Rauhallisella ajolla jopa 15 % säästö

Avaimia taloudelliseen ajamiseen ovat muun muassa ennakointi ja riittävät turvavälit, jolloin jarrutuksia ja kiihdytyksiä tulee vähemmän, mutta myös ajonopeutta alentamalla erityisesti moottoritienopeuksissa voi saavuttaa säästöjä polttoainekuluissa. Kuva: Mercedes-Benz


 

Moottorin selvityksen mukaan ajonopeuden alentaminen 120 km/h -nopeudesta 100 km/h nopeuteen vähentää polttoaineenkulutusta yli 15 prosentilla. Moottoritiellä vauhdin hidastaminen onnistuu turvallisesti ilman muun liikenteen haittaamista.

Polttoaineiden hintojen raju nousu on saanut monet autoilijat miettimään keinoja liikkumiskustannusten alentamiseksi. Avaimia taloudelliseen ajamiseen ovat muun muassa ennakointi ja riittävät turvavälit, jolloin jarrutuksia ja kiihdytyksiä tulee vähemmän, mutta myös ajonopeutta alentamalla erityisesti moottoritienopeuksissa voi saavuttaa säästöjä polttoainekuluissa.

Moottori selvitti, kuinka paljon polttoaineenkulutus alenee, kun matkanopeus pudotetaan 120 km/h:sta 100 km/h -vauhtiin. Testi tehtiin ajamalla kahdella eri autolla 286 kilometrin matka moottoritiellä Espoosta Turkuun ja takaisin. Lenkki tehtiin kummallakin autolla kahteen kertaan: ensin 120 km/h ja sitten 100 km/h -nopeudella. Autoina käytettiin 1,2-litraisella bensiinimoottorilla varustettua Peugeot 308 SW -farmaria sekä kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettua isoa Volvo XC90 -katumaasturia.

Peugeot kulutti 120 km/h nopeudella bensiiniä 5,8 l/100 km, kun taas satasen vauhdilla polttoainetta kului 4,9 l/100 km. Volvon kulutus puolestaan aleni 7,8 litrasta 6,6 litraan sadalla kilometrillä. Molempien autojen kulutus laski siis noin 15,5 %. Kesäkuun huippuhinnoilla edestakaisen Turun reissun taittoi alemmalla nopeudella Peugeotilla 6,6 ja Volvolla 8,4 euroa edullisemmin (bensiini 2,57 €/l, diesel 2,44 €/l). Syyskuun hinnoilla säästöä kertyi puolestaan 5,2 ja 7,2 euroa (bensiini 2,03 €/l, diesel 2,11 €/l).

– Säästämisen vastapuolena on tietenkin matka-ajan pidentyminen. Testilenkkimme vei hitaammalla nopeudella noin 20 minuuttia pidempään. Kokonaisliikennemäärillä kerrottuna aikatappio on todella merkittävä, mutta yksittäisen ihmisen vapaaehtoisena säästötoimena nopeuden alentaminen erityisesti moottoritienopeuksissa toimii. Kaikkien ihmisten pakottaminen hitaampaan nopeuteen nopeusrajoituksia alentamalla ei olisi kansantaloudellisesti järkevää, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.

Moottorin artikkeliin haastateltu Finntrafficin liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki vahvistaa, että ajonopeudet ovat pudonneet selvästi moottoritieosuuksilla sen jälkeen, kun kesäkuussa polttoaineiden hinnat nousivat kaikkein korkeimmalle tasolle. Tarkin mukaan autoilijat ovat pudottaneet nopeuksia yksinomaan moottoriteillä.

– Ihmiset ovat fiksuja: autoilijat tietävät, että moottoritienopeuksissa kulutus kasvaa merkittävästi enemmän kuin alhaisemmissa nopeuksissa, Tarkki sanoo lehdessä.

Moottoritiellä omaehtoinen nopeuden laskeminen aiheuttaa myös vähemmän haittaa muulle liikenteelle, koska ohittaminen on helppoa. Maantiellä hitaasti ajavan perään muodostuu helposti jonoja, jossa ajaminen ja ohituspaikan etsiminen ei ole kovin taloudellista.

Lue nettijuttu aiheesta täältä.

Artikkeli löytyy kokonaisuudessaan Moottorista 10–11/2022, joka ilmestyy keskiviikkona 26.10.2022. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen