Renault, Nissan ja Mitsubishi julkistivat yhteisen strategian
Renault Group, Nissan Motor Co., Ltd. ja Mitsubishi Motors Corporation ilmoittivat yhteisistä toimenpiteistä ja Allianssin 2030 -strategiasta. Nissan Nordic Europe kertoi asiasta tiedotteessaan 28.1.2022.
Puolitoista vuotta jäsenyritysten kilpailukykyä ja kannattavuutta tukevan yhteistyömallin julkistamisen jälkeen Allianssi on nyt vankalla pohjalla. Se hyötyy tehokkaasta operatiivisesta hallinnosta, sekä tehostetusta ja joustavasta yhteistyöstä.
Renault-Nissan-Mitsubishi -Allianssi julkaisi toukokuussa 2020 Leader-Follower-toimintamallin, jossa teknologioita kehittää aina yksi johtava tiimi seuraajien tuella. Tällä tavoin jokainen allianssin jäsen pääsee hyötymään kaikista tärkeistä teknologioista. Allianssi keskittää yhteisen 2030-strategiansa täyssähköautoihin, sekä älykkääseen ja yhdistettyyn liikkumiseen jakaen investointeja kolmen jäsenyritystensä ja niiden asiakkaiden hyödyksi. Tavoitteena on myös olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.
Yhdessä liikkuminen jokaisen eduksi – Leader-Follower-järjestelmä
Allianssin jäsenet ovat kehittäneet "älykkään eriyttämisen" toimintamallin, jonka avulla pystytään hyödyntämään yhteisiä kokonaisuuksia, kuten perusrakenne, tuotantolaitokset ja voimalinjat. Näin voidaan valmistaa autoja kustannustehokkaasti eri ajoneuvoluokkiin. Tämän lisäksi toimintamalli mahdollistaa entistäkin paremmat valmiudet suunnitella autojen ulkonäkö ja korirakenteet merkin ilmeen mukaisiksi. Esimerkkinä joustavista mahdollisuuksista, C- ja D-segmenttien yhteiselle perusrakenteelle on valmistettu jo viisi eri mallia kolmelta Allianssin merkiltä (Nissan Qashqai ja X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral ja tuleva seitsemänpaikkainen SUV).
Jatkossa Allianssin jäsenet lisäävät yhteisten perusrakenteiden käyttöä nykyisestä 60 %:sta yli 80 %:iin sen 90 mallissa vuoteen 2026 mennessä. Näin jokainen yritys voi keskittyä asiakkaidensa tarpeisiin, merkin tärkeimpiin malleihin ja ydinmarkkinoihin hyödyntäen samalla yhteisiä innovaatioita pienemmillä kustannuksilla.
Osana tätä Mitsubishi Motors vahvistaa läsnäoloaan Euroopassa kahdella uudella mallilla, joiden joukossa on uusi ASX, joka perustuu Renaultin myyntimenestyksiin.
Viisi yhteistä sähköautojen perusrakennetta: alan suurin globaali tarjonta
Renault, Nissan ja Mitsubishi ovat olleet sähköautomarkkinoiden edelläkävijöitä, ja sähköistykseen on jo investoitu yli 10 miljardia euroa. Päämarkkinoilla (Eurooppa, Japani, Yhdysvallat, Kiina) 15 Allianssin tehdasta valmistaa osia, moottoreita ja akustoja kymmeneen eri sähköautomalliin. Tähän mennessä sähköautoja on myyty Allianssissa yli miljoona, ja sen merkkien sähköautoilla on ajettu jo yhteensä 30 miljardia kilometriä.
Tämän ainutlaatuisen asiantuntemuksen pohjalta ja yhteensä 23 miljardin euron investoinneilla sähköistykseen seuraavan viiden vuoden aikan, Allianssi kasvattaa tarjontansa 35 sähköautomalliin vuoteen 2030 mennessä.
Näistä malleista 90 % perustuu viiteen yhteiseen täyssähköiseen perusrakenteeseen, jotka kattavat useimmat markkinat kaikilla tärkeimmillä alueilla:
- CMF-A-EV, maailman edullisin perusrakenne, on uuden Dacia Springin perusta.
- KEI-EV (miniauto) perusrakenne pienikokoisille sähköautoille.
- LCV-EV perusrakenne ammattiasiakkaille Renault Kangaroon ja Nissan Townstarin perustana.
- CMF-EV, globaali, muunneltava EV-perusrakenne. Kohta saatavilla olevan täyssähköisen Nissan ARIYAn ja Renault Megane E-Tech Electricin perustana. CMF-EV-perusrakenne teknologisilla innovaatioillaan ja modulaarisuuden tarjoamilla mahdollisuuksilla on benchmark-alusta Allianssin uuden sukupolven sähköautoille. Alusta on luotu integroimaan ja optimoimaan kaikki 100-prosenttisesti sähköisen voimansiirron elementit, ja siinä on uusi, tehokas moottori ja erittäin litteä akusto. Vuoteen 2030 mennessä yli 15 mallia perustuu CMF-EV-alustaan, ja vuosittain tuotetaan jopa 1,5 miljoonaa autoa.
- CMF-B-EV, maailman kilpailukykyisin kompakti sähköalusta, lanseerataan vuonna 2024. Sen toimintasäde on jopa 400 km; sen aerodynamiikka on erinomainen, mikä auttaa vähentämään kustannuksia 33 % ja tehonkulutusta yli 10 % verrattuna nykyiseen Renault ZOE:hen. Se on perustana 250 000 ajoneuvolle vuodessa Renault-, Alpine- ja Nissan-brändeillä. Ajoneuvojen joukossa ovat Renault R5 ja uusi kompakti sähköauto, joka korvaa Nissan Micran. Nissanin suunnittelema ja Renaultin valmistama uusi malli on tarkoitus valmistaa Renault ElectriCityssä: Pohjois-Ranskan sähköteollisuuskeskuksessa.
Yhteinen akkustrategia, uraauurtavat akkuinnovaatiot ja suunniteltu 220 GWh tuotantokapasiteetti varmistavat erittäin kilpailukykyisen ja houkuttelevan tarjonnan kaikille asiakkaille. Kilpailukyky on avainasemassa ja sen maksimoimiseksi jäsenyritykset ovat luoneet yhteisen Alliance-akkustrategian, joka näkyy muun muassa yhteisen akkutoimittajan valintana Renaultille ja Nissanille niiden ydinmarkkinoilla. Yhdessä kumppaneiden kanssa Allianssi pyrkii saavuttamaan merkittävät valmistusmäärät ja kustannussäästöt, mikä mahdollistaa akkukustannusten alenemisen 50 %:iin vuoteen 2026 mennessä ja 65 %:iin vuoteen 2028 mennessä. Tällä lähestymistavalla Allianssilla on vuoteen 2030 mennessä yhteensä 220 GWh akkutuotantokapasiteettia sähköautoille tärkeimmillä tuotantolaitoksilla ympäri maailmaa.
Tämän lisäksi Allianssilla on yhteinen visio kiinteän olomuodon all-solid-state-akkuteknologiasta (ASSB). Kokonaisvaltaisen asiantuntemuksensa ja ainutlaatuisen akkuteknologiakokemuksensa ansiosta Nissan johtaa akuston kehittämistä ja innovointia. Akustot tulevat hyödyttämään kaikkia Allianssin jäseniä. Kiinteän olomuodon akkujen energiatiheys on kaksinkertainen verrattuna nykyisiin nestemäisiin litiumioniakkuihin. Latausaika lyhenee myös kolmasosaan, jolloin asiakkaat voivat tehdä pidempiä matkoja entistä nopeammin, varmemmin ja mukavammin.
Tavoitteena on valmistaa kiinteän olomuodon akustoja massatuotantona vuoden 2028 puoliväliin mennessä ja sen jälkeen saavuttaa sama kustannustaso polttomoottoriajoneuvojen kanssa alentamalla akustojen kustannukset 65 dollariin kilowattitunnilta. Tämä tulee nopeuttamaan maailmanlaajuista siirtymistä täyssähköautoihin. Yli 10 vuoden kokemuksella sähköautoliiketoiminnasta Allianssin jäsenillä on vahva osaaminen ja kokemus akkujen uudelleenkäytön järjestämisestä. Vahva kokemus erityisesti akkujen jatkokäytöstä, kierrätyksestä ja tehokkaiden ja ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittämisestä koko akun käyttöiän ajan on iso etu tulevaisuudessa.
25 miljoonaa autoa yhdistettynä Alliance Cloudiin vuoteen 2026 mennessä: luokkansa paras digitaalinen kokemus asiakkaille. Älykäs liikkuminen sekä liikkumisen yhdistettävyyspalvelut ovat suuressa roolissa Allianssin tulevaisuuden innovaatioissa.
20 vuoden kokemus ADAS-järjestelmistä (Advanced Driver Assist System) ja autonomisesta ajosta mahdollistavat Allianssille erinomaiset lähtökohdat parantaa jatkossakin liikenteen turvallisuutta, mukavuutta ja ajonautintoa. Kehitämme turvallisuutta parantavia innovaatioita älykkäisiin ja kuljettajaa avustaviin teknologioihin, esimerkkinä Nissanin palkittu ProPILOT-järjestelmä.
Yhteisten perusrakenteiden ja sähköisten järjestelmien ansiosta Allianssin jäsenet tarjoavat vuoteen 2026 mennessä yli 10 miljoonaa ajoneuvoa ja 45 eri mallia, jotka on varustettu autonomisilla ajojärjestelmillä.
Allianssi lanseeraa ensimmäisen täysin ohjelmallisesti määritetyn ajoneuvonsa vuoteen 2025 mennessä. Tämä ajoneuvo on avainasemassa, kun Allianssi kehittää tulevien malliensa Over The Air -ominaisuuksia koko niiden elinkaaren aikana. Tämä merkitsee asiakkaille lisäarvoa, kun heidän autonsa integroituu asiakkaan omaan digitaaliseen ekosysteemiinsä ja tarjoaa näin entistäkin yksilöllisemmän kokemuksen, uusia ja parannettuja palveluita sekä pienempiä ylläpitokustannuksia. Tämä antaa jäsenille myös mahdollisuuden lisätä ajoneuvojen jälleenmyyntiarvoa päivittämällä niitä uusilla ominaisuuksilla. Lisäksi ohjelmallisesti määritetyt ajoneuvot pystyvät kommunikoimaan yhdistettyjen laitteiden, käyttäjien ja infrastruktuurin kanssa, mikä avaa uusia mahdollisuuksia.
Allianssin luokkansa paras digitaalinen kokemus mahdollistaa ennennäkemättömän tietomäärän, mikä tasoittaa tietä autoilun seuraavalle tasolle. Renault Group, Nissan Motor Co., Ltd ja Mitsubishi Motors ovat tämän vallankumouksen eturintamassa.
Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan on maailmanlaajuinen ajoneuvovalmistaja, joka myy yli 60 mallia Nissan-, INFINITI- ja Datsun-tuotemerkeillä. Tilikaudella 2018 yhtiö myi 5,52 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti, ja sen liikevaihto oli 11,6 biljoonaa jeniä. Nissanin maailmanlaajuinen pääkonttori Yokohamassa Japanissa hallinnoi toimintaa kuudella alueella: Aasiassa ja Oseaniassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Intiassa, Kiinassa, Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa sekä Pohjois-Amerikassa. Nissan on tehnyt yhteistyötä ranskalaisen autovalmistaja Renaultin kanssa vuodesta 1999 alkaen ja hankki 34 prosentin osuuden Mitsubishi Motorsista vuonna 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin yhteenlaskettu myynti oli 10,76 miljoonaa ajoneuvoa kalenterivuonna 2018.
Nissan Euroopassa
Nissan on yksi suurimmista Euroopan ulkopuolisista valmistajista Euroopassa, ja se työllistää yli 16 000 työntekijää suunnittelussa, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa, logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Vuonna 2019 Nissanin tehtaat Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä tuottivat noin 465 000 ajoneuvoa, mukaan lukien palkitut crossoverit, hyötyajoneuvot ja täyssähköinen Nissan LEAF. Nissanin tavoitteena on saavuttaa nollapäästöt ja nolla kuolemantapausta liikenteessä Nissan-ajoneuvoissa, hyödyntäen Nissanin Intelligent Mobility -teknologioita. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa tulevaisuuden liikkumiseen ohjaa Nissanin tulevien mallien suunnittelua ja yrityksen päätöksiä siitä, kuinka autoilla ajetaan, minkälaisia voimalinjoja niissä käytetään ja miten autot integroituvat yhteiskuntaan.
Nissan Nordic Europe Oy
Nissan Nordic Europe Oy on maahantuoja sekä myynti- ja markkinointiyhtiö, joka edustaa Nissania Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Yrityksellä on noin 175 työntekijää ja sen pääkonttori sijaitsee Espoossa.
Kommentit
Lähetä kommentti