Polestar 2 saa lisää tehoa ja toimintamatkaa

Mallivuoden 2024 kompaktissa premium-sähköautossa on uusi huipputekninen keula, joka mukailee Polestar 3 -mallissa esiteltyä muotokieltä.


 

Polestar (Nasdaq: PSNY) uudistaa viisiovista sähköistä Polestar 2 -malliaan merkittävästi. Mallivuoden 2024 kompaktissa premium-sähköautossa on uusi huipputekninen keula, joka mukailee Polestar 3 -mallissa esiteltyä muotokieltä. Lisäksi autoon on tehty huomattavia suorituskykyyn liittyviä parannuksia, ja se on saanut täysin uudet sähkömoottorit, entistä tehokkaammat akut, lisää kestävää kehitystä tukevia ominaisuuksia sekä ensimmäistä kertaa Polestarissa takavedon.

“Tavallisesti autoteollisuudessa mallipäivityksessä esitellään ulkoisia visuaalisia muutoksia, jotka usein tuhoavat auton muotoiluteeman alkuperäisen tarkoituksen. Uuden mallivuoden Polestar 2:ssa olemme menneet pintaa syvemmälle ja uudistaneet sähköisen voimansiirron teknisiä ja mekaanisia komponentteja merkittävästi. Tämä on tähän mennessä paras Polestar 2, ja uudistetun keulamuotoilun ja uuden SmartZonen ansiosta myös parhaimman näköinen”, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath yhtiön tiedotteessa 24.1.2023.

Polestar 2 tuli erittäin kilpailluille premium-sähköautojen markkinoille ensimmäisillä markkinoilla vuonna 2019. Se yhdisti skandinaavisen muotoilun ja erinomaisen käytettävyyden hauskaan ajettavuuteen ja kestävään kehitykseen. Polestar 2 oli maailman ensimmäinen auto, jossa oli Android Automotive OS -tieto- ja -viihdejärjestelmä Googlen palveluilla – tarjoten alan johtavan kokemuksen, joka jatkaa kehittymistään edelleen. Ainutlaatuiset ominaisuudet tekivät Polestar 2:sta erittäin suositun asiakkaiden keskuudessa. Malli on saatavilla 27 markkinalla eri puolilla maailmaa, ja se saavutti 100 000 valmistetun auton rajapyykin vuoden 2022 lopulla.

Huipputeknisiä muotoilullisia uudistuksia

Polestar 2 saa nyt SmartZonen, joka korostaa auton huipputeknistä luonnetta. Polestar 3 -mallin tapaan SmartZone sisältää joitakin auton tärkeimmistä aktiivisista turvallisuusominaisuuksista, kuten etukameran ja keskialueen tutkan.

Performance-varustepaketin 20-tuumaiset, taotut alumiinivanteet ovat uudistuneet. Ne korostavat Polestar 2:n urheilullista ulkoasua, jolla on selkeä yhteys Polestar 3:een.

Uudet moottorit, hienostunut ajettavuus ja takaveto

Kaikissa Polestar 2 -malleissa on uuden sukupolven sähkömoottorit ja invertterit, jotka tarjoavat huomattavia parannuksia suorituskykyyn. Yksimoottoriset mallit ovat nyt takavetoisia, ja ne saavat voimansa uudesta kestomagneettimoottorista ja piikarbidi-invertteristä. Uuden moottorin teho on jopa 220 kW (aikaisemmin 170 kW), ja se on optimoitu tehokkuutta ja korkeaa vääntömomenttia (490 Nm, aikaisemmin 330 Nm) silmällä pitäen. Tämä lisää auton dynaamista suorituskykyä entisestään. Kiihtyvyys 0–100 km/h on lyhentynyt peräti 1,2 sekunnilla 6,2 sekuntiin.

Kaksimoottorinen versio on nyt takavetopainotteinen, mikä lisää ajonautintoa ja suorituskykyä uudelleen tasapainotetun voimansiirron ja vääntösuhteen ansiosta. Uusi takamoottori toimii ensisijaisena voimanlähteenä, ja sitä tukee etuakselilla uusi asynkroninen moottori. Kokonaisuus mahdollistaa suuremman 310 kW:n tehon ja 740 Nm:n vääntömomentin (aikaisemmin 300 kW ja 660 Nm), paremman vetopidon sekä paremman yleisen tehokkuuden ja suorituskyvyn. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 4,5 sekuntia. Taloudellista ajoa tukee mahdollisuus kytkeä etumoottori kokonaan pois käytöstä silloin, kun sitä ei tarvita. Kun kuljettaja haluaa enemmän tehoa, etumoottori käynnistyy välittömästi.

Valinnaisessa Performance-paketissa on tarjolla jopa 350 kW tehoa, ja kiihtyvyys 0–100 km/h on vain 4,2 sekuntia. Tehoa, suorituskykyä ja ajonautintoa voidaan parantaa myös ladattavilla ohjelmistopäivityksillä tietyissä Long range Dual motor -autoissa.

“Vaihto etuvedosta takavetoon yksimoottorisissa versioissa ja vääntösuhteen uudelleenkalibrointi kaksimoottorisessa versiossa takavetoa painottaen kohottaa Polestar 2:n tarjoaman ajokokemuksen täysin uudelle tasolle”, sanoo Polestarin alustakehityksestä vastaava johtaja Joakim Rydholm. “Uudistettu Polestar 2 on entistä leikkisämpi ja ketterämpi auto, joka on säilyttänyt kompaktiutensa ja hallittavuutensa, mutta samalla tullut kypsemmäksi ja entistä mukavammaksi kokonaisuudeksi.”

Pidempi toimintamatka ja nopeampi lataus

Kaikki Polestar 2 -versiot useimmilla markkinoilla sisältävät uudistetut litiumioniakut, joilla on myönteinen vaikutus tehokkuuteen ja kapasiteettiin sekä latausaikoihin. Long range -malleissa on nyt CATLin 82 kWh:n akut, joissa on 27 moduulia. Standard range -malleissa on edelleen 69 kWh;n akku 24 moduulilla, ja sen toimittaa nyt LG Chem.

Uudistetut akut hyötyvät uudelleensuunnitellusta akun irtikytkentäyksiköstä, uudistetuista kytkentäkiskoista ja paremmasta kennokemiasta, mitkä mahdollistavat nopeamman latauksen jopa 205 kW:lla Long range -malleissa ja 135 kW:lla Standard range -malleissa.

Kaikki versiot hyötyvät toimintamatkaan liittyvistä parannuksista suurempien ja parempien akkujen ja tehokkaampien moottorien optimoidun voimantuoton ansiosta. Etummaisen moottorin irtikytkentätoiminto Long range Dual motor -mallissa maksimoi tehokkaasti toimintamatkaa, joka on nyt jopa 592 km (WLTP)[1]. Parannusta on tullut peräti 105 kilometriä.

Standard range Single motor -mallin toimintamatka on nyt jopa 518 km (WLTP)[1], mikä tarkoittaa 40 kilometrin kasvua. Long range Single motor -malli voi saavuttaa jopa 635 kilometrin toimintamatkan (WLTP)[1], joka on 84 km aikaisempaa pidempi.

Enemmän suorituskykyä pienemmillä ympäristövaikutuksilla

Suuremmista akuista, tehokkaammista moottoreista, pidemmästä toimintamatkasta ja jännittävämmästä suorituskyvystä huolimatta uuden 82 kWh:n akun sisältämien versioiden hiilipäästöt ovat laskeneet paremman kennokemian ansiosta 1,1 tonnilla 5,9 tonniin autoa kohti (aikaisemmin 7 tonnia autoa kohti). Kokonainen elinkaariarviointi (LCA) on suunniteltu myöhemmin vuodelle 2023.

Uusi vakiovarustus tuo lisäarvoa

Polestar 2:n vakiovarustus on uudistettu, mikä lisää auton arvoa ja käyttömukavuutta. Useat kuljettajaa avustavat järjestelmät kuuluvat nyt vakiovarusteluun: katvealuetta tarkkaileva järjestelmä (BLIS) ohjaustuella, risteävän liikenteen varoitin jarrutustuella, takatörmäysvaroitin sekä 360 asteen näkymän tarjoava kamera ja automaattisesti himmenevät ulkopeilit. Myös puhelimen langaton lataus on nyt vakiona kaikissa versioissa.

Mallivuoden 2024 Polestar 2 on nyt tilattavissa Euroopan markkinoilla[2] osoitteessa Polestar.com. Lisää markkinoita on tulossa myöhemmin. Ensimmäiset toimitukset ajoittunevat vuoden 2023 kolmannelle neljännekselle. Hinnat alkavat Suomessa 51 300 eurosta.

Versio

Voimansiirto

Akku-kapasiteetti

Suurin latausteho, DC

Alustava toimintamatka, WLTP [1]

Teho

Vääntö

0–100 km/h

Hinta[3]

Long range Dual motor Performance-varustepaketilla

AWD

82 kWh

205 kW

Jopa 592 km

350 kW

476 hv

740 Nm

546 lb-ft

4,2 s

EUR 68 400

Long range Dual motor

AWD

82 kWh

205 kW

Jopa 592 km

310 kW

421 hv

740 Nm

546 lb-ft

4,5 s

EUR 61 900

Long range Single motor

RWD

82 kWh

205 kW

Jopa 635 km

220 kW

299 hv

490 Nm

361 lb-ft

6,2 s

EUR 55 800

Standard range Single motor

RWD

69 kWh

135 kW

Jopa 518 km

200 kW

272 hv

490 Nm

361 lb-ft

6,4 s

EUR 51 300

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät