Volvo V90 D3 -kestotesti

Volvo V90 D3 osoittautui neljän vuoden ja noin 100 000 kilometrin aikana luotettavaksi matkakumppaniksi.



Keväällä 2022 se tapahtui. Luovuin Volvostani ajettuani sillä neljän vuoden aikana yhteensä noin 100 000 kilometriä.

 

Vuonna 2018 uutena käyttöön ottamani auto, Volvo V90 D3 Business, palveli minua niin hyvin, että olin vähällä vaihtaa samanlaiseen uuteen vastaavaan malliin, joka tosin olisi ollut kevythybridi. Päädyin kuitenkin tällä kertaa toiseen merkkiin, koska halusin sillä tavalla saada vaihtelua elämään.

 

Tuntui arveluttavalta vaihtaa auton merkkiä ja mallia, koska Volvo V90 D3 Business oli mielestäni lähes täydellinen auto: luotettava, turvallinen, mukava, riittävän tehokas, taloudellinen ja upeasti muotoiltu. Volvo on mielestäni onnistunut hyvin autojensa muotoilussa, koska ne ovat pohjoismaalaisittain käytännöllisiä ja konstailemattoman näköisiä. V90 erityisesti on mielestäni tyylikkyyden huippu.

 

Kirsikkana kakussa olivat V90:ssä olleet hyvin toimivat ajoavustimet, jotka vielä muutama vuosi sitten eivät olleet kovin yleisiä vakiovarusteita autoissa. Kaistavahti, kaistallapitoavustin, polttoainetoiminen lisälämmitin, bluetooth ja aivan uutena loistavana varusteena mukautuva vakionopeussäädin, jota käytin runsaasti sekä pidemmillä matkoilla että pääkaupunkiseudun lyhyemmillä siirtymisillä.

 

Volvoni, kaksilitrainen 150-hevosvoimainen auto, kulutti dieseliä keskimäärin 5,5-6,5 litraa sadalla kilometrillä, mitä voi pitää kohtuullisena lukemana isolle ja painavalle autolle. Moottorin tehot riittivät hyvin rauhalliselle kuljettajalle, ja automaattivaihteisto pelasi loistavasti yhteen moottorin kanssa.

 

Mitään yllättäviä vikoja autossa ei neljän vuoden aikana ilmennyt. Pari kertaa ajotietokone pyysi lisäämään litran verran moottoriöljyä, mutta muuten ei konepeltiä tarvinnut normaalien määräaikaishuoltojen välillä avata.

 

Auto oli lämmin, mukava ja tilava. Mökkimatkoilla tilavaan tavaratilaan mahtuivat hyvin matkatavarat ja suurehko koiramme.

 

Pienen miinuksen annoin rengasmelusta, joka oli mielestäni hieman liian voimakas tämän hintaluokan autoon. Lisäksi kaipasin kuolleenkulman varoitinta. Mutta nämä olivat pieniä puutteita, koska auto muuten oli kokonaisuutena aivan loistava.

 

Volvo V90 D3:n ohjaamossakin näkyy selkeä, käytännöllinen ja tyylikäs pohjoismainen muotoilu.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen