Range Rover -lataushybridi kulkee jopa yli 113 km sähköllä

Tehokas P510e yhdistää 400 hevosvoiman (294 kW) Ingenium-moottorin 105 kW:n sähkömoottoriin. Voimalinjan yhteisteho on 510 hv ja vääntömomentti on 700 Nm kiihtyvyyden 0–100 km/h ollessa 5,5 sekuntia.  


 

Uuden Range Rover -lataushybridin toimintamatka sähköllä on jopa 113 kilometriä. Uutuusmallin tilauskirjat on avattu, kertoo maahantuoja Land Rover Finland & Baltics tiedotteessaan 27.1.2022.

 

Uusissa laajennetun toimintamatkan PHEV-malleissa yhdistyvät Land Roverin kuusisylinterisen Ingenium-bensiinimoottorin hienostuneisuus 38,2 kWh:n litiumioniakkuun, jonka käytettävissä oleva kapasiteetti on 31,8 kWh suoraan vaihteistoon integroituun 105 kW:n sähkömoottoriin. Tämä yhdistelmä tarjoaa WLTP-mittaustavan mukaisesti sähköistä ajoa (vertailua varten) jopa 113 km. Todellisessa käytössä jopa 80 km CO2-kokonaispäästöjen ollessa alle 20 g/km (WLTP-testisyklin mukaisesti).

Suora kuusisylinterinen Ingenium-moottori ja sähkömoottori yhdistyvät uuden Range Roverin tunnusomaisiin ominaisuuksiin tuoden luksusmaasturiin uusia hienostuneisuuden tasoja. Ne tarjoavat vakuuttavan suorituskyvyn, hienostuneisuuden ja varman ajodynamiikan. Tämä tarkoittaa, että uutta Range Roveria voidaan käyttää täyssähköautona, kun asiakkaat niin haluavat, ja tarvittaessa tavanomaisena polttomoottoriautona.

Tehokas P510e yhdistää 400 hevosvoiman (294 kW) Ingenium-moottorin 105 kW:n sähkömoottoriin. Voimalinjan yhteisteho on 510 hv ja vääntömomentti on 700 Nm kiihtyvyyden 0–100 km/h ollessa 5,5 sekuntia.  

Alan huippua edustavat plug-in-hybridit voivat ajaa sähköautotilassa  jopa 140 km/h:n nopeudella. Tämä toimintamatkan ja suorituskyvyn yhdistelmä antaa asiakkaille mahdollisuuden nauttia Land Roverin lippulaivamallista sähköautona useimmilla ajomatkoilla niin kaupungissa kuin maaseudullakin. Range Roverin Isossa-Britanniassa keräämien asiakastietojen mukaan asiakkaat voivat ajaa 75 prosenttia päivittäisistä matkoistaan sähköajotilassa ilman lataamista kodin ulkopuolella. (Oletuksena, että autoa ladataan vain kotona. Perustuu Range Rover -asiakkaiden nimettömiin omistustietoihin.)

Uusi Range Rover on yksi harvoista PHEV-malleista, joka tarjoaa 50 kW:n tehon DC-pikalatauksen. Auton ajoakun voi ladata jopa 80 prosenttiin alle tunnissa, mikä tekee siitä yhden nopeimmin latautuvista plug-in-hybrideistä. Käyttömukavuutta lisää se, että akun voi ladata kotona 7,2 kilowatin kotilaturilla täyteen viidessä tunnissa. Jarrutusenergian talteenotto kerää talteen energian, joka muuten menetettäisiin, kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta tai jarruttaa. Sähkömoottori toimii akkuja lataavana generaattorina.

Asiakkaat voivat valita energian käyttötavan valitsemalla yhden kolmesta ajotilasta:

  • HYBRIDITILA – oletusajotila, joka optimoi ennakoivasti energiatehokkuuden jokaiselle matkalle. Maantieteellisen rajauksen teknologia käyttää eHorizonin kautta saatua navigointi- ja paikannusdataa sähköajomatkan automaattiseen säilyttämiseen ja priorisointiin. Tästä on hyötyä esimerkiksi silloin, kun reitti kulkee vähäpäästöisen vyöhykkeen sisällä. Järjestelmä säilyttää älykkäästi riittävästi akkukapasiteettia niin, että viimeiset 6 km voidaan ajaa kaupungissa sähköllä, mikä takaa sujuvan saapumisen.
  • SÄHKÖAUTOTILA – käyttää vain sähköajoa, jolloin paikallispäästöjä ei ole lainkaan.
  • ENERGIANSÄÄSTÖTILA – säilyttää akun varauksen, joka otetaan käyttöön matkan myöhemmässä vaiheessa. Pivi Pro -kosketusnäytön kautta asiakkaat voivat valita tarkan lataustason, jonka he haluavat säilyttää.

Laajennetun toimintamatkan PHEV:t toimivat akkusähköautona useimmilla matkoilla, mutta voivat käyttää kuusisylinteristä Ingenium-bensiinimoottoria tarvittaessa pidemmillä matkoilla. Tämä nostaa odotetun reaalimaailman yhdistetyn toimintamatkan noin 650 kilometriin. Land Roverin kuusisylinterinen Ingenium-moottori optimoi myös hienostuneisuuden ja suorituskyvyn polttomoottorilla ajettaessa.

Land Roverin uusi MLA-Flex-koriarkkitehtuuri on suunniteltu polttomoottori-, PHEV- ja sähkövoimalinjoille. PHEV:n akku sijaitsee matkustamon lattian alla, ajoneuvon akselien välissä, mikä parantaa ajodynamiikkaa matkatavaratilasta tinkimättä. PHEV-autoon mahtuu haluttaessa jopa täysikokoinen varapyörä. Akun sijoituspaikka takaa matalaa painopisteen, joten Range Roverille tunnusomainen ajomukavuus, hienostuneisuus ja suorituskyky, joita on hiottu yli 50 vuoden ajan, on viety uudelle tasolle. Luvassa on äänetöntä täyssähköistä ajoa.

Akkukotelo on valmistettu lujasta booriteräksestä, joten se kestää äärimmäisiä 4x4-olosuhteita. Tämän ansiosta uudessa Range Roverissa onkin jäykin ja vahvin korirakenne kaikista Land Rovereista. Akkukotelon suoja kestää jopa yhdellä akselilla olevan ajoneuvon painon.

Uusi P510e on saatavana vain normaalin akselivälin malleissa, ja sen vetokapasiteetti on jopa 2 500 kg. Lataushybridin P440e moottorivaihtoehto on tarjolla myös LWB pitkän akselivälin versiona.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen