Auton huoltoihin yli 1000 euroa vuodessa

Yksityisajoneuvojen huolto- ja korjauskulut ovat kasvaneet 18 prosenttia vuodesta 2013. Kuva: A-Katsastus


 

Suomalaisilta autonomistajilta kuluu auton huoltoihin ja korjauksiin keskimäärin 1070 euroa vuosittain. Yksityisajoneuvojen huolto- ja korjauskulut ovat kasvaneet 18 prosenttia vuodesta 2013. Keskimäärin jokainen autonomistaja käytti viime vuonna huoltoihin ja korjauksiin 195 euroa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Yksi selittävät tekijä on autokannan vanheneminen. Ennen viime vuonna tapahtunutta polttoaineen hinnan roimaa nousua autojen korjauskulut kasvoivat suhteessa nopeammin kuin mitkään muut autonomistajan kulut.

Auton omistavalta kotitaloudelta kuluu Suomessa yksityisajoneuvon huoltoihin ja korjauksiin keskimäärin 1070 euroa vuodessa. Yhteensä suomalaiset maksavat huolloista ja korjauksista 2 280 miljoonaa euroa. Suomessa on 2,77 miljoonaa kotitaloutta. Niistä 77 prosenttia eli 2,13 miljoonaa omistaa vähintään yhden auton. Kotitalouksien omistamia autoja on yhteensä 2,55 miljoonaa.

– Huollot ja korjaukset ovat autonomistajan välttämätön paha: jokainen niitä osaa odottaa, mutta aina ne tulevat yllätyksenä. 1070 euroa on summa, johon keskimääräinen autonomistaja joutuu Suomessa vuosittain huolto- ja korjauskuluina sitoutumaan. Osalla ne kulut ovat paljon suurempia, osalla selkeästi pienempi. Suuri huoltorasite johtuu nopeasti vanhenevasta autokannasta, sillä ikääntyneitä autoja joutuu huoltamaan enemmän kuin tuoreempia, Beely Oy:n toimitusjohtaja Pertti Pigg kertoo yhtiön tiedotteessa 26.1.2023.

Todennäköisesti suomalaisilla kuluu autojen korjauksiin ja huoltoihin vielä enemmän kuin 1070 euroa vuodessa keskimäärin, sillä tilastot yksityisajoneuvojen kuluista sisältävät autojen lisäksi moottori- ja polkupyörät. Kaksipyöräisten huoltaminen on keskimäärin huomattavasti halvempaa kuin autojen, mikä pienentää tilaston keskiarvoa. Tilastot ovat Tilastokeskukselta ja AutoalanTiedotuskeskukselta.

Vuosikulu on noussut 195 euroa

Suomalaisilta kuluu nykyään yksityisajoneuvojen huoltoihin ja korjauksiin 18 prosenttia enemmän rahaa kuin kymmenen vuotta sitten. Autonomistajalta kului huoltoihin ja korjauksiin viime vuonna keskimäärin 195 euroa enemmän kuin vuonna 2013.

– Polttoaineen hintojen räjähdys viime vuonna kätkee varjoonsa huoltokulujen pitkäaikaisen kasvun. Bensan hinta laski aiemmin usean vuoden ajan. Korjausten ja huoltojen hinnat kasvavat vuodesta toiseen. Autoilijana on vaikeaa vaikuttaa menoveden hintaan, mutta huolto- ja korjauskuluissa voi säästää satasia vuosittain, Pigg sanoo ja jatkaa:

– Huolto- ja korjaushintojen nousu ei tulevina vuosina ainakaan hidastu. Nuo autonomistajalle välttämättömät kulut voivat paisua pahimmillaan sadoilla euroilla vuodessa yllättävän nopeasti.

Autokanta kasvaa ja vanhenee

Viime vuonna suomalaisen henkilöauton keski-ikä nousi 12,9 vuoteen. Henkilöautokanta on vanhentunut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007. Tänä vuonna tavallisen yksityisomistajan henkilöauto on keskimäärin 2 vuotta vanhempi kuin 10 vuotta sitten. Autokannan vanheneminen kasvattaa huoltorasitetta ja tekee näin autoilusta kuormittavampaa sekä autonomistajalle että yhteiskunnalle.

– Kun autokanta vanhenee, kasvaa huoltojen ja korjausten tarve. Uudessa autossa ja kuukausiautoilussa ihminen maksaa osittain huolettomuudesta. Toki uuttakin autoa täytyy huoltaa ja korjata, Pigg toteaa.

Koronakriisin aikana autojen lukumäärän nousu otti Suomessa alueellisesti vielä totuttuakin suuremman loikan. Autokannan vanheneminen kiihtyi, sillä käytettyjä autoja ostettiin aiempaa enemmän, mutta uusia autoja vähemmän.

– Autojen määrä on kasvanut Suomessa kauan: uusia autoja on useimpina vuosina myyty noin 110 000 vuodessa. Koronakriisin aikana uusien autojen vuosittainen ostaminen vähentyi kymmenillä tuhansilla. Viime vuonna myytiin reilut 80 000 uutta autoa, Pigg kommentoi.

Kuukausiautoilu on auton leasingiä, jossa Beely huolehtii auton huolloista ja korjauksista. Autot ovat käytettyjä, korkeintaan viiden vuoden ikäisiä. Beelyn käyttäjistä liki joka kolmas on alle 30-vuotias. Puolet käyttäjistä on naisia, mikä on hyvin poikkeuksellista autoalalla. Tilauksista 75 prosenttia tehdään verkossa, mikä on sekin poikkeuksellista.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät