko yhdelle moottorille tehdään laajennettu testijakso, minkä jälkeen moottori puretaan kokonaan tarkastusta varten.
W12-moottorin tuotantotiloissa on valmistettu yli 105 000 moottoria tänä vuonna juhlittavaan 20-vuotispäivään mennessä.
Batur esittelee äärimmäisen W12-version
W12-moottorin viimeistä ja äärirajoille vietyä versiota varten Mullinerin suunnittelutiimi on uudistanut imu- ja pakosarjan sekä jäähdytysjärjestelmät saadakseen moottorista irti enemmän tehoa ja vääntöä kuin koskaan ennen. Mullinerin pääinsinöörin Paul Williamsin, joka johti aikaisemmin W12-moottorin toisen sukupolven kehitystyötä, valvovan katseen alla moottorista irtoaa nyt 750 hevosvoimaa ja vääntöä on huikeat 1 000 Nm – molemmat arvot edustavat moottoreiden ennätyslukemia.
Turboahtimen kompressorit edustavat uutta muotoilua, joka parantaa hyötysuhdetta, sillä ilmaa syöttävät kanavat ovat 33 prosenttia suuremmat – huipputeholla moottori imee yli tonnin (1 050 kg) ilmaa tunnissa. Suuremmat ahtoilmajäähdyttimet, joiden syvyyttä on suurennettu 10 mm, sekä uusi keskeisten osien geometria poistavat paineistetusta imuilmasta 35 prosenttia enemmän lämpöä. Tämä alentaa tehokkaammin imuilman lämpötilaa tuottaen näin tiiviimmän ahtamisen ja sitä kautta enemmän tehoa.
Uusi imusarja ja turboahdinjärjestelmä yhdessä moottorin voimakkaasti uudistetun kalibroinnin kanssa vapauttavat käyttöön enemmän vääntöä. Moottorijärjestelmään on yhdistetty uudelleen kalibroitu vaihteisto, joka auttaa tuottamaan enemmän tehoa ja vääntöä ja parantamaan näin ajokokemusta.
Ikonin kehittyminen
Bentleyn legendaarinen 6,0 litran kaksoisturbolla varustettu W12-moottori esiteltiin 2002. Sen jälkeen siitä on kehittynyt W12-moottorin uusin muunnelma, jota käytetään kautta nykyisen malliston. Ainutlaatuinen W-rakenne tarkoittaa, että moottori on 24 prosenttia lyhyempi kuin vastaava V12-moottori, mikä tuo lisää tilaa ja maksimoi matkustamon tilat.
Uusimman sukupolven W12-moottori esiteltiin Bentaygassa 2015. Huolellisesti uudistetussa moottorissa oli edeltäjäänsä 30 prosenttia vahvempi kampikammio, ja sylintereiden pinnat oli pinnoitettu alentamaan kitkaa ja parantamaan korroosionkestävyyttä. Sylintereiden pinnoitteena käytetään niukkaseosteisesta terästä, joka levitetään plasmasuihkun avulla (Atmospheric Plasma Spray, APS).
Lisäksi parannettiin moottorin jäähdytysjärjestelmää ottamalla käyttöön kolme erillistä jäähdytyspiiriä. Ensimmäisen piirin tarkoituksena on saattaa sylinterinkannet optimaaliseen käyttölämpötilaan mahdollisimman nopeasti, jotta taataan moottorin paras suorituskyky ja alhaiset päästöt. Toinen jäähdytyspiiri jäähdyttää sylinteriryhmää ja voitelujärjestelmää, ja kolmas piiri puolestaan vastaa turboahtimien lämpökuorman keventämisestä. Jokaisessa järjestelmässä on erillinen vesipumppu, mikä mahdollistaa optimoidun yksilöllisen ohjauksen.
W12-moottorissa on yhdistetty korkeapaineinen polttoaineen suoraruiskutus (ruiskutuspaine 200 baaria) ja matalapaineinen monipisteruiskutus (6 baaria). Näiden kahden ruiskutusjärjestelmän yhdistelmä maksimoi hienosäädön, vähentää pienhiukkaspäästöjä sekä optimoi tehon ja väännön tuoton.
Kaksivaiheiset twin-scroll-pakokaasuahtimet minimoivat turbon vasteajan ja ahtavat pakokaasut tehokkaammin. Kolmen edessä ja kolmen takana olevan sylinterin pakojärjestelmät ovat erilliset, ja ne ohjaavat pakokaasun kaksivaiheisen twin-scroll-pakokaasuahtimen siipipyörille. Turboahtimen kotelo on hitsattu suoraan pakosarjoihin, ja siinä on integroidut nopeusanturit, joiden avulla moottori valvoo turboahtimen suorituskykyä maksimaalisen hyötysuhteen tuottamiseksi.
Bentleyn muuttuvatilavuuksinen järjestelmä kytkee puolet moottorista pois toiminnasta tietyissä olosuhteissa. Tiettyjen sylintereiden imu- ja pakoventtiilit, polttoaineenruiskutus ja sytytysjärjestelmä kytketään pois päältä, mikä auttaa kuudella sylinterillä käyvää moottoria parantamaan hyötysuhdetta. Järjestelmä toimii tässä tilassa vaihteilla kolmesta kahdeksaan käyntinopeuden ollessa alle 3 000 kierrosta minuutissa ja vääntömomentin enintään 300 Nm.
Lähde: K-Auto 23.3.2023
Kommentit
Lähetä kommentti