Mini-klassikoita sähköistetään

Muutosten jälkeen klassinen Mini saa tehonsa 90 kW:n sähkömoottorista.


 

Mini-tehtaalla Oxfordissa omistautunut tiimi yhdistää nyt menneisyyden nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Klassiset Minit muunnetaan sähkökäyttöisiksi, mutta bensiinimoottori otetaan talteen, jotta auto voidaan palauttaa myöhemmin takaisin alkuperäiseen kuntoonsa.

Klassinen Mini sai alkunsa vuonna 1959. Öljykriisin aikana syntyi ajatus kulkuneuvosta, joka kuljettaa neljä matkustajaa ja heidän matkatavaransa mutta kuluttaa vain vähän polttoainetta. Mini Recharged antaa klassiselle Minille uuden sähköisen elämän muuttamatta auton ulkomuotoa.

Idea klassikon sähköistämisestä syntyi jo ennen sähköisen Mini Cooper SE:n lanseerausta vuonna 2019. Edellisenä vuonna New Yorkin autonäyttelyssä esiteltiin Classic Mini Electric, ainutlaatuinen ja huolellisesti kunnostettu klassinen Mini Cooper, jonka alkuperäinen moottori oli kuitenkin korvattu sähkömoottorilla. Reaktiot olivat niin myönteisiä, että Minin tehtaalla Oxfordissa asialle omistautunut tiimi jatkoi projektia tarjotakseen klassisten Mini-autojen omistajille Isossa-Britanniassa mahdollisuuden sähköistää autonsa samalla tavalla.

Mini Recharged sopii saumattomasti brändin strategiaan ja ajatukseen kiertotalouden tukemisesta. Uusia autoja ei valmisteta, vaan rakastetut, jo olemassa olevat autot saavat uuden elämän.

Perintö säilyy

Alkuperäisen auton huolellinen käsittely on tärkeä osa konseptia, ja siksi auton rakenteeseen tehdään vain muutoksia, jotka voidaan perua. Jokaisen auton bensiinimoottori merkitään ja varastoidaan asianmukaisesti. Näin auto voidaan palauttaa alkuperäiseen kuntoonsa myöhemmin.

Muutosten jälkeen klassinen Mini saa tehonsa 90 kW:n sähkömoottorista. Auto kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa yhdeksässä sekunnissa. Korkeajänniteakku voidaan ladata 6,6 kW:n teholla, ja sen energia riittää 160 kilometrin matkaan. Auton alkuajoista tuttu mittaristo päivitetään myös näyttämään tarvittavat tiedot esimerkiksi toimintasäteestä ja vaihteiden valinnasta.

Muokatut autot eivät vaadi uutta rekisteröintiä Isossa-Britanniassa, mutta jokaisella autolla on yksilöllinen numeronsa. Muunnoksen jälkeen klassisesta Ministä voi tulla taas osa kaupunkikuvaa vyöhykkeillä, jotka on tällä hetkellä varattu nolla- ja vähäpäästöisille autoille ja joihin ei muuten pääse polttomoottoriautoilla. Sähköistetyllä klassikolla voi siis ajaa Lontoossa Oxford Streetillä tai Piccadilly Circusilla maksamatta kaupungin ympäristöveroa.

Täysin sähköinen tulevaisuus

Vuonna 2021 Mini toimitti 302 114 uutta autoa maailmanlaajuisesti, mikä on 3,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Yli kymmenen prosenttia maailman Mini-asiakkaista valitsi viime vuonna täysin sähköisen Minin. Suomessa yli neljä viidestä Mini-asiakkaasta valitsi ladattavan auton viime vuonna. Joka kolmas Suomessa myyty Mini oli täyssähköinen viime vuonna.

Minin sähköiseen ydinperheeseen kuuluu lähivuosina uusi 3-ovinen malli, uusi crossover-malli pienautojen luokassa sekä crossover-malli kompaktien autojen luokassa. Vuodesta 2030 alkaen Mini tuo markkinoille vain sähköisiä malleja. Mini Rechargedin kaltaiset projektit osoittavat, että BMW Groupin omistama perinteinen brittiläinen yritys ottaa perintönsä vakavasti matkalla kohti uutta aikakautta.

Minin maahantuoja BMW Suomi kertoi asiasta tiedotteessaan 26.1.2022.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät