Mazda2 Hybridin hinnat julki

Mazda2 Hybrid tarjoaa maahantuojan mukaan hyvän vastineen rahalle, kun hinnat lähtevät 21 156 eurosta.

 

 

Mazda2Hybrid on uusi vaihtoehto pikkuautoluokkaan. Mazdan ensimmäinen Euroopan kadut näkevä hybridi on osa malliston sähköistämissuunnitelmaa. Mazda2 Hybrid tarjoaa maahantuojan mukaan hyvän vastineen rahalle, kun hinnat lähtevät 21 156 eurosta.

 

Mazdan mallistossa pikkuautolla on ollut oma paikkansa kautta vuosikymmenten. Vuonna 1988 esiteltiin Mazda 121, jonka hauskin malli oli ”Mummo Ankan auto” -lempinimen saanut pyöreälinjainen toinen sukupolvi 1990-luvun alkupuolella. Sen seuraajaksi esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2002 Mazda2, joka on ehtinyt kolmanteen sukupolveen. 

Nyt Japanissa valmistettavan Mazda2:n rinnalle tulee Mazda2 Hybrid, joka on samalla yhtiön ensimmäinen Euroopan kaduille ennättävä hybridi. Uutuus tehdään Toyotan tehtaalla, jonka kanssa yhteistyö alkoi vuonna 2015. Kaksi vuotta myöhemmin japanilaisyhtiöiden kumppanuutta syvennettiin ja nykyisin siihen kuuluu niin eri sektorien kehitystyötä kuin tuotantoa. 

Nyt esiteltävä Mazda2 Hybrid on valmistajalleen erittäin tärkeä malli, sillä se kuuluu oleellisena osana yhtiön pitkän tähtäimen visioon ”Sustainable Zoom-Zoom 2030”. Tavoitteena on alentaa Mazdan hiilidioksidipäästöjä Pariisin sopimuksen mukaisesti kaikin tavoin. Tähtäimenä on edetä hiilineutraaliksi niin tuotteiden, tuotannon kuin myynnin osalta vuoteen 2050 mennessä. 

Vuonna 2030 neljäsosa Mazdan kaikista uusista henkilöautoista on pelkästään sähkömoottorisia. Euroopassa sähköautojen osuuden Mazdan myynnistä arvioidaan tuolloin olevan yli 40 prosenttia ja kaikki mantereellamme myytävät henkilöautot tulevat olemaan jollain tavalla sähköistettyjä.

 

Myös pikkuautot sähköistyvät  

Pikkuautoissa on luotettu suurempia autoluokkia pidempään pelkkään polttomoottoriin, jotta hinta pysyisi maltillisena. Nyt niissäkin tarjotaan asiakkaille yhä enemmän kevythybrideitä, mutta Mazda hyppää uudella Mazda2 Hybridillä, jossa käytetään Toyotan erinomaiseksi testattua tekniikkaa, suoraan hybridiaikaan.

 Mazda2 Hybrid on hyvin pitkälti sama auto kuin Toyota Yaris. Asiassa ei ole mitään hävettävää, sillä Toyota Yaris on ollut vuosikausia ylivoimaisesti eniten rekisteröity pikkuauto Suomessa. Vuonna 2021 se oli peräti toisena mallikohtaisessa rekisteröintitilastossa ja Yarista rekisteröitiin melkein kaksi kertaa enemmän kuin toiseksi suosituinta pikkuautoa. Nyt Mazda2 Hybrid tulee markkinoille erinomaisena vaihtoehtona Toyota Yarisille.

 

Kompakti koko tiloista tinkimättä 

Mazda2 Hybridissä on hyvät sisätilat, vaikka kori on vain 3,94 metriä pitkä. Toisaalta kohtuullisen pitkästä 2,56 metrin akselivälistä huolimatta auto on erittäin näppärä, sillä kääntöympyrä on alle viisi metriä. 

Yksi Mazda2 Hybridin tärkeimpiä ominaisuuksia on turvallisuus. Siinä on aina vakiona erittäin kattava passiivista ja aktiivista turvallisuutta lisäävä varustepaketti. Vakiona ovat muun muassa paljon kalliimmissakin autoissa harvinaiset keskiturvatyyny ja mukautuva vakionopeudensäädin. Samalle rakenteelle tehty Toyota Yaris saavutti ensimmäisenä pikkuautona täydet viisi tähteä Euro NCAP:in uusimpien vaatimusten mukaisessa turvallisuustestissä ja arvio kattaa tietenkin myös Mazda2 Hybridin.

Mazda2 Hybridissä on aina takana ledivalot ja paremmissa varustetasoissa ne ovat myös edessä. Muotoilultaan uutuus on tyylikäs ja linjoiltaan hienostuneen ajaton. Pyöräaukkojen korostaminen tuo ulkonäköön aggressiivisuutta, mille löytyy katetta. Toyotan valmistama sisarmalli on menestynyt loistavasti rallin MM-sarjassa. 

Ohjaamossa on keskitytty siihen, että kuljettajan tehtävä on mahdollisimman vaivaton. Käytännössä se tarkoittaa mainiota ergonomiaa, hallintalaitteiden sijoitusta lähelle ja niiden kevyttä toimintaa. Selkeä mittaristo ja kosketusnäyttö ovat kojelaudassa korkealla niin, ettei ajajan tarvitse kääntää katsettaan tiestä. Parhaassa varustetasossa on vielä tuulilasin heijastusnäyttö, mikä tekee ajamisesta vielä miellyttävämpää.

 

Taloudellista suorituskykyä 

Toyotan valmistamaa vastaavaa pikkuautoa myydään myös polttomoottoreilla, mutta Mazda2 Hybridissä on nimensä mukaisesti aina bensiini- ja sähkömoottorin yhdistävä voimalinja. Bensiinimoottori on kolmesylinterinen 1,5-litrainen, joka toimii erittäin taloudellisella Atkinson-työperiaatteella.

Moottorin suurin teho on 68 kilowattia (92 hv) ja suurin vääntömomentti 120 newtonmetriä. 

Sähkömoottori kehittää 59 kilowattia ja suurin vääntömomentti on 141 Nm. Yhteensä moottorit kehittävät 85 kilowattia (116 hv). Suorituskyky on mainio, sillä automaattivaihteinen auto kiihtyy nollasta sataan eleettömästi 9,7 sekunnissa. 

Vielä ripeyttäkin tärkeämpää on moottorien saumaton yhteistoiminta, jonka ansiosta osa matkasta voidaan ajaa myös pelkällä sähköllä. Niinpä yhdistetty kulutus on 15-tuumaisilla pyörillä ainoastaan 3,8 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 87 g/km (16-tuumaiset pyörät 4,0 l/100 km ja 92 g/km). Pieneltä vaikuttava 36 litran polttoainesäiliö riittää lähes tuhannen kilometrin ajoon. 

Erittäin vahvan ja jäykän rakenteen ansiosta Mazda2 Hybrid on ajo-ominaisuuksiltaan mainio. Rakenteella on myös suuri vaikutus mukavuuteen, sillä auto on hiljainen ja värinätön. Mazda2 Hybridiin on valittu Suomeen maltilliset 15- ja 16-tuumaiset pyörät, jotka vähentävät melua suurempiin ja matalaprofiilisempiin renkaisiin verrattuna.

 

Varusteet valinnan mukaan – turvallisuus aina vakiona 

Mazda2 Hybridin ostaja voi valita autoonsa mieleisensä varustelun, sillä vaihtoehtoja on peräti seitsemän, kaikki kätevästi noin tuhannen euron portain toisistaan. Perusvarustetasoina ovat Pure, Agile ja Select, joihin jokaiseen saa vielä yhden tai kaksi varustepakettia. 

Hinnat alkaen versiona on 21 156 euroa maksava Mazda2 Hybrid Pure. Vaikka se on halvin vaihtoehto, ei varustelu ole mitenkään riisuttu. Vakiona ovat muun muassa normaalien keskuslukituksen ja etuikkunoiden sähköllä toimivien ikkunannostimien lisäksi automaatti-ilmastointi ja keskikyynärnoja edessä. Turvallisuutta lisäävät jo edellä mainittujen ohella kaistavahti ja -avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan tarkkailujärjestelmä, älykäs kaupunkijarrutusavustin ja kaukovaloautomatiikka. Älypuhelimen (Apple CarPlay, Android Auto) voi yhdistää auton tieto-viihdejärjestelmään, jolloin saa käyttöön navigoinnin.  

Mazda2 Hybrid Pure Plus (22 227 euroa) lisää perusvarusteluun paljon käyttöä helpottavaa ja mukavuutta lisäävää. Tämän version uskotaankin nousevan Mazda2 Hybrid Agilen ohella suosituimmaksi. Ulkonäköön vaikuttaa takaspoileri ja tavallaan myös etusumuvalot. Ajajalle on iloa lämmitettävästä nahkaverhoillusta ohjauspyörästä ja tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin helpottaa ajoa. Lisäksi myös takaovissa on sähkötoimiset ikkunannostimet. 

Keskimmäisenä varustetasona on Mazda2 Hybrid Agile (23 247 euroa). Siinä on edellisten lisäksi kevytmetallivanteet. Kosketusnäyttö kasvaa 8-tuumaiseksi, jossa on mukana myös peruutuskamera. Älyavain tekee auton käyttämisen vaivattomaksi. Comfort-paketti (24 382 euroa) tuo autoon ledivalot eteen sekä pää- että sumuvaloihin, minkä lisäksi ulkopeilit kääntyvät automaattisesti korin myötäisiksi. Ohjaamossa osittain synteettisellä nahalla verhoillut istuimet ovat urheilulliset, mittaristo vaihtuu digitaaliseksi ja automaatti-ilmastoinnissa on kaksi vyöhykettä. Safety-paketti (25 343 euroa) lisää nimensä mukaisesti turvallisuutta. Siinä on pysäköintitutkat edessä ja takana, katvealueen valvontajärjestelmä, pysäköintitilanteiden törmäyksenesto ja sisätaustapeilin himmennysautomatiikka. 

Huippuversiona on Mazda2 Hybrid Select (26 448 euroa), jonka saa myös panoraama-lasikatolla hintaan 27 548 euroa. Täydellisimmin varustetun uuden Mazda2 Hybridin tunnistaa tuumaa muita suuremmista pyöristä. Sisätiloissa kokonaisuuden täydentää ledeillä toteutettu tunnelmavalaistus. Kuljettaja nauttii suuren 10-tuumaisen tuulilasin heijastusnäytön välittämistä tiedoista ja auton varusteista löytyy älypuhelimen langaton lataus. 

Mazda2 Hybridin myynti käynnistyy heti ja ensimmäiset autot ovat jo jälleenmyyjillä nähtävissä ja koeajettavissa.

Inchcape Motors Finland Oy / Mazda Suomi kertoi asiasta tiedotteessa 16.3.2022.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät