Ford esitteli uudistuneen Fiestan

Ford esitteli uuden Ford Fiestan, jossa yhdistyvät tyylikäs uusi ulkomuoto, kattava vakiovarustelu ja parannetut teknologiapaketit.


 

Ford esitteli uuden Ford Fiestan, jossa yhdistyvät tyylikäs uusi ulkomuoto, kattava vakiovarustelu ja parannetut teknologiapaketit. Mallin hienostuneen kevythybridivoimansiirron ja liitettävyysominaisuuksien ansiosta se on entistä valmiimpi sähköistettyyn ja digitaaliseen tulevaisuuteen, kertoo Oy Ford Ab tiedotteessaan 16.9.2021.

Fiesta on aiempaa näyttävämpi ja sen eri mallien – Trend, Titanium, ST-Line ja Active ­– oma yksilöllinen tyyli on nyt selkeämmin nähtävissä. Lisäksi autoon on saatavissa enemmän ulkovärejä, vannevaihtoehtoja ja sisätilojen yksityiskohtia. Uuden Fiestan mallistoon kuuluu myös Titanium-, ST-Line- ja Active-malleihin saatava uusi erittäin hyvin varusteltu X-malliversio sekä ylellinen Vignale-varustepaketti.

Kaikissa Fiesta-malleissa on vakiona LED-ajovalot ja lisäksi valinnaisvarusteena on saatavana edistyksellinen Matrix LED -teknologia, joka mahdollistaa häikäisemättömät kaukovalot. Matrix LED -teknologia voi myös mukauttaa valokeilan paremman näkyvyyden saavuttamiseksi haastavissa olosuhteissa.1

Uudessa Fiestassa on 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo. Fiestaan on nyt saatavana ensimmäistä kertaa myös paikallisista vaaratilanteista ilmoittava Local Hazard Information 1 -järjestelmä ja väärään ajosuuntaan ajamisesta varoittava Wrong-Way Alert 1 -järjestelmä.

Ford EcoBoost Hybrid 48 voltin kevythybriditeknologia vähentää polttoaineenkulutusta ja parantaa Fiestan tunnettua ajodynamiikkaa reagoimalla nopeammin. Toimiessaan yhdessä Fordin seitsemänvaihteisen Powershift-automaattivaihteiston kanssa teknologia takaa nopeat ja saumattomat vaihteenvaihdot sekä erittäin mukavan ja varman ajokokemuksen.

Ford esitteli myös Ford Performancen kehittämän Fiesta ST -mallin, jossa on vakiona uudet Matrix LED -ajovalot ja uudet Fordin kehittämät Performance-istuimet. Mallin urheilullisen muotoilun yksityiskohtiin kuuluvat uusi Chrystaline Grey -viimeistelty etusäleikkö ja näyttävä Mean Green ulkovärivaihtoehto – sekä 10 prosentin ”overboost”-vääntöpiikki, jolla saavutetaan jopa 320 Nm vääntö.

“Fiestan pitkään jatkuneeseen menestykseen on vaikuttanut suuresti se, että malli on asettanut aina uudet standardit ajamisen hauskuudelle, teknologialle ja tehokkuudelle,” sanoo Roelant de Waard, General Manager, Passenger Vehicles, Ford of Europe. “Uusi Fiesta on jokaiseen elämäntyyliin sopiva auto ja jälleen iso harppaus eteenpäin pienten autojen segmentissä.”

Raikasta muotoilua ja entistä erottuvampaa persoonallisuutta

Uusi Fiesta pohjautuu Fordin B-kokoluokan arkkitehtuuriin, joka on käytössä myös Ford Pumassa. Mallistoon kuuluu käytännöllisiä ja viimeisteltyjä kolme- ja viisiovisia malleja sekä jokaiselle asiakkaalle sopiva varustevaihtoehto.

Koko malliston uuteen muotoiluun kuuluu muun muassa entistä korkeampi keula ja suuremmat etusäleiköt. Fordin “sininen ovaali” on nyt siirretty konepelliltä etusäleikköön, mikä tekee autosta entistä näyttävämmän.

Uudet vakiovarusteiset LED-ajovalot korostavat osaltaan uuden Fiestan itsevarmaa ja modernia muotokieltä. Auton takavalojen uudet mustat reunukset antavat viimeistellyn vaikutelman, ja X-varustelutasosta ylöspäin vakiona olevissa LED-takavaloissa on Premium Black -viimeistely.

Jokaisella uuden Fiestan mallilla on entistä selkeämmin oma luonne, jota korostaa kullekin mallille ominaiset ainutlaatuiset kojelaudan ja etusäleikön yksityiskohdat sekä korin ja sisätilojen muotoiluyksityiskohdat.

Trend- ja Titanium-malleissa on leveämpi etusäleikkö, jossa on vahvat vaakasuorat rivat ja korkeakiiltoiset kromikehykset sekä erottuvat ilmanottoaukot sivuilla. Titanium-mallin etusäleikön vaakasuorat rivat on viimeistelty kromisiin ikkunankehyksiin sopivalla kuumaleimatulla kromilla.

Ford Performancen inspiroiman ST-Line -mallin luonne on urheilullisempi ja mallin voi tunnistaa uudesta etusäleiköstä, jossa on syvemmät upotukset ja kiiltävän musta hunajakennoviimeistely. Leveissä sivulla sijaitsevissa ilmanottoaukoissa on korinvärinen viimeistely ja etusäleikkö on suurempi.

SUV-mallien inspiroiman Active-mallin muotoilun yksityiskohdat korostavat mallin seikkailullista luonnetta. Active-mallin korkeampaa crossover-tyyliä kuvastavat leveän etusäleikön vahvat, kiiltävän mustat pystysuorat rivat sekä korkeammat ja näyttävämmät ilmanottoaukot sivuilla.

Uuteen Fiestaan on saatavana seitsemän uutta kevytmetallivannetta ja kaksi uutta ulkoväriä, Boundless Blue ja Beautiful Berry.

Titanium, ST-Line ja Active -malleihin on saatavana Vignale-varustepaketti, joka nostaa muotoilun ja ylellisyyden korkeimmalle tasolle. Varustepakettiin kuuluu mallista riippuen ainutlaatuiset 17- tai 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, laadukas Sensico-istuinverhoilu ja mattapintaiset hiilikuitumaiset sisätilojen yksityiskohdat.

“Fiesta on pieni auto, jolla on iso luonne. Sen hauskat ajo-ominaisuudet ja laatu on aina tuotu esille muotoilun avulla,” sanoo Amko Leenarts, Director, Design, Ford of Europe. “Uudessa Fiestassa eri mallien luonne tulee entistä selkeämmin esille. Niinpä asiakkaamme voivat valita juuri sellaisen auton, joka kuvastaa heidän omaa tyyliään ja elämänasennettaan parhaiten.”

Hienostuneita voimansiirtovaihtoehtoja

EcoBoost Hybrid -kevythybridimalleissa hihnakäyttöinen integroitu laturi (BISG) korvaa tavallisen laturin, minkä ansiosta energiaa voidaan ottaa talteen ajoneuvon jarruttaessa tai hidastaessa ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkua. Tämän ansiosta auton polttoaineenkulutus pienenee ja auto reagoi nopeammin.

BISG toimii myös moottorina, joka käyttää varastoitua sähköenergiaa polttomoottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita. Teknologia voi käynnistää moottorin uudestaan vain 350 millisekunnissa, minkä ansiosta Auto Start-Stop -järjestelmä sammuttaa moottorin tilanteissa, joissa rullataan pysähdyksiin alle 25 kilometrin tuntinopeudella jopa silloin, kun vaihde on päällä ja kytkin pohjassa. Tämä parantaa polttoainesäästöjä entisestään.

Kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettu uusi Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid -kevythybridi on saatavana 125 hv ja 155 hv tehoisena. Mallin WLTP-mittaustavan mukainen polttoaineenkulutus on alkaen 4,9 l/100 km ja CO2 -päästöt alkaen 111 g/km 2, mikä on viisi prosenttia parempi verrattuna 1.0 EcoBoost 125 hv -bensiinimoottoriin. Fordin datan mukaan kevythybridillä on mahdollista saavuttaa jopa 10 prosentin säästöt kaupunkiajossa.

125 hv tehoiseen EcoBoost Hybrid -kevythybridiin on saatavana myös seitsemänvaihteinen automaattivaihteisto, jonka polttoaineenkulutus on alkaen 5,2 l/100 km ja CO2-päästöt alkaen 117 g/km (WLTP).

Powershift-automaattivaihteisto auttaa pitämään moottorin ihanteellisella kierrosnopeudella tehokkuuden saavuttamiseksi. Samoin vaihteisto mahdollistaa rullaavan Auto Start-Stop -pysähtymisen alle 12 kilometrin tuntinopeudella, mikä parantaa polttoainetaloudellisuutta kaupunkiajossa. Automaattivaihteisto voi vaihtaa kerralla kolme vaihdetta pienemmälle maksimikiihdytystä vaativissa nopeissa ohituksissa

Fordin 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori on saatavana 100 hv tehoisena, ja sen polttoaineenkulutus on alkaen 5,2 l/100 km ja CO2-päästöt alkaen 118 g/km (WLTP). Myös bensiinimoottorissa on kevythybridimallien tapaan korkeapaineinen polttoaineenruiskutus, muuttuva venttiilien ajoitus ja kampiakselin offset-rakenne. Bensiinimoottori on saatavana kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.

Fiestassa on valittavat ajotilat Normal, Sport ja Eco Drive. Eri ajotilat vaikuttavat kaasuvasteeseen, ESC-ajohallintajärjestelmään, luistonestoon ja automaattimalleissa vaihteenvaihdon ajoitukseen. Fiesta Activessa on lisäksi valittavana ajotilat Trail ja Slippery.

Varmuutta, mukavuutta ja liitettävyyttä

 

Uudessa Fiestassa on teknologioita, jotka on suunniteltu lisäämään mukavuutta ja tuomaan varmuutta ajamiseen niin kaupunkiympäristössä kuin maanteilläkin.

Erinomainen valoteho saavutetaan vakiovarusteisilla LED-lähi- ja -kaukovaloilla sekä päiväajovaloilla. Korkeatasoiset Matrix LED -ajovalot voivat myös mukauttaa valokeilan ajosuunnan mukaisesti.1 Pysäköintiavustimen valot ja huonon sään valotoiminnot1 aktivoituvat sensoreiden havaitessa hitaassa vauhdissa tehtyjä ohjausliikkeitä tai tuulilasinpyyhkimien aktivoituessa ja säätävät automaattisesti valokeilaa paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Häikäisemättömät kaukovalot käyttävät tuulilasiin asennettua kameraa vastaantulevan liikenteen havainnointiin ja luovat valokeilan sisälle “häikäisemättömän alueen” estämällä säteet, jotka muutoin häikäisisivät muita tienkäyttäjiä. Teknologian ansiosta kaukovaloja on mahdollista käyttää enemmän, mikä maksimoi näkyvyyttä pimeällä.

Fiestassa on nyt ensimmäistä kertaa 12,3-tuumainen digitaalinen TFT-näyttö, jolla näkyvä sisältö on räätälöitävissä. Näytön ominaisuuksiin kuuluvat eri ajotiloihin yksilöllisesti sopivat teemat ja erillinen paikka tärkeälle informaatiolle, kuten kuljettajaa avustavien teknologioiden ilmoituksille.

Uuden Fiestan edistyksellisiin kuljettajaa avustaviin teknologioihin kuuluu nyt myös järjestelmä, joka varoittaa väärästä ajosuunnasta 1. Järjestelmä käyttää tuulilasiin asennettua kameraa yhdessä auton navigointijärjestelmän kanssa ja varoittaa kuljettajaa sekä äänellä että visuaalisesti, jos hän ajaa kahden ”kielletty ajosuunta” -merkin ohi moottoritien rampissa.

Malliin on saatavana valinnaisvarusteena myös älykäs vakionopeuden säädin Stop & Go -toiminnolla ja nopeusrajoitusten tunnistuksella. 1 Järjestelmä auttaa automaattisesti pitämään mukavan välimatkan edellä ajavaan autoon ja voi pysäyttää auton myös kokonaan. Powershift-automaattivaihteistolla varustetut autot voivat lisäksi lähteä automaattisesti uudestaan liikkeelle pysähtelevässä liikenteessä.

Kaupunkiajoa helpottaa myös aktiivinen pysäköintiavustin1, joka havaitsee sopivan kokoiset pysäköintipaikat ja voi ohjata auton automaattisesti sekä rinnakkais- että taskuparkkiin kuljettajan käyttäessä kaasua, jarrua ja vaihteenvalitsinta.

Törmäyksiä ja kolareita ehkäiseviin tai niitä lieventäviin teknologioihin kuuluvat kuolleen kulman varoitusjärjestelmä risteävän liikenteen varoituksella ja aktiivisella jarrutuksella, 1 kaistapitoavustin1ja törmäyksenestoavustin aktiivisella jarrutuksella.1

Edistyksellisten liitettävyysominaisuuksien ansiosta Fiestan omistaminen on stressittömämpää. X-varustelutasosta ylöspäin autossa on vakiona FordPass Connect -modeemiteknologia 3, jonka ansiosta on mahdollista käyttää useita ominaisuuksia etänä FordPass-mobiilisovelluksella.4 Ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa ovien lukitus ja avaus, etäkäynnistys automaattimalleissa5 ja ajoneuvon paikannus. Myös polttoainetason, hälytykset, rengaspaineet, öljyn iän ja muita auton tilaan liittyviä asioita voi tarkistaa FordPass-sovelluksesta.

Uuden Fiestan liitettävyyden ansiosta navigointijärjestelmä voi vastaanottaa reaaliaikaisia liikennetiedotuksia (Live Traffic) ja ilmoituksia paikallisista vaaratilanteista (Local Hazard Information) 1, joiden avulla kuljettajia varoitetaan edessä olevista mahdollisista uhkaavista tilanteista jo silloin, kun ne eivät vielä ole näkyvissä.

SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän 6 kautta ohjataan audiojärjestelmää, navigointia ja autoon liitettyjä älypuhelimia. Järjestelmä on yhteensopiva Apple CarPlay ja Android Auto™ -sovellusten kanssa ja siinä on 8-tuumainen keskelle sijoitettu kosketusnäyttö. Jos autossa on valinnaisvarusteinen takakamera, kosketusnäytöllä näkyy 180 asteen kuva. Järjestelmä on suomenkielinen ja tottelee suomenkielisiä äänikomentoja.

SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmässä on nyt myös ominaisuus, joka varoittaa takapenkillä olevista matkustajista. Ominaisuus on suunniteltu, jotta takapenkille ei unohtuisi vahingossa lemmikkejä tai lapsia. Järjestelmä aktivoituu, jos takaovet avataan ennen matkaan lähtöä.

Muihin saatavana oleviin premium-ominaisuuksiin kuuluvat älypuhelinten langaton lataus ja B&O -äänentoistojärjestelmä, johon sisältyy 10 kaiutinta, integroitu subwoofer ja 575 watin digitaalinen signaalinkäsittelyvahvistin. 7

Uusi Fiesta ST ja näyttävä Mean Green ulkoväri

Ford esitteli myös uuden Ford Performancen kehittämän Fiesta ST -mallin.

Mallin on aggressiivisemmassa keulassa on hunajakennomaiset etusäleiköt ja suuret ilmanottoaukot puskurin sivuilla. Fiesta ST:n etusäleikössä ja ilmanottoaukoissa on ainutlaatuinen Chrystaline Grey -viimeistely. Aerodynaamisesti optimoidut alaetuspoileri, sivuhelmat, takaspoileri ja diffuusorit ovat korinväriset. Vakiona olevissa 18-tuumaisissa kevytmetallivanteissa on tumma Magnetite-viimeistely. Uutena ulkovärina Fiesta ST-malliin on nyt saatavana näyttävä ST Mean Green.

Uudet Performance-istuimet on kehitetty antamaan enemmän tukea ja mukavuutta kaikissa tilanteissa. Istuimiin integroidun pääntuen ja 14 suuntaan säädettävän istuimen avulla jokaisen kuljettajan on mahdollista löytää itselleen paras mahdollinen ajoasento. Istuinten laadukas Sensico-verhoilu ja punaiset tikkaukset tuovat ohjaamoon laadukkaan vaikutelman. Alareunasta litteä ohjauspyörä ja mattamaisen hiilikuituefektin luova pinnoite sekä punaiset yksityiskohdat korostavat mallin urheilullista luonnetta.

Fiesta ST -mallissa on 1,5 litran EcoBoost-bensiinimoottori, jonka teho on 200 hv kierrosluvulla 6000 rpm, kiihtyvyys 0-100 km/h nopeuteen 6,5 sekuntia ja huippunopeus 230 km/h. Huippuvääntö on mahdollistaa nostaa ”overboost”-vääntöpiikillä 290 Nm tasosta jopa 320 Nm tasoon 1600-4000 kierroslukuvälillä. Fiesta ST:ssä on jäykkä kori patentoitujen, kylmämuotoiltujen jousien ja edessä olevien Tennecon kaksoisputki-iskunvaimentimien ansiosta, mikä tekee autosta helposti käsiteltävän ja nopeasti käännöksiin reagoivan. Lisäksi valinnaisvarusteena saatava Quaifen mekaaninen tasauspyörästön lukko tarjoaa vielä enemmän pitoa ja paremmat kaarreominaisuudet.

Fiesta ST:n valittaviin ajotiloihin kuuluvat Normal, Sport ja Track, joka korvaa muissa Fiesta-malleissa olevan ajotilan Eco Drive. Ajotila Track poistaa käytöstä luistoneston ja asettaa ESC-luistonhallinnan tilaan, joka mahdollistaa leveämmän sivuluisun rata-ajossa.

“Kun esittelemme uuden Fiesta ST:n samaan aikaan muiden mallien kanssa, voimme heti tarjota jokaiselle asiakkaallemme sopivan Fiestan - onpa se tyylikäs kaupunkiauto, aktiiviseen ulkoiluun sopiva crossover tai suorituskykyinen urheiluauto,” de Waard jatkaa.

Uudessa Fiestassa on teknologioita, jotka on suunniteltu lisäämään mukavuutta ja tuomaan varmuutta ajamiseen niin kaupunkiympäristössä kuin maanteilläkin.


Ford esitteli myös uuden Ford Performancen kehittämän Fiesta ST -mallin.


 

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alfa Romeo Junior sai hinnat

Alfa Romeo Junior saapui Suomeen

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio päivittyivät