Nokian Hakkapeliitta paras nastarengas sähköautoon -testi

Moottori selvitti, mikä nastarengas ratkaisee parhaiten yhtälön, jossa on pystyttävä hallitsemaan jämäkästi sähköauton paino ja teho, mutta olemaan myös riittävän pehmeä pidon varmistamiseksi talvikeleillä.


 

Painavat ja suorituskykyiset sähköautot asettavat renkaille kovat vaatimukset. Moottori testasi, mitkä nastarenkaat toimivat parhaiten tehokkaan nelivetoisen sähköauton alla.

 

Sähköautot ovat lähtökohtaisesti polttomoottoriautoja painavampia, minkä lisäksi ne ovat erittäin tehokkaita. Pohjoismaisten talvirenkaiden kumiseos on puolestaan pidon optimoimiseksi jäällä ja lumella pehmeämpi kuin muissa rengastyypeissä. Moottori selvitti, mikä nastarengas ratkaisee parhaiten yhtälön, jossa on pystyttävä hallitsemaan jämäkästi sähköauton paino ja teho, mutta olemaan myös riittävän pehmeä pidon varmistamiseksi talvikeleillä.

Testiautona oli nelivetoinen Tesla Model 3 ja koon 235/45 R18 nastarenkaita oli mukana kahdeksalta valmistajalta: Continental, Falken, Goodyear, Landsail, Michelin, Nokian, Toyo ja Yokohama. Nokian Hakkapeliitta 10 EV on erityisesti lataushybrideille ja sähköautoille suunniteltu nastarengas.

Testi osoitti, että painava ja tehokas auto vahvistaa renkaiden ominaisuuksia niin hyvässä kuin pahassa. Voidaankin sanoa, että sähköauto erottelee nastarenkaat selkeämmin toisistaan. Jääkokeissa nähtiin testin suurimmat vaihteluvälit renkaiden kesken. Kiihdytyksessä jäällä Nokian ja Michelin olivat parhaat renkaat tässä järjestyksessä. Falkenin ja Toyon vetopito oli yksinkertaisesti huono ja eroa kärkeen tuli kummallakin 60 %.

Jarrutuspidossa Nokian voitti Michelinin melko tuntuvalla marginaalilla. Goodyear sijoittui täpärästi kolmanneksi selkeällä erolla ennen neljänneksi sijoittunutta Continentalia. Loppunelikolla jarrutuspito jäällä oli jopa vaarallisen heikko. Tämän osion huonoin rengas oli Toyo, jonka pysähtymismatka oli lähes 50 % Nokian rengasta pidempi.

Lumella tehdyissä jarrutus- ja kiihdytyskokeissa renkaiden väliset erot kaventuvat jopa kymmenesosaan siitä, mitä ne ovat jäällä. Lumikiihdytyksessä Michelin oli hieman Nokian Hakkapeliittaa parempi ja Goodyear oli kolmas. Michelin oli myös jarrutuksessa etevin ennen Continentalia.

Sulan kelin testeissä Falkenin ja Yokohaman kokonaisarvosana oli samaa tasoa Michelin kanssa. Goodyear ja Nokian olivat silti kokonaisuutena asfalttikokeiden kärkirenkaat ja Continental heti niiden perässä.

Testin voittajaksi nousi Nokian Hakkapeliitta 10 EV kiitettävällä suorituksella. Michelin X-Ice North 4 oli varsin selkeä kakkonen ja pystyi haastamaan nokialaisen tosissaan. Kolmanneksi parhaan kokonaisarvosanan saanut Goodyear Ultra Grip Arctic 2 jäi kärjestä eniten jääkokeissa ja osittain myös lumella. Asfaltilla Goodyear oli sen sijaan etevä.

– Auton suuri massa tuntuu oikeassa liikenteessä tapahtuvia äkkitilanteita simuloivissa ajettavuuskokeissa siinä, että renkaan ominaisuudet romahtavat helpommin kuin kevyemmällä polttomoottoriautolla. Nokian 10 EV:stä huomaa, että se on suunniteltu sähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin. Erityisesti nokialaisen keulapito – siis hallittavuus – säilyy painavankin auton alla, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen toteaa.

 

TESTIRENKAAT, KOKO 235/45 R18

Yleisarvosana

1.     Nokian Hakkapeliitta 10 EV

9,4

2.     Michelin X-Ice North 4

9,2

3.     Goodyear Ultra Grip Arctic 2

8,9

4.     Continental Ice Contact 3

8,7

5.     Landsail Ice Star IS37

8,1

6.     Yokohama Ice Guard IG65

8,1

7.     Falken Winterpeak F-Ice 1

7,9

8.     Toyo Observe Ice-Freezer

7,8

 

Sähköautojen nastarengastesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorista 8/2022, joka ilmestyy keskiviikkona 10.8. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

Uutinen rengastestiin liittyen löytyy tästä linkistä.

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät