Suomi kakkosluokkaa kaupunkiliikenteen sujuvuudessa

Vaikka Suomen väestömäärä on pienehkö, kaupunkiemme liikenteen sujuvuudessa on toivomisen varaa, kertoo EasyParkin tutkimus. Kuva: Helsingin kaupunki


 


Suomalaisissa kaupungeissa liikenteen sujuvuus ei ole maailman kärkitasoa. Vaikka Suomen väestömäärä on verrattain pienehkö, liikkumisen sujuvuus, autoiluun kuluva aika ja ihmisten tyytyväisyys liikenneinfrastruktuuriin ovat globaalissa vertailussa kakkosketjua. Parhaiten liikenteen sujuvuus toimii Suomessa Porvoossa ja Oulussa. Kaupunkien moderniudessa, teknologisessa kehittyneisyydessä, liikenneinfrastruktuurissa ja ekologisuudessa kokonaisuutena loistaa Espoo. Se on Suomen älykkäin kaupunki ja maailman pienistä kaupungeista peräti kolmanneksi älykkäin. Kuitenkin muihin Pohjoismaihin verrattuna suomalaisilla on kehitettävää. Kööpenhamina, Tukholma sekä Oslo päihittävät Helsingin, ja Suomen yhteinen kipupiste kaupungeissa on jätehuollon taso. Tiedot selviävät EasyParkin teettämästä laajasta kansainvälisestä Cities of the Future -tutkimuksesta, joka tutkii ja vertailee tuhansia maailman kaupunkeja.

 

Suomalaiset kaupungit ovat kakkosketjua, kun verrataan globaalisti liikkumisen sujuvuutta, autoilun nielemää aikaa ja ihmisten tyytyväisyyttä liikenneinfrastruktuuriin.

Suomessa autoilu on kansainvälisiin verrokkeihin nähden varsin sujuvaa Porvoossa, Oulussa, Vantaalla, Espoossa ja Kuopiossa. Kansainvälisessä vertailussa ne sijoittuvat samaan kokoluokkaan kuuluvien paikkakuntien vertailussa sijoille 8–14. Monet verrokkikaupungit ovat suomalaisia kaupunkeja iäkkäämpiä ja asukasmäärältään merkittävästi suurempia.

Vertailu on osa laajaa kansainvälistä Cities of the Future -tutkimusta, joka tutkii ja vertailee tuhansien maailman kaupunkien innovatiivisuutta ja kykyjä hyödyntää teknologiaa kestävän kehityksen ja asumismukavuuden edistämisessä. Tutkimuksen toteutti tänä vuonna saksalaisyhtiö Sweetspot ja sen teetti pysäköintipalvelu EasyPark.

– Liikenteen sujuvuus kaupungeissa on keskeinen osa sekä asuinmukavuutta että autoilun kestävää kehitystä. Kun huomioi kotimaisten paikkakuntien asukasmäärät ja sen, kuinka paljon aiheesta on täälläkin jo vuosia puhuttu, Suomen menestyksen kansainvälisessä vertailussa olisi voinut ennakoida olevan näyttävämpääkin. Toki Porvoo ja Oulu nousivat maailmassa verrokkiensa joukossa kärkikymmenikköön, se on hieno saavutus, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen sanoo.

Cities of the Future -tutkimuksessa suomalaiskaupungit Helsinkiä lukuun ottamatta kuuluivat pienimpään kategoriaan, 50 000–600 000 asukkaan kaupunkialueisiin. Samassa kategoriassa mukana olivat muun muassa Rostock, Santa Barbara, Pisa, Alicante, Maastricht ja Canberra.

– Sujuva liikenne ja ripeät siirtymät ovat mitä suurimmissa määrin ympäristöajattelua. Suomen etäisyyksillä autoilusta luopuminen ei ole realismia, mutta autoiluun kuluvan ajan vähentäminen on. Ja se vähentäminenhän tarkoittaa autoilun päästöjen vähentämistä. Mitä sujuvampia ovat kaupunkien sisääntuloväylät, yksityisautoilun sekä joukkoliikenteen yhdistäminen ja pysäköiminen, sitä vähemmän tyhjäkäyntiä, käyttövoiman kulutusta ja kaupunkiliikennettä, Kolehmainen toteaa.

 

Koko tutkimustulokset ja metodologian selitys:
https://easypark.com/studies/cities-of-the-future/en/

 

Helsinki voitti Tukholman ja Oslon

 

Helsinki sijoittui keskisuurten kaupunkien vertailussa autoilun sujuvuudessa sijalle 20. Sen edelle arvioitiin muun muassa Kioto, Baltimore, Indianapolis, Quebec, Bilbao, Portland, Boston ja Hannover. Paras on Dortmund. Pohjoismaissa Helsingin päihitti vain Göteborg, joka sijoittui 14:ksi. Helsinki on ainoa suomalainen kaupunki, joka kuuluu kooltaan keskisuuriin.

– Pohjoismaissa ylipäätään liikenteen sujuvuus ei ole erityisen hyvällä tolalla. Muista pääkaupungeista Kööpenhaminan sijoitus oli 23, Oslon 31 ja Tukholman 39. Merkittävästi suurempien metropolialueiden menestys osoittaa, että kehittyminen on mahdollista, Kolehmainen kommentoi.

Suurimpien kaupunkien sarjassa Lontoo vie voiton. Toiseksi sijoittui New York ja kolmanneksi San Francisco. Saksalaiset ja yhdysvaltalaiset kaupungit kunnostautuivat autoilun sujuvuudessa kaikissa kolmessa kokoluokassa.

 

Espoo on Suomen älykaupunki

 

Kokonaisuudessaan Suomen älykkäin kaupunki on Espoo. Pienten kaupunkien globaalissa vertailussa se sijoittuu pronssille – edellään Ruotsin Lund ja Norjan Stavanger.

– Espoon hienon listasijoituksen takana on onnistuminen monella alalla. Aalto-yliopiston ja terveydenhuoltosektorin lisäksi kiitos kuuluu ihan tavallisille espoolaisille. Paikkakunnan ajatusmaailma ja arkielämä on koko maailman standardeilla mitattuna erittäin modernia, Kolehmainen kertoo.

Yksi Espoon menestyksen osatekijä on kaupungin mutkaton pysäköintikulttuuri. Tutkimuksessa on mitattu pysäköintiruutujen määrää suhteessa asukaslukuun ja sähköisen pysäköintimaksamisen mahdollisuuksia. Espoosta tuli huhtikuussa Suomen ensimmäinen kaupunki, jossa pysäköinnin maksaminen on kokonaan digitaalista.

– Toimiva pysäköinti on olennainen osa sujuvaa kaupunkiliikennettä. Kun maksuautomaatit ovat jääneet menneisyyteen, ei niiden etsimiseen tarvitse käyttää aikaa. Nopeasti löytyvä parkkipaikka ja mutkaton maksaminen sujuvoittaa kaikkien tienkäyttäjien liikkumista. Ja tehokkainta pysäköintiä niin maankäytön kuin autoilijoiden kannalta taas on parkkihallipysäköinti, Kolehmainen kommentoi.

 

Suomi hävisi muulle Skandinavialle

 

Suomi jää kaupunkien moderniudessa Ruotsin, Norjan ja Tanskan taakse. Helsinki sijoittuu kokoluokassaan seitsemänneksi. Edellä ovat skandinaavisten maiden pääkaupungit Kööpenhamina, Tukholma ja Oslo.

­– Kansainvälisessä vertailussa Helsingillä on valttikortteja. Uusi teknologia ja digitalisaatio on valjastettu Suomessa valtiotasolla hyvin käyttöön. Mobiilimaksaminen on erinomaisella tolalla, ja ilmastonmuutoksen vastaisissa toimissa ja valmisteluissa Suomi kerää erinomaiset arviot muihin verrattuna, Kolehmainen sanoo.

Skandinaviassa sijaitsevat maailman moderneimmat pienet kaupungit. Pienten kategorian yhdeksän kärki on skandinaavinen. Suomesta Espoo on kolmas ja Porvoo yhdeksäs. Lisäksi yhdeksän joukossa on kaksi ruotsalaista kaupunkia, kaksi tanskalaista ja kolme norjalaista. Kymmenes on yliopistokaupunki Cambridge Englannista. Suomalaisten älykaupunkitason voi kuitenkin sanoa olevan hyvällä tolalla, sillä myös Vantaa, Kuopio, Oulu, Turku ja Tampere mahtuvat kokonaisarviossa globaalisti 20 parhaan joukkoon.

 

Suomen jätehuolto ja energiankäyttö saavat risuja

 

Ympäristöasiat ja kestävä kehitys ovat yksi tutkimuksen painopisteistä. Osa-alueen tulokset esitetään pääosin maakohtaisesti, ja Suomen kannalta ne ovat kahtiajakoista luettavaa.

Suomalaiset kaupungit suoriutuvat erinomaisesti ilmastonmuutoksen haasteisiin vastaamisessa. Kategoriassa on vertailtu kasvihuonekaasu- ja hiilidioksidipäästöjä, ympäristönsuojelua, lainsäädäntöä, asetuksia ja suunnittelua. Vain Singapore ja Iso-Britannia nousevat Suomen edelle. Hieman Suomen takana tulevat Hollanti, Ruotsi, Tanska ja Sveitsi.

Suomi sijoittuu vaatimattomammin, kun vertaillaan vihreän energian käyttöä. Energian- ja sähkönkulutusta tarkasteltaessa Suomessa käytetään muihin länsimaihin nähden suhteellisen paljon uusiutumattomia luonnonvaroja.

Muihin länsimaihin verrattuna Suomi on kaukana kärjestä myös jätekysymyksissä. Vertailukohtina ovat jätteen määrä suhteessa väkilukuun, jätehuollon kattavuus ja kierrätyksen onnistuneisuus.

– Me suomalaiset olemme etujoukoissa taistelussa yhteistä vihollista vastaan. Ilmastonmuutoksen hidastaminen on kaikkien asia, ja maailma tarvitsee rohkaisevia esimerkkejä. Erityisesti energiankäytössä ja jätekysymyksissä on kuitenkin Suomessa pikaista parantamisen varaa, Kolehmainen päättää.

 

Sujuvin liikenne, yli 3 000 000 asukkaan kaupungit:

1.    Lontoo, Iso-Britannia

2.    New York, USA

3.    San Francisco, USA

4.    Singapore, Singapore

5.    Berliini, Saksa

6.    Rotterdam, Alankomaat

7.    Seattle, USA

8.    Soul, Etelä-Korea

9.    Washington D.C., USA

10.Manchester, Iso-Britannia

 

Sujuvin liikenne, 600 000–3 000 000 asukkaan kaupungit:

1.    Dortmund, Saksa

2.    Kioto, Japani

3.    Durham, USA

4.    Baltimore, USA

5.    Indianapolis, USA

6.    Malaga, Espanja

7.    Quebec, Kanada

8.    Bilbao, Espanja

9.    Karlsruhe, Saksa

10.Bologna, Italia

20.Helsinki

 

Sujuvin liikenne, 50 000–600 000 asukkaan kaupungit:

1.    Aveiro, Portugali

2.    Rostock, Saksa

3.    Santa Barbara, USA

4.    Aalborg, Tanska

5.    Pisa, Italia

6.    Darmstadt, Saksa

7.    Lund, Ruotsi

8.    Porvoo

9.    Oulu

10.Tromssa, Norja

11.Vantaa

12.Espoo

13.Kuopio

14.Tampere

15.Turku

16.Lahti

 

EasyPark kertoi asiasta tiedotteessaan 20.10.2021.

 

 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät

Mercedes-Benz C 300 eTA Business AMG 2020 -koeajo

Alfa Romeo Junior on kompakti ja urheilullinen