Audi A6 Avant e-tron -konseptissa tilaa ja tekniikkaa

A6 Avant on tilankäytön mestari kahdessakin mielessä: tilavan peräkontin lisäksi autossa on suuri ja nopeasti latautuva akku.


 

Audi A6 e-tron -konseptiauton toinen osa: Audi esittelee tämän vuoden mediatilaisuudessaan luksusluokan täyssähköisen A6:n seuraavan tulevaisuuden mallin, Avantin.  Sähköisellä voimalinjalla varustettu Audi A6 Sportback esiteltiin lähes vuosi sitten Shanghain autonäyttelyssä. Tuotanto-orientoitunut konseptiauto A6 Avant e-tron havainnollistaa nyt uraauurtavan voimalinjateknologian ja Audin perinteisen Avant-muotoilumaailman synteesiä.

Vuonna 2021 esitellyn Audi A6 e-tron -konseptiauton tapaan myös A6 Avantissa on Audin johdolla kehitetty täysin sähköinen, edistykselliseen PPE-perusratkaisuun perustuva voimalinja. Samalla se edustaa uutta muotoilukonseptia, jonka perusmitat ovat samat kuin A6 Sportback e-tronissa. Kori on 4,96 metriä pitkä, 1,96 metriä leveä ja 1,44 metriä korkea, joten auto on selvästi luksusluokan mitoissa. Sen linjat edustavat Audin nykyisen muotokielen johdonmukaista kehitystä. Keskeiset muotoilulliset elementit, kuten umpinainen Singleframe ja yhtenäinen valonauha takana, korostavat sukulaisuutta Audin muihin sähköisiin e-tron-malleihin.

Maaliskuussa 2022 ensi-iltansa saanut Audi A6 Avant e-tron -konseptiauton ulkoasumalli ei ole mikään yksinkertainen muotoiluharjoitelma. Päinvastoin, sen linjat ja tyylikkäät mittasuhteet ennakoivat tulevia Audin tuotantomalleja ja antavat vihjeitä siitä, kuinka dynaamiselta ja elegantilta täyssähköinen luksusluokan Audi voi näyttää. 

”Audi A6 Avant e-tron -konsepti on konkreettinen katsaus tuleviin PPE-teknologia-alustaan perustuviin tuotantomalleihin. Emme vain sähköistä Avantin menestyksekästä 45-vuotista historiaa, vaan haluamme käyttää kaiken teknisen taitomme lisäämällä siihen huutomerkin. Käytännössä tämä merkitsee tehokasta 800 voltin tekniikkaa, 270 kW lataustehoa ja jopa 700 kilometrin WLTP-toimintamatkaa", sanoo Audin teknisestä kehityksestä vastaava Oliver Hoffmann.

Audi A6-tunnus korostaa, että konseptiauto sijoittuu Audin bisnesluokkaan. Malliperhe on ollut merkin edustaja yhdessä maailman eniten myydyistä autosegmenteistä vuodesta 1968 lähtien – vuoteen 1994 saakka nimellä Audi 100. Vallankumoukselliset, farmariautojen muotoilua uudistaneet Avant-mallit ovat olleet mukana vuodesta 1977 alkaen. Ne merkitsivät kirjaimellisesti aivan uudenlaisen auton syntymistä, jonka dynaamisia linjoja kilpailijat ovat sittemmin kopioineet. Nimi Avant viittaa avantgardeen – ihmisiin tai teoksiin, jotka ovat kokeilevia ja rikkovat aikansa vakiintuneita suuntauksia. 

PPE-teknologia varmistaa omalta osaltaan, että auton linjat muuttuvat dynaamiseksi ajettavuudeksi ja arkipäivän suorituskyvyksi eli pitkäksi toimintamatkaksi. Voimalinjasta ja malliversiosta riippuen Audi A6 e-tronin WLTP-toimintamatka on jopa 700 kilometriä ja tehokkaimmat versiot kiihtyvät 0–100 km/h alle neljässä sekunnissa. Sportbackin ja Avantin suoritusarvot poikkeavat toisistaan vain hienoisesti. 

Audi A6 Avant e-tronin takaosa on sekä tyylikäs että tilava – kahdessakin mielessä, sillä matkatavaroiden lisäksi tilaa on myös huomattavalle määrälle auton liikkeessä pitävää energiaa. Voimalinja ja akkuteknologia perustuvat 800 voltin järjestelmään, jota voidaan ladata jopa 270 kilowatin teholla. Sen ansiosta pikalatausasemalla saadaan 300 lisäkilometriä akkuihin vain 10 minuutissa.

Selkäesti e-tron: muotoilu

Mittojensa perusteella Audi A6 Avant e-tron -konsepti edustaa selkeästi ylempää segmenttiä: 4,96 metrin pituus, 1,96 metrin leveys ja 1,44 metrin korkeus vastaavat nykyisiä A6- ja A7-malleja. Dynaamisten mittasuhteiden, tyylikkäiden linjojen ja tunnusomaisen Avant-takaosan perusteella on selvää, että auto on suunniteltu tuulitunnelissa.

Aerodynamiikalla onkin ollut aina keskeinen rooli luksusluokan Audien pitkässä historiassa. Aikansa aerodynamiikan maailmanmestari oli Audi 100 / C3, jonka ilmanvastuskerroin cW oli legendaarinen 0,30. Audi päihitti siis kilpailijansa jo vuonna 1982 ja monta kertaa myös sen jälkeen.

Nyt sähköisellä voimalinjalla varustettu Audi A6 e-tron -konseptiauton eri versiot kirjoittavat tähän menestystarinaan uuden luvun. Sportbackin ilmanvastuskerroin cW on sähköistetyssä C-segmentissä ennennäkemätön 0,22, Avant jää pidennetyn kattolinjansa ansiosta tästä vain 0,02 yksikön päähän. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että auton ilmanvastus on minimaalinen, joka merkitsee vähäisempää energiankulutusta ja pidempää toimintamatkaa. Muotojen hienosäätö tuulitunnelissa on johtanut myös orgaanisiin muotoihin, joiden pienimmissäkin yksityiskohdissa näkyy poikkeuksellinen eleganssi ja harmonia.

Suuret 22-tuumaiset vanteet, lyhyet ylitykset, matala ohjaamo ja dynaaminen katon kaari antavat Avantille urheiluautomaiset mittasuhteet. Varsinkin sivulta katsottuna A6 Avant e-tron -konsepti näyttää monoliittiselta, kuin yhdestä muotista syntyneeltä. Kulmikkaiden muotojen sijaan korin kuperat ja koverat pinnat sulautuvat toisiinsa pehmeästi. 

Audi Avantin ikkunoiden muotoilulle tyypilliset piirteet syntyvät loivasti taaksepäin kaltevasta katon kaaresta ja viistosta D-pilarista, joka kohoaa virtaviivaisesti auton peräosan muodostamasta vakaasta alustasta. Korin leveyttä korostavat orgaanisesti sivupintoihin integroituvat quattro-pyöränkaaret, joita yhdistää akkujen sijoitusalue ovien alareunan suojapaneelien välissä. Paneeleita korostetaan mustilla design-elementeillä, jotka ovat nykyään Audin sähköautojen tunnusmerkki. Audi e-tron-malleille tyypillisiä ovat myös virtaviivaiset, kameroilla toteutetut virtuaaliset ulkopeilit A-pilarin juuressa. 

Jo keulasta tunnistaa heti, että Audi A6 Avant e-tron -konseptiauto edustaa merkin sähköistä linjaa. Siitä kertoo suuri umpinainen Singleframe-säleikkö, jonka alareunaan on sijoitettu voimansiirron, akkujen ja jarrujen jäähdytyksen ilmanottoaukot. Ajovalojen matalat kehykset ulottuvat pitkälle keulan sivuille ja korostavat korin vaakasuuntaisia linjoja.

Takana tuulitunnelin vaikutus korin muotoihin on ilmeinen. Perän yläosaan on muotoiltu aerodynaaminen, kehämäinen virtauksen irrottava reuna. Värillisellä somistuksella viimeistellyllä ilmanohjaimella on tärkeä merkitys aerodynamiikalle ja sen muotoilu korostaa myös konseptiauton pitkänomaista, vaakasuoraa siluettia. 

Perän alaosassa erottuvat puskurin alueelle integroidut diffuusorin suuret ilmanpoistoaukot. Ilmanohjaimen tapaan värillisillä aksenteilla viimeistellyt elementit ohjaavat auton alla virtaavaa ilmaa ja vähentävät turbulenssia. Tämä auttaa sekä vähentämään ilmanvastusta että minimoimaan nostovoiman vaikutusta.

Näyttelyauton urheilullista siluettia korostetaan Neptune Valley -nimisellä uudella lämpimällä harmaan sävyllä. Varjoisissa olosuhteissa väri antaa modernin, hillityn vaikutelman, mutta auringonvalossa efektipigmentit puhkeavat kukkaan kimallellen pehmeästi sateenkaaren väreissä.

Valaisevaa kaikista näkökulmista – valoteknologia 

Matalat, solakat ajovalot ja takavalot mukautuvat tasaisina auton korilinjoihin. Digitaalisten Matrix LED- ja OLED-teknologioiden ansiosta pieneen pinta-alaan on pystytty mahduttamaan maksimaalisen kirkkaat valot, joissa on paljon ominaisuuksia ja mukautettavat valokuviot. Audin valosuunnittelijat ja -kehittäjät ovat jälleen tehneet uskomattoman työn – konseptiauton valoissa on monia uusia ominaisuuksia ja personointimahdollisuuksia.

Korin molemmilla puolilla on kolme korkean resoluution led-projektoria, jotka luovat auton viereen näyttämön aina, kun ovet avataan: pienet dynaamiset valotehosteet tervehtivät matkustajia heidän omalla kielellään.

Turvallisuusominaisuuksien ja estetiikan yhdistäminen on aina ollut Audille erityisen tärkeää. Siksi pienet, korkearesoluutioiset projektorit heijastavat maahan myös varoitusmerkkejä, joilla varoitetaan esimerkiksi pyöräilijöitä auton avautuvista ovista.

Ajoneuvon kulmiin on sijoitettu vielä neljä huomaamatonta led-projektoria lisää. Niillä voidaan esittää suuntamerkkikuvioita, joiden design on mukautettavissa eri markkina-alueiden vaatimusten mukaisiksi.

Digitaalisten Matrix LED -ajovalojen laatutaso on lähes elokuvamainen. Jos Audi A6 Avant e-tron -konseptiauto on pysäköitynä keula seinää kohti esimerkiksi lataukseen, kuljettaja ja matkustajat voivat aikansa kuluksi pelata seinään projisoitua videopeliä. Sen sijaan, että käytössä olisi pieni ruutu ohjaamossa, he näkevät pelinsä virtuaaliset maisemat seinään heijastettuna laajakuvaformaatissa – ja kaikki tämä digitaalisten Matrix LED -valojen kautta.

Konseptiauton takaosan uuden sukupolven digitaaliset OLED-elementit muodostavat yhtenäisen valonauhan ja toimivat näytön tapaan. Niitä voidaan käyttää luomaan myös lähes rajattomasti muokattavia digitaalisia valokuvioita ja dynaamista valonäyttöjä asiakkaan henkilökohtaisten mieltymysten mukaisesti.

Yksi takavalojen uusi ominaisuus on digitaalisten OLED-elementtien kolmiulotteinen, korin muotoon sovitettu arkkitehtuuri, joka integroi auton pimeällä näkyvän designin täydellisesti kokonaisuuteen. Tämä antaa mahdollisuuden kokea dynaaminen valoshow, ei aiempaan tapaan vain kaksiulotteisena, vaan vaikuttavalla 3D-tilaefektillä.

Takavalojen tapaan myös ajovalot täyttävät vaatimukset valojen perinteisistä vaatimuksista: ne valaisevat edessä olevan tien kirkkaasti ja selkeästi, mutta myös sopeutuvat älykkäästi erilaisiin liikennetilanteisiin, säähän ja ympäristöön ja myös kommunikoivat muiden tienkäyttäjien kanssa. Takana ultrakirkkaat, tasapintaiset ja korkeakontrastiset digitaaliset OLED-takavalot voivat tulevaisuudessa parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta.

Auton ympärillä projisoitavat kuviot mahdollistavat kommunikoinnin laajentamisen ensimmäistä kertaa ajoneuvon ulkopuolelle. Ajoneuvon älykkään liitettävyyden avulla A6 Avant e-tron -konseptiauto voi välittää visuaalisilla signaaleilla tietoa muille tienkäyttäjille.

PPE – matala rakenne ja korkea maavara 

PPE-alusta on suunniteltu yksinomaan akkukäyttöisille voimalinjoille ja siksi siinä voidaan hyödyntää teknologian kaikkia etuja. Tulevien PPE-mallien keskeinen yksikkö on akselien väliin sijoitettu akkumoduuli, jossa A6 e-tron -konseptiauton Avant-versiossa on noin 100 kWh energiaa. Kun koko ajoneuvon pohja on hyödynnetty, akku on voitu mahduttaa suhteelliseen matalaan tilaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa voidaan käyttää samaa rakennetta sekä korkean maavaran ajoneuvoissa että Audi A6 Avantin tyyppisten dynaamisten, matalien autojen pohjana – ilman perusarkkitehtuuriin tehtäviä muutoksia. 

Skaalautuva akun koko ja akseliväli mahdollistavat PPE-rakenteen soveltamisen eri segmenttien autoissa. Melko pitkän akselivälin ja lyhyiden ylitysten yhdistelmä on kuitenkin kaikille yhteistä, ja tämä yhdessä suurien pyörien kanssa johtaa yksinkertaisesti täydellisiin mittasuhteisiin – eikä ainoastaan muotoilun näkökulmasta. Matkustajat hyötyvät pitkästä akselivälistä, sillä se merkitsee pidempiä sisätiloja ja siten enemmän jalkatilaa sekä edessä että takana – tämä on merkittävä etu kaikissa segmenteissä. Lisäksi täyssähköautot ovat yleensä tilavampia, sillä niissä ei ole keskitunnelia – se ei ole sähköisen voimalinjan ansiosta tarpeen.

Vaikka autoissa ei olekaan keskitunnelia, ei Audin tavaramerkistä eli quattro-nelivetojärjestelmästä tarvitse luopua. Tulevien PPE-mallien nelivetoversioissa on yksi sähkömoottori sekä etu- että taka-akseleilla. Elektroniikka koordinoi nelivetoa tarpeen mukaan, jolloin saavutetaan täydellinen tasapaino ajodynamiikan ja energiatehokkuuden välillä. Audin e-tron-malliston perusversiot on optimoitu tarjoamaan mahdollisimman pieni kulutus ja pitkä toimintamatka – näitä versioita liikuttaa yksi taka-akselille sijoitettu sähkömoottori. 

Audi A6 Avant e-tron -konseptiauton kaksi sähkömoottoria voivat tuottaa 350 kW:n kokonaistehon ja 800 Nm vääntömomentin.

Audi A6 Avant e-tron -konseptiauton etupyörät on yhdistetty erityisesti sähköajoneuvoille optimoituun akseliin viidellä tukivarrella, takana on monivarsituenta. Konseptiautossa on Audi-ilmajousitus säätyvillä iskunvaimentimilla.

A6 Avant e-tron – tilankäytön mestari

Audi A6 Avant e-tron -konseptiauton – samoin kuin kaikkien muidenkin tulevien PPE-mallien – voimalinjan ytimenä on 800 voltin latausteknologia. Audi e-tron GT: tapaan tämä mahdollistaa myös Audi A6 Avant e-tron -konseptiauton akun lataamisen pikalatausasemilla erittäin nopeasti jopa 270 kW teholla. Vallankumouksellinen teknologia tulee ensimmäistä kertaa saataville PPE-alustalla suuren volyymin keskikokoisiin ja luksussegmentin autoihin.

Tämän ansiosta A6 Avant on tilankäytön mestari kahdessakin mielessä: tilavan peräkontin lisäksi autossa on suuri ja nopeasti latautuva akku. PPE-teknologia mahdollistaa latausajat, jotka vastaavat perinteisillä moottoreilla varustettujen autojen tankkausaikaa. Audi A6 Avant e-tron konseptiauton 100 kWh:n akku voidaan ladata 5 prosentista 80 prosentin tasolle alle 25 minuutissa ja vain 10 minuutissa saadaan riittävästi lisävirtaa yli 300 kilometrin toimintamatkalle. 

Yli 700 kilometrin toimintamatkan (riippuen voimalinjasta ja tehosta) ansiosta Audi A6 e-tron -perheen autot soveltuvat erinomaisesti myös pitkille matkoille. Lisäksi sen toimintamatka ja latausnopeus pärjäävät polttomoottoriautoille, joten se on täydellinen yleisauto päivittäiseen käyttöön, lyhyistä kauppareissuista pidempiin lomamatkoihin.

Sähköautoille tyypillisesti Audi A6 Avant e-tron -konseptiauto on dynaamisilta ominaisuuksiltaan häikäisevä verrattuna polttomoottorilla varustettuihin kilpailijoihinsa. Suuri vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä ja jopa taloudellisimpaan käyttöön suunnitellut mallit kiihtyvät 0–100 km/h alle seitsemässä sekunnissa. Äärimmäisissä huipputehokkaissa malleissa sama saavutetaan jopa selvästi alle neljässä sekunnissa.

PPE – monipuolinen, muuttuva, sähköinen

Vuonna 2018 debytoi Audin ensimmäinen täyssähköinen tuotantomalli – Audi e-tron. Siitä lähtien Audi on järjestelmällisesti ja nopeasti – alle kolmessa vuodessa – laajentanut sähköisen liikkumisen koko mallistoonsa. Audi e-tron SUV ja e-tron Sportback -mallien jälkeen helmikuussa 2021 esiteltiin erittäin dynaaminen Audi e-tron GT, joka perustuu yhdessä Porschen kanssa kehitettyyn uuteen teknologia-alustaan. Vain kaksi kuukautta myöhemmin ensi-iltansa saivat A-segmentin ainutlaatuiset SUV-mallit Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron, jotka molemmat perustuvat Volkswagen-konsernin MEB-rakenteeseen.

Audi A6 e-tron Sportback ja Avant -konseptiautot ovat ensimmäiset innovatiiviseen PPE-alustarakenteeseen (Premium Platform Electric) perustuvan ajoneuvoperheen jäsenet. PPE-teknologiaa kehitetään Audin johdolla yhdessä Porschen kanssa. Ajoneuvoperhe laajenee keskikokoisten autojen C-segmentistä myöhemmin myös pienehköjen autojen B- ja suurten autojen D-segmentteihin. Ensimmäiset PPE-alustalle rakennetut sarjatuotanto-Audit julkaistaan vuoden 2022 jälkipuoliskolta alkaen. 

PPE on ensimmäinen alusta, joka on suunniteltu soveltumaan ennennäkemättömään valikoimaan suuren volyymin autoja – mukaan lukien korkean maavaran SUV- ja CUV-mallit sekä Audin malliston ytimeen kuuluvat matalammat mallit, kuten Audi A6-sarja. Suunnitteilla on laajentaa PPE-sarjaa myös pienehköjen autojen B-segmenttiin, joka on ollut Audin suurimman volyymin markkinasegmentti vuosikymmenien ajan. PPE soveltuu lisäksi erinomaisesti teknologiseksi alustaksi huippuluokan D-segmentin autoihin.

PPE-alustan ansiosta täyssähköautot houkuttelevat nyt myös sellaisia asiakkaita, jotka haluavat jotain muuta kuin SUVin – esimerkiksi Audille luonteenomaisen Avantin.

Tämän ansiosta Audi voi laajentaa täyssähköautovalikoimaansa tehokkaasti suurten volyymien B- ja C-segmenttien kautta. Lisäksi mittakaavaedut mahdollistavat luksusluokan teknologian ja erilaisten malliversioiden sisällyttämisen laajaan, premium-markkinoilla vertaansa vailla olevaan mallivalikoimaan. 

Audi Finland kertoi asiasta tiedotteessaan 17.3.2022.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen