Renault raotti tulevaisuutta Pariisissa
Renaultin osasto alleviivaa Renaulution-strategian onnistumista. Upein uutuus on vuonna 2025 esiteltävän kompaktin sähköauton olemuksen paljastava 4EVER Trophy -tutkielma, jonka rinnalla aivan toisenlaista hurjuutta edustaa R5 TURBO 3E. Maailman ensi-illassa olevan sähköautotrion täydentää Kangoo E-Tech Electric. Täysin uusi mielenkiintoinen katumaasturi Austral on ensimmäistä kertaa yleisön nähtävänä. Lisäksi tulevaisuudesta kertoo muun muassa mielenkiintoinen Reno-avatar.
”Renaultilla me rakastamme autoja! Siksi olemme mukana Pariisin autonäyttelyssä. Uskon, että meillä on mahdollisuus innovaatioiden kautta luoda uudelleen rakkautemme autoon ja kehittää automaailmaa. Teemme sen muun muassa antamalla uuden elämän tarunomaiselle autolle, sellaiselle kuin 4L. Se on yksi autoista Renaultin historiassa, joka kuvaa merkkiämme parhaimmin. 4EVER Trophy on moderniksi muuttunut Renault 4. Ja se johtaa meidät sähköiseen tulevaisuuteen.” Luca de Meo, Renaultin pääjohtaja
Renault 4EVER Trophy – ikoni syntyy uudelleen
Renault 4, suomalaiselta lempinimeltään Tipparellu, on paljon enemmän kuin auto – se on todellinen ikoni. Sitä myytiin reilut 8 miljoonaa kappaletta yli sadassa maassa. Se on yhdistänyt sukupolvia ja tasoittanut sosiaalisia eroja 60 vuoden ajan. Se on mukava niin kaupungissa kuin maaseudulla, ja kaiken lisäksi monikäyttöinen. Sillä voi ajaa töihin tai lähteä autolomalle, ja mukaan mahtuu paljon tavaraa. Se ei mahtaile, mutta on silti tyylikäs. Auto jokaiselle, josta niin naiset kuin miehet pitävät.
Renault 4L:n tuotannon päättymisestä on kulunut 30 vuotta, mutta se ei koskaan jättänyt parrasvaloja taakseen. Se on yksi aidoimmista youngtimereista. Neljännesvuosisadan ajan 4L Trophy on kerännyt yhteen näitä ikoneja ja niiden harrastajia. Klassikko, joka rakennettiin kestämään, kääntää edelleen etenkin nuorempien sukupolvien katseet.
Renault 4EVER Trophy -tutkielma luo uusia muistoja samalla, kun se herättää vanhoja uudelleen henkiin. Voimakkaassa ulkonäössä on ilmiselvät muotoilulliset siteet alkuperäiseen 4L-malliin. Historiallisen mallin linjat löytyvät moderneiksi muuttuneina niin profiilista, keulasta kuin takasivuikkunoista. Pyöreissä lokasuojissa on tuttua muotoa. Toisaalta retromuotoilu sekoittuu harmonisesti hienostuneisiin ja teknisiin linjoihin.
Korin mittasuhteet ovat hyvin samanlaiset kuin 60 vuotta sitten, vaikka 4EVER Trophy on toki kasvanut esi-isäänsä verrattuna. Kori on nyt 4,16 metriä pitkä eli melkein puoli metriä pidempi. Leveys on 1,95 metriä ja korkeus 1,90 metriä, kun ne aikoinaan olivat 1,485 metriä ja 1,55 metriä. Toisin sanoen leveys ja korkeus olivat lähes yhtäläisiä ja ne ovat edelleen samassa suhteessa. Alkuperäisessä 4L:ssä oli kokoisekseen todella pitkä yli 2,4 metrin akseliväli, mikä teki siitä vakaan ja tilavan. Uudessa sähkömoottorisessa 4EVER Trophyssä akseliväli on 2,57 metriä. Nyt rengaskoko on 255/55 R 19, kun aikoinaan 13-tuumaisilla vanteilla oli melkein puolet kapeammat 135 mm leveät renkaat.
Keulaltaan 4EVER Trophy on hyvin paljon myyttisen 4L:n näköinen. Vaakasuoran etusäleikön päissä on pyöreät valot, joissa on tavallisen polttimon sijaan nyt matriisiledivalot. Myös takapilarissa on helposti tunnistettavat valot, jotka ovat uudesta tyylistään huolimatta ikään kuin ennallaan ja samalla kunnianosoitus ikoniselle 4L:lle.
Ominaisuuksissa noudatetaan tuttua tyyliä, sillä rakenteensa ja suuren maavaransa ansiosta 4L ei aikoinaan pelännyt huonoja teitä eikä helpossa maastossa ajoa. Alaosaltaan tumman harmaa 4EVER Trophy on luotu seikkailuja varten. Hyvin suojattu kori, suuri 20 sentin maavara ja lyhyet korin ylitykset innostavat kääntämään auton maastoon.
Hiilikuituisella katolla on mukana varapyörä ja takaovessa lapio sekä irrotuslevyt hankalaan maastoon. Jokaisessa pyörässä on kompressori, jolla renkaan ilmanpaineen voi säätää sisältä maastoajoon sopivaksi.
Vaikka 4EVER Trophy on luonteeltaan maasturi, se on suunniteltu olemaan miellyttävä ajaa kaikilla teillä. Tulevaisuuden sähkömoottorinen 4L tähtää yhtä monikäyttöiseksi kuin sen edeltäjä oli – tai pikemminkin on ollut vuodesta 1962 lähtien.
Tutkielma tasoittaa tietä tulevaisuuden B-segmentin sähkömoottoriselle katumaasturille, joka viihtyy niin kaupunkiviidakossa kuin maaseudun pikkuteillä. Vuosi sitten esitellyn Renault 5 Prototypen tapaan myös 4EVER Trophy tehdään uudelle CMF-BEV -perusrakenteelle, jota käytetään tämän kokoluokan sähköautoissa. Tulevaisuuden Renault 5 ja Renault 4 ovat aikanaan samanlainen kaksikko kuin Clio ja Captur nykyisin. Esi-isänsä tapaan 4EVER Trophyn vuonna 2025 esiteltävä tuotantomalli muotoillaan Ranskassa ja myös valmistetaan siellä.
Renault R5 TURBO 3E – luotu driftaukseen
Upea tutkielma kuuluu osana Renault 5:n 50-vuotispäivän juhlintaan. Auton esikuvina ovat legendaariset Renault 5 Turbo ja Turbo 2, jotka olivat mallisarjan arvostetuimpia urheilullisia malleja. Mallinimi kertoo upean tutkielman olevan Turbo 2:n seuraaja ja E-kirjain paljastaa autossa käytettävän energian.
Renault 5 Turbo 2:n uudelleentulkinta on muodoiltaan äärimmäinen. Konepellissä, ovissa ja ohjaamossa on samaa muotoa kuin esi-isissä, mutta tällä kertaa kori on hiilikuitua. R5 TURBO 3E on toisin sanoen selkeästi jatkumo, tärkeä uusi pala Renaultin historiaa. Korissa ikonisen Turbo 2:n takalokasuojien ilmanottoaukot ovat saaneet uuden muodon. Kori on 2,02 metriä leveä (25 senttiä enemmän kuin aiemmissa R5 Turboissa), 4 metriä pitkä ja 1,32 metriä korkea.
Keulassa R5 TURBO 3E:n etupuskurissa sijaitsevat kookkaat ilmanottoaukot jäähdyttävät moottoreita ja lisäävät autoa maahan painavaa voimaa. Kolme vaakasuoraa linjaa tuovat heti mieleen Renault 5 Turbo 2:n etupuskurin. Neliömäiset sumuvalot muistuttavat paljon vanhoja mutta nyt niitä on neljä ja jokaisessa on 16 lediä.
R5 TURBO 3E:n suorituskyky on luokkansa huippua, ja se voi päästää voimansa valloilleen radoilla. Kuten auton historialliset edeltäjät, tutkielma on kaksipaikkainen. Nyt takana on voimalinja, kaksi sähkömoottoria, jotka kumpikin antavat voimaa omalle pyörälleen. Ajoakku on sijoitettu keskelle lattiaan.
Autossa on putkirunko antamassa turvaa, minkä lisäksi siinä on FIA:n hyväksymä turvakehikko. Moottorien teho on 280 kilowattia (380 hv) ja suurin 700 Nm vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä. Uuden aikakauden ”R5 Turbo 2” kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa (3,9 sekuntia Drift-ajotilassa) ja saavuttaa 200 km/h huippunopeuden. Ajoakun energiasisältö on 42 kWh, mikä riittää moniin kierroksiin radalla tai gymkhana-iloitteluun. Viime mainitussa käytössä pyörät kääntyvät 50 asteen kulmaan, mikä auttaa upeaan suoritukseen.
Sisällä R5 TURBO 3E -tutkielmassa on riemukas yhdistelmä viimeisintä tekniikkaa, autourheilua, videopelejä ja tietenkin ikonisten Renault 5:n ja Renault 5 Turbo 2:n tyyliä. Hiilikuituiset kuppi-istuimet, turvavyöt ja ohjauspyörä ovat Sabeltin kanssa tehdyn tiimityön tulosta. Tavallisen auton ohjaamosta poiketen driftetereissä todella tärkeä käsijarrun kahva on nostettu ylös ja keskelle, missä se korostuu kirkkaankeltaisena.
Renault Kangoo E-Tech Electric – tilaa ja tyyliä yhdistettynä sähköön
Kangoo on yksi Renaultin menestystarinoista. Neljännesvuosisata sitten se toi jotain aivan uutta automarkkinoille. Sen jälkeen Renault on myynyt neljä miljoonaa Kangoota 50 maassa ympäri planeettaamme. Kangoossa yhdistyy upealla tavalla kaksi maailmaa. Toisaalta se on elegantti ja tilava auto perheille, ja samaan aikaan se on valtavalla tavaratilalla varustettu mainio työkalu ammattilaisille.
Aikoinaan Kangoo oli ensimmäinen Renaultin henkilöauto, jossa oli liukuovi. Sen jälkeen malliin on tuotu oivalluksia ja se on pysynyt uskollisena DNA:lleen. Nyt Kangoo tulee ensimmäistä kertaa saataville E-Tech Electric -versiona myös henkilökuljetuksiin.
Täysin uusi Renault Austral – katumaasturien uusi standardi
Renaultin tavoitteena on palauttaa vahva asema C-segmentissä, jossa valloitus on jo aloitettu Arkanalla ja Megane E-Tech 100% Electricillä. Niiden rinnalle esitellään pian samaa perusrakennetta Meganen kanssa käyttävän Scenic Visionin tuotantomalli. Tulevan tila-automaisen tutkielman väri on vaihtunut mustasta helmiäisvalkoiseen. Scenic Visionin tuotannossa pyritään ottamaan ympäristö mahdollisimman hyvin huomioon. Niinpä maali on kuivattu paljon energiaa käyttävien infrapunalämmittimien sijaan ultraviolettivaloilla, millä vähennetään energian kulutusta 75 prosentilla.
Renault nousee Australin myötä katumaastureissa aivan uudelle tasolle. Nimeään myöten täysin uusi malli korvaa mallistossa sekä Kadjarin että Koleosin. Mikään ei ole ennallaan Kadjariin verrattuna, sillä määrätietoisen näköinen Austral edustaa Renaultin nykyisen filosofian mukaan tunteisiin vetoavaa teknistä muotoilua.
Austral on Renaultin ensimmäinen malli, jossa käytetään Allianssin yhdessä kehittämän CMF-CD -perusrakenteen kolmatta sukupolvea. Akseliväli on 2,67 metriä, minkä myötä 4,51 metriä pitkässä autossa on hyvät tilat. Takapenkki on jaettu epäsymmetrisesti ja sen puoliskoja voi säätää pituussuunnassa toisistaan riippumatta 16 senttiä. Miellyttävän istuma-asennon löytymisessä auttaa selkänojan kolmeasentoinen kallistussäätö.
Suomessa mielenkiintoisimmaksi voimalinjaksi arvioidaan täyshybridi E-Tech Full Hybrid, jossa on uusi kolmesylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori, joka kehittää 96 kilowattia ja 205 Nm vääntömomentin. Lisäksi on kaksi sähkömoottoria, joista päämoottori kehittää 50 kW ja 205 Nm. Ajoakun energiasisältö on 1,7 kWh/400 V. Voimalinjaan kuuluu vielä 7-vaihteinen vaihteisto (2 sähkömoodille ja 5 hybridimoodille). Uuden voimalinjan saa joko 118 kW (160 hv) tai 147 kW (200 hv) tehoisena.
Toisena voimalinjana ovat 1,3-litraiset kevythybridit, joissa on nelisylinterinen Daimlerin kanssa yhteistyössä kehitetty moottori, siihen integroitu käynnistysmoottori ja 12 voltin litiumioniakku. Moottorin saa joko 103 kW (140 hv) tai 118 kW (160 hv) tehoisena X-TRONIC-automaattivaihteiston kanssa ja kesymmän moottorin voi valita myös manuaalivaihteiston kanssa.
Ohjaamossa on otettu digiloikka Renaultin aiempiin katumaastureihin verrattuna. Viihtyisissä sisätiloissa on edessä paljon samaa kuin Megane E-Tech 100% Electricissä. Kojelaudassa on edullisinta Equilibre-varustetasoa lukuun ottamatta yhtenäisen gorilla-lasin alla 12,3-tuumainen mittaristo ja 12-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö. Kuljettajan näkymää voi täydentää vielä kookkaalla 9,3-tuumaisella tuulilasin heijastusnäytöllä.
Uuden perusrakenteen mukanaan tuoman elektroniikan arkkitehtuurin myötä Australiin saa valtavan määrän kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Yhteensä kolmeen ryhmään (ajaminen, pysäköinti ja turvallisuus) jaoteltuja järjestelmiä on 32 kappaletta. Uutta on myös kolmannen sukupolven nelipyöräohjaus, 4CONTROL Advanced, joka pienentää kääntöympyrää yli metrillä.
Tarkempaa tietoa Suomeen tuotavista Renault Australeista ja niiden varusteista annetaan lähempänä myynnin alkamista.
Scenic Vision
Aiemmin tänä vuonna paljastettu Scenic Vision -konseptiauto viitoittaa Renault Groupin tietä hiilineutraaliksi Euroopassa vuonna 2050 ja maailmanlaajuisesti 2050. Konseptiauto muistuttaa yhtiön oivaltavasta historiasta ja kertoo ympäristön monin tavoin huomioon ottavasta tulevaisuudesta. Konseptiauton muotoilua nähdään tuotannossa hyvinkin nopeasti ja muuta tekniikkaa vähän myöhemmin.
Scenic Visionissa on aivan uusi perusrakenne, joka on tällä hetkellä Renault Groupissa testausvaiheessa tulevaisuutta varten. Siinä sähkömoottori on takana, vetytankki edessä ja polttokenno lattian alla ajoakun takana.
Voimanlähteenä on 160 kilowatin tehoinen vierasmagnetoitu tahtimoottori, joka on lähes sama kuin Meganen E-Tech Electricissä käytettävä. Siinä ei esimerkiksi ole harvinaisia maametalleja, mikä tekee siitä paremmin ympäristön huomioon ottavan. Uusi energiasisällöltään 40 kilowattitunnin ajoakku on kierrätettävä. Se on kevyempi, pienempi ja halvempi kuin nykyisin tuotannossa olevat. Renaultin konseptiauto on sikäli hivenen suomalainen, että ajoakun nikkeli toimitetaan Terrafamelta.
Varsinainen oivallus on pieni 16 kilowatin polttokenno, jolla akkua voidaan ladata pitkillä matkoilla. Ensi vuosikymmenellä, kun vedyn jakelun infrastruktuuri on saatu rakennettua, Scenic Visionilla voi ajaa pysähtymättä 800 kilometriä. Sen jälkeen hiilikuituisen vetysäiliön voi tankata täyteen vajaassa viidessä minuutissa.
Reno-avatar – yhdessä Cerencen kanssa kehitetty inhimillinen avustaja autoon
Renault ja Cerence kehittävät yhdessä seuraavan sukupolven inhimillistä, digitaalista apukuljettajaa, joka tekee sähköautoilusta helpompaa ja lumoavampaa. Ajatuksena on proaktiivinen apulainen, joka ohjaa asiakkaan läpi sähköauton tekniikan opettamalla, selittämällä ja kaiken kaikkiaan tekemällä asioista yksinkertaisempia.
Tulevaisuudessa Reno-avatar voi muun muassa esitellä auton toimintoja ja säätää ne samalla ajajan toivomalla tavalla. Reno miettii sopivat latauspaikat ajajan puolesta. Lisäksi Reno voi ehdottaa erilaisia asioita, kuten sisälämpötilan säätämistä tai vaihtamista tilanteeseen sopivampaan ajotilaan.
Inhimillinen Reno-apukuljettaja tulee osaksi openR Link -multimediajärjestelmää seuraavan sukupolven Renaulteissa.
4EVER Trophy on moderniksi muuttunut Renault 4 eli Tipparellu. |
Aiemmin tänä vuonna paljastettu Scenic Vision -konseptiauto viitoittaa Renault Groupin tietä hiilineutraaliksi Euroopassa vuonna 2050 ja maailmanlaajuisesti 2050. |
Kommentit
Lähetä kommentti