Nokian, Michelin ja Falken vahvoja kitkarengastestissä

Nokian Hakkapeliitta R5 sai parhaan arvosanan Moottori-lehden kitkarengastestissä. Hopeasija meni Michelinille ja pronssi Falkenille. Kuva: Vianor


 

Nastarengaspula voi pakottaa autoilijoita siirtymään nastattomien talvirenkaiden käyttäjiksi tulevana talvena. Moottori testasi neljän perinteisen premium-merkin sekä neljän aasialaisen valmistajan kitkarenkaiden ominaisuuksia. Voittaja oli vanha tuttu, mutta japanilaismerkki yllätti positiivisesti. 

 

Venäjän hyökkäyssodasta johtuva tehtaiden sulkeminen, tuontikiellot sekä raaka-ainepula ovat johtaneet rengasteollisuuden kriisiin. Ennusteiden mukaan erityisesti pienikokoisista nastarenkaista tulee pulaa, kun valmistajat panostavat suurempien, paremman katteen tuovien renkaiden tuotantoon.

Tietyissä kokoluokissa edessä vaaniva nastarengaspula saattaa pakottaa vannoutuneimpiakin nastarengaskuskeja siirtymään nastattomien renkaiden käyttäjäksi. Moottori selvitti, mikä on aasialaisten kitkarenkaiden taso tällä hetkellä ja miten ne pärjäävät nk. premium-merkkeihin verrattuna. Testiin otettiin mukaan tuttujen länsimerkkien rinnalle neljä aasialaista, pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettua kitkarengasta. Renkaiden kokoluokka oli 205/55 R16.

Testin kokonaistuloksissa Nokian Hakkapeliitta R5 oli omaa luokkaansa. Se oli kiihdytyksessä ja ajettavuudessa jäällä testin paras ja jääjarrutuksessa toinen heti Michelin X-Ice Snow’n vanavedessä. Lumella Nokian oli kaikissa kategorioissa ykkönen.

– ­Jäällä erot huonoimpien ja parhaiden renkaiden välillä venähtivät suuriksi. Esimerkiksi jääjarrutuksessa huonoiten pärjännyt Federal tarvitsi pysähtymiseen liki 28 % pidemmän matkan kuin Michelin, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen sanoo.

Jarrutuksessa märällä asvaltilla Nokian oli vasta viides Goodyear Ultra Grip Ice 2:n ollessa selvästi paras. Ajettavuudessa märällä kolmen kärki oli Goodyear, Nokian ja Continental Viking Contact 7. Jarrutuksessa kuivalla asvaltilla paras oli Nokian ennen japanilaisia Falken Winterpeak F-Snow 1:a ja Toyo Observe Gsi-6HP:a.

Toiseksi parhaan kokonaisarvosanan testissä sai Michelin, mutta kolmossijalle nousi yllättäjä Japanista. Falken kiilasi neljännen sijan jakaneiden premium-merkkien, Continentalin ja Goodyearin edelle ja osoitti, että Aasiastakin voi tulla kelpo talvirenkaita pohjoisiin olosuhteisiin. Falken oli esimerkiksi jokaisessa jäällä tehdyssä kokeessa ­– jarrutuksessa, kiihdytyksessä ja ajettavuudessa ­– kolmas.

Kolme viimeiseksi sijoittunutta rengasta, eteläkorealainen Kumho Winter Craft Ice Wi51, Toyo sekä taiwanilainen Federal Himalaya Ice, jäivät selvästi muista. Niiden joukossa oli eniten vaarallisia esityksiä.

– Lumella talvirenkaiden väliset suorituskykyerot tulevat ilmi usein muun muassa ajonvakautuksen aktivoitumisherkkyytenä mutkaisilla teillä. Pitävällä renkaalla ajonvakautus ei puutu pelin kertaakaan, kun taas heikosti pitävällä renkaalla sama nopeus saa järjestelmän katkomaan ajoa jokaisessa kaarteessa, Jussi Saarinen selvittää.

– Kaiken kaikkiaan testi osoitti, että pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluilla kitkarenkailla pärjää oikein hyvin Suomen talvessa, kunhan valitsee renkaat huolellisesti, Saarinen toteaa.

 

TESTIRENKAAT, KOKO 205/55 R16

Yleisarvosana

1. Nokian Hakkapeliitta R5                    

9,3

2. Michelin X-Ice Snow

8,9

3. Falken Winterpeak F-Snow 1

8,8

4. Continental Viking Contact 7

8,7

4. Goodyear Ultra Grip Ice 2

8,7

6. Kumho Winter Craft Ice Wi51

8,3

7. Toyo Observe Gsi-6 HP

8,1

8. Federal Himalaya Ice

8,0

 

Rengastesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorista 9/2022, joka ilmestyy keskiviikkona 14.9. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät